"אנחנו צריכים לא רק להיות צודקים, אלא גם חכמים וגם אנושיים״: כך ענה היום (חמישי) נשיא המדינה ראובן ריבלין לשאלה במהלך הכנס השנתי של משרד החוץ בנוגע לסוגיית המסתננים. הנשיא טען כי ישראל צריכה לדאוג לתושבי דרום תל אביב לפני שהיא עוזרת לאוכלוסיה הזרה בארץ, אך הדגיש את מקום המוסר היהודי בטיפול בסוגיית הפליטים.



"אנחנו יודעים כבני אנוש וכעם בעל מוסר להושיט יד לפליטים", פתח ריבלין את דבריו. "אני עוד זוכר כסטודנט, את החלטתו של מנחם בגין כראש ממשלה להושיט יד לפליטים הווייטנאמים. החובה לפליטים היא חובה מוסרית ממדרגה ראשונה, שכן אם אנחנו רוצים להיות אור לגויים אנחנו צריכים לתת את לבנו אליה. עוד בימים הראשונים שבהם התחלנו לקלוט אנשים רבים שהגיעו לארץ, חשבתי שאנחנו צריכים לבוא ולברור ולברר, מי מהם פליט ומי מהם לא - להתמודד עם הבעיה בלי סייג ושיעור. זה הביא לגלים רבים של אנשים אשר ביקשו מקום בארץ, חלקם מתוך כך שנודע להם שבישראל מקבלים את האנשים ולא מגרשים אותם. הדברים יצרו באמת בעיה מול חסרי ישע בתוך מדינתנו ואזרחינו ומערכת שמכבידה על חברות מאוד מסוימות בתוך מדינת ישראל שאליהן התנקזו כל אותם פליטים כמו דרום תל אביב, כמו אילת, כמו מקומות נוספים בארץ״.



מסתננים בדרום תל אביב. צילום: תומר נויברג, פלאש 90
מסתננים בדרום תל אביב. צילום: תומר נויברג, פלאש 90



"יש לאחוז את השור בקרניו, בעולם מביעים התפעלות מסבלנותנו"



״לא השכלנו בעבר לבוא ולקבוע מיהו פליט ומיהו לא פליט. כבר במשך שנים אנחנו צריכים להתמודד עם הבעיה, לאחוז את השור בקרניו ולהבין- עניי עמינו קודמים לעניי עם אחר, ויחד עם זה יש לנו את חובת המוסר היהודי לדאוג לכל פליט. יש צורך קודם כל לדאוג לבני עמינו, לאזרחינו. אנחנו צריכים להקל עליהם״, המשיך הנשיא, ״אני חושב שההחלטות שמקבלת הממשלה, כל אחת מהן בכיוונה ובהגיונה, הן בעלות משמעות רבה וגם בעלות הגיון גם כשלפעמים הוא נוגד להרגשה. עברו השנים ואנחנו היום צריכים לייצב את המצב, היום גם הצלחנו לסגור את הגדר, בואו נראה איך נמצא פתרונות".



"יש תשומת לב רבה לכל הביקורת, אנחנו צריכים לחשוב מה אנחנו עושים עם כאלה שנולדו כאן בארץ, שלא יודעים שפה אחרת חוץ מעברית, שהחברים שלהם הם מבתי הספר. שחלקם מוכן ורוצה ומשתוקק להתגייס לצבא. אני מוכרח לומר שלמדתי שאנחנו ערניים לכל אותן שאלות ושהאנשים שצריכים לקבל את ההחלטות, יוכלו לקבל החלטות שתוכלו להסביר בעולם. עד היום בכל פעם שאני פגשתי את המערכת הבין לאומית, מערכות האו"ם והמוסדות של האו"ם, בכל מה שקשור לפליטים הם הביעו התפעלותם מהסבלנות והסובלנות של מדינת ישראל. אנחנו צריכים לא רק להיות צודקים אלא גם חכמים וגם אנושיים״ סיים את דבריו.



 


כתב חדשות 10: "רואנדה בטוחה לעומת מדינות אפריקאיות, המסתננים לא יישלחו למותם"

כתב חדשות 10 ו-103FM, גלעד שלמור, טס לרואנדה על מנת לבחון מקרוב את תהליך קבלת המסתננים לישראל לאחר שהחל הליך הגירוש: "גיליתי מדינה שמבחינה ביטחונית היא אכן בטוחה לעומת מדינות אפריקה השונות אך שיעורי האבטלה והעוני במדינה קשים עד מאוד. לבירת רואנדה יש שתי פנים. מצד אחד יש בה גורדי שחקים, אנשי עסקים מערביים ורכבי פאר ומצד שני שכונות הקטנות כבר לא תמצאו בהם מים זורמים וחשמל. אני מניח שמבקשי המקלט ברואנדה ימצאו את עצמם דווקא בשכונות החלשות ולא במרכז העיר".

"גם בתל אביב זה אותו דבר", ציינה אילה: "יש במרכז העיר גורדי שחקים אך לאחר עשר דקות הליכה ניתן להגיע לעוני ועליבות. ככה זה בכל העולם". גלעד ענה לה: "העוני שיש שם הוא עוני חמור הרבה יותר מהעוני שנמצא בישראל. אין ספק שרמת החיים של אותם פליטים תהיה פחות טובה אך הם לא יישלחו אל מותם במדינה. היעדר הפרנסה עלול לגרום להם לנוע למדינות סמוכות כמו אוגנדה או דרום סודן בה תהיה להם תשתית חברתית להשתלב בה אך מדובר במדינות מסוכנות. הפליטים הללו הם חלק מהמגמה עולמית גדולה של נדידת עמים גדולה וישנם לא מעט טענות על כך שהפליטים נוחתים במדינה זרה ולא מקבלים מעמד".

  סייע בהכנת הכתבה: איתמר זיגלמן, 103FM