על רקע ההסלמה בצפון, כללה תקיפות של צה"ל בסוריה, יירוט כלי טיס בלתי מאויש (כטב"ם) איראני והפלת מטוס F16 של חיל האוויר, טען הבוקר (ראשון) אלוף במילואים (במיל') עמירם לוין, בתכניתם של ספי עובדיה, דרור רפאל ולאה גולדין ב-103FM, כי הוא "מעריך שהאירוע לא הסתיים, ומדובר בפסק זמן בלבד".



"ההתנהגות של צה"ל באירוע בסוף השבוע הייתה נכונה, מדובר באירוע חירום של התגרות איראנית תוך ניסיון חדירה של מל"ט לשטח ישראל. הגבנו בצורה הנכונה. הפלנו את המל"ט והדגמנו באמצעות כוח מה ההשלכות של פעולה שכזו כנגדנו, במקום לדבר פעלנו בצורה מתוכננת".



עם זאת, לדבריו, "נפל לנו מטוס ויש לנו מזל שזה לא נגמר במותם של הטייסים או בחטיפתם. אני מאחל לכל הפצועים רפואה שלמה, זה המחיר של המלחמה. אני מעריך שהאירוע לא נגמר וכעת אנחנו נמצאים רק בפסק זמן".



 


על כשירותו של ראש הממשלה לנהל מערכה מלחמתית מהסוג הזה, כשהוא נמצא תחת חקירות, הוסיף: "ראינו בסוף השבוע ניהול למופת של צה"ל וזרועותיו כולל של המערכת הביטחונית שעוקבת מלמעלה. ישנן מחלוקות פוליטיות וטענות ציבוריות, אך הן לא קשורות לפעולה הצבאית שחווינו בסוף השבוע".

הוא הסביר כי "שרשרת הפיקוד פעלה למופת. זה לא נכון לדון בנושא הזה כעת ויש לעסוק בסיום האירוע הזה והחזרה לשגרה. לעת העתה יש לשים את המאבקים הציבוריים בצד".

בהתייחס למקומם של מנהיגי ארצות הברית ורוסיה בעימות הישראלי-סורי-איראני אמר: "בסבב הזה הם לא היו חשובים, הוכח כי ההגנה הישראלית הייתה נכונה, הענישה הייתה כוחנית כפי שהיה צריך להיות. רק כך מבינים כראוי את הקווים האדומים של מדינת ישראל. קיבלו הוכחה לכך שההתלהמות שלנו היא מיותרת וכל שעלינו לעשות הוא לפעול בשקט. פוטין אינו האויב שלנו, יש לו אינטרסים במזרח התיכון לצבור כוח מול ארצות הברית. נערכים תיאומים עמו ונבנים היחסים בינו לבין ראש הממשלה".

כתב "החדשות" ניר דבורי: "לא בטוח שעדיין הכל נגמר"

הכתב הצבאי של "החדשות", ניר דבורי, הסביר בתכנית מדוע נכנס המל"ט לגבול ישראל. לדבריו, "המטוס הצה"לי צנח בעקבות פגיעה של נ"מ סורי שמנע מהמטוס להמשיך ולתפקד. הטייסים הפנו את המטוס לכיוון הבסיס הצבאי ונטשו אותו כפי שמצופה מהם לעשות. לדעתי מערכת הביטחון יודעת היטב מדוע המערכת הסורית החליטה לאשר את שיגור הנ"מ אבל זה לא באמת משנה".

 

לטענתו, "בפועל האיראנים ביצעו מהלך חריג לאחר שנים רבות של מלחמת צללים המתנהלת מתחת לפני השטח. זה היה צפוי שזה יקרה יום אחד ומעתה אנו משרטטים את חוקי המשחק החדשים, לא בטוח שעדיין הכל נגמר. ייתכן שישראל רצתה שמל"ט יחדור וייפול בשטח ישראל על מנת שתוכל ללמוד את יכולותיו".

"אנחנו מתחילים לשנות את התפיסה בה אנחנו מתנהלים במרחב", סיכם, "גורמים נוספים עם יכולות צבאיים גדולים מצטרפים למערכה כאשר הרוסים מגיעים לכאן עם מערכות הנ"מ שלהם. חיל האוויר יצטרך להתרגל להתנהלות החדשה".


עריכה מטעם 103FM: איתמר זיגלמן