עורך הדין יעקב גרוסמן, לשעבר תת ניצב במשטרה וסגן ראש אגף החקירות, התראיין הערב (שלישי) לתוכניתם של בן כספית ואריה אלדד ב-103FM, שם סיפר על הדילמות, הקשיים והמכשולים שעומדים לפני חוקריו של ראש הממשלה בנימין נתניהו, כפי שהוא חווה אותם בעת שהוא היה בתפקיד. "איך כותבים מסמך כזה, בחיל וברעדה או מסמך יבש וענייני ועובדתי?", שאל בן כספית.



"בסוף הוא יבש יותר מהמדבר. יושבים הרבה זמן, זאת עבודה שחורה, והוא נכתב על ידי יותר מאדם אחד - לפעמים בפרקים פרקים, וכן יש מידה מסוימת של חיל ורעדה ככל שהחשוד בעמדה בכירה יותר. כי בכל זאת זה מסמך מאוד חשוב חרף כל השטויות ששמעתי בזמן האחרון שקשורות בו".





המסמך מיועד ליועץ המשפטי ולפרקליט המדינה עד כמה האישיות שלהם נכנסת לראש של החוקרים בניסוח.
"אני מניח שהדברים לא ישתנו בהרבה זה מסמך שנכתב פחות או יותר במבנה אקדמי יש שלושה פרקים. פרק עובדות דיון בעובדות ישנו פרק המסקנות שהוא פרק משפטי טהור לא חסרים משפטנים במשטרה ובקצה ברמה של ארבע חמש שורות יש המלצה שגם אם היא לא תכתב אין לה משמעות כי זה פועל יוצא של המסקנות המשפטיות. ברור שאם פלוני נחקר על שוחד ואם ביסודות של המסמך מראים את כל שמתקיימים פה כל יסודות עברית השוחד". 

אז איך מגיעים לנוסח המוסכם? זה דמוקרטיה, או שהמפכ"ל חותך או ראש אגף חקירות?
"זו בהחלט דמוקרטיה, ובמיטבה. מסמכים כאלה יכולים לנוע בין 30 עמודים ולמסמך שיכול להקיף שני כרכים כמו בתיקל לברמן. יש בהחלט מקום.

לא ראית מה כתוב בפנים
"לצערי הרב לא ראיתי מה כתוב בפנים, אבל זה היה מאות עמודים. יש בהחלט, כמו בבתי המשפט, יש דעות מיעוט וזה מתחיל בדרג הראשון - ראש צוות החקירה כותב וראש אגף החקירות לא תמיד מחווה את דעתו, זה מסמך שבמידה מסויימת יש בו אלמנטים מיותרים וזה בעיני אחד מהם כי בתיק כזה החוקרים מלווים על ידי פרקליטים המצויים בפרטי הפרטים של התיק בפגישות על בסיס יומי והם לא צריכים את המסמך הפרקליטים אבל זה מקל עליהם להגיע לניתוח התיק. המטרה היא שזה לא יהיה מפה אלמת וזה ההמלצות מסלקות את האלם הראשוני מהמפה שהיא אילמת".

היו בתקופתך גם ניסיונות לקעקע את האמינות של החוקרים סוגיית החוקרים פרטיים שפשפשו
"ועוד איך. אני יכול להגיד לך שזה נעשה בכמה רמות זה פועל יוצא של יכולת ההשקעה. זה עניין יקר להפעיל חוקרים פרטיים, אז כשהיה הרבה כסף בתמונה הופעלו צוותי חקירה שמטרתם הייתה למצוא כל מיני שלדים בארונות של החוקרים וגם לתת לחוקרים את ההרגשה באמצעות עיכוב מטריד וגלוי למחצה את ההרגשה שחברה רואים אותכם ואתם לא לבד".

"בימי חקירתו הראשונה של אריה דרעי, אז הוא היה שר הפנים. כבר עברו מאז שלושים שנה אבל שם הייתה טכניקה מעניינת היה להם פטנט - בנק שאילתות, עשרות שהיו מוגשות על בסיס קבוע לשר המשטרה ואנחנו זיהינו מהר מאוד חברי כנסת הגישו שאילתות, הם היו מגישים את זה לפי תורנות הח"כים של ש"ס כי היו בהם הרבה שגיאות שגיאות פיסוק. אני מיד הייתי מזהה את זה יש עניין של שוק פרסי אם לדעתי יש מקום להשיג הרשעה במרמה והפרת אמונים יש טעם להעלות מדרגה בעבירה ולתת לו להוציא". 

"תראה זה קצת דומה למה שקורה בכתבי אישום פעמים אני הולך במתכוון לעבירת הרצח כאשר האמת היא שהדברים מתנדנדים האם זה רצח או הריגה, זה לא קיים כי עושים עבודה רצינית מי שקורא את סיכום החקירה מסתכל קודם כל על שמות החוקרים כי הוא כבר מכיר אותם הכל בסוף אישי".