הסלמה בצפון: היום הקשה שעבר היום (שבת) בגבול הצפוני, והחרפת הטונים מצד איראן וחיזבאללה בעקבותיו, לא פסחה כמובן על המערכת הפוליטית. בעקבות האירועים גם מפלגת ישראל ביתנו ויושב הראש שלה שר הביטחון אביגדור ליברמן,  וגם יו"ר יש עתיד יאיר לפיד ביטלו את השתתפותם בהפגנות מחאה על סגירת חנויות בשבת.



דווקא ח"כ סתיו שפיר החליטה אחרת בנוגע להפגנה המתוכננת נגד השחיתות בתל אביב: "התבקשתי לנאום הערב בהפגנה נגד השחיתות - וברור שאגיע. בואו באומץ וגאווה להילחם על כך שביטחוננו יופקד בידי מנהיגים שרק האינטרס הציבורי לנגד עיניהם, ושנוכל לסמוך על ההחלטות שיקבלו בשמנו ובשם חיילנו". 



סורים חוגגים היום את הפלת המטוס של צה"ל. צילום: רשתות חברתיות
סורים חוגגים היום את הפלת המטוס של צה"ל. צילום: רשתות חברתיות



מי שקיווה שהאירועים הקשים, ביניהם הפלתו של מטוס של חיל האוויר ופציעתם של שני טייסיו, יובילו לאחדות בשדה הפוליטי בין הימין והשמאל התבדה די מהר, ח"כ אילן גילאון ממרצ הגיב בעקיצה לראש הממשלה נתניהו, על רקע ההמלצות הצפויות בקרוב בפרשות בהן נחקר: "יש לקוות כי נתניהו לא יחמם את הגזרה הצפונית כדי להציל את עצמו מהחקירות והמלצות המשטרה בתיקים בעניינו שצפויות להתפרסם בשבוע הבא". 



"לאחר דברי הערצה והחנופה של ליברמן כלפי פוטין ופגישות נתניהו איתו, הבוקר פוטין הוכיח שהוא בצד של איראן וחיזבאללה", אמר עוד גילאון, שהוסיף: "ליברמן ונתניהו חייבים בחשבון נפש על כישלון הדיאלוג עם רוסיה. אין ספק כי התקדמות בפתרון עם הפלסטינים תסייע לביטחון האזורי. ישראל לא יכולה להרשות לעצמה נוכחות איראנית בגבול הצפוני". 

"פוטין בצד של חיזבאללה". גילאון. צילום: מרק ישראל סלם
"פוטין בצד של חיזבאללה". גילאון. צילום: מרק ישראל סלם

ח״כ נאוה בוקר מהליכוד הגיבה בחריפות לרמיזה של גילאון ושל אחרים: ״חברי הכנסת גילאון, סלימאן ואחרים המנסים לייחס לראש הממשלה את ההסלמה בצפון, כאילו נתניהו יצר את המצב בגלל חקירותיו, צריכים להתבייש. ‏אין גבול לרוע, לחוצפה ולקונספירציות. ‏עצוב לדעת שכל האמצעים כשרים בעיני אלה המנסים להפילו, גם בשעת מלחמה. בושה וחרפה". 

‏יו"ר הועדה לביקורת המדינה ח"כ שלי יחימוביץ אמרה היום': "תקיפת צה"ל בסוריה מוצדקת והכרחית. מופרך לחשוב שנסתפק בהפלת כלי טיס איראני כאילו זה היה אירוע שיגרה, ואין לחשוד ברה"מ נתניהו שהדבר קשור לחקירות. אלא שרה"מ שמתבוסס עד צוואר בחקירות ונלחם במשטרת ישראל כדי להציל את עורו לא כשיר לאורך זמן לקבל אמון מלא מהציבור באשר לתפקודו במצב כה רגיש". 

יו"ר האופוזיציה יצחק הרצוג, תקף בערוץ 10 את הרמיזות על קשר בין חקירות נתניהו להסלמה היום בצפון: "אני ראיתי התבטאויות חמורות. כמי שנמצא בתמונת העניינים וכמי שהיה ברביעי האחרון בעדכון אצל ראש הממשלה מדובר באירוע ביטחוני חמור שהוא נפרד לגמרי מהפוליטיקה. אני אמרתי היום למישהו 'חבר'ה אתם פשוט הזויים', זה ביטחון ישראל, אף אחד לא הזמין את המל"ט הזה שיחדור לישראל". 
 

שר הביטחון לשעבר משה (בוגי) יעלון חיזק את ידי הדרג המדינה והצבאי: "מדיניות ה'קווים האדומים' של ישראל מול המאמץ האיראני המתגרה, מוצדקת וחשובה. צה״ל פעל ופועל בנחישות להגן על ביטחון המדינה. מאחל החלמה מהירה לאנשי צוות האוויר שנפגעו ומחזק את ידי הרמטכ״ל, מפקדי וחיילי צה״ל, ומגבה את ראש הממשלה בניהולו את האירוע. זו העת לפעול בשיקול דעת ואחריות".