בעקבות הגשה המלצות המשטרה נגדו בתיקים 1,000 ו-2,000 החליט הערב (שלישי) ראש הממשלה בנימין נתניהו לשאת דברים בפני כלי התקשורת ממעונו בבלפור. במהלך נאומו הודיע רה"מ כי הוא לא מתכוון להתפטר, כשאמר: "ממשלתי תמלא ימיה", טען כי הוא בטוח ש"האמת תצא לאור", והכריז: "לא המשטרה קובעת, אלא רק הפרקליטות".


בפתח דבריו אמר: "אני מבקש הערב לומר לכם דברים. את כל חיי הקדשתי למען מטרה אחת. זה הכוח שפיעם בי כקצין בסיירת מטכ"ל כשפרצתי למטוס סבנה החטוף וזה הכוח שפיעם בי כשגריר ישראל באו"ם, כשהצגתי פעם אחר פעם את האמת שלנו, וזה הכוח שמפעם בי כל הזמן, לבנות את המדינה שלנו ולפתח אותה, ומעל הכל להגן עליה".

לדבריו, "אני חש מחויבות עמוקה להמשיך להוביל את ישראל בדרך שתוביל את עתידנו, וזו שכל הציבור מאמין בה. כך עשיתי עד עכשיו וכך אמשיך לעשות באחריות, בשיקול דעת, במסירות. תחושת השליחות הזו היא הסיבה שאני כאן והיא הסיבה שאתם נותנים בי את אמונכם שוב ושוב. אתם יודעים שאני עושה את הכל כשדבר אחד ויחיד לנגד עיניי - טובת המדינה. לא בשביל סיגרים מחבר, לא בשביל סיקור עיתונאי, לא בשביל שום דבר - רק טובת המדינה. שום דבר לא הסית או יסית אותי ממלאכת קודש זו, גם לא ההתקפות נגדי. וברוך השם - הן בלתי פוסקות".

ראש הממשלה הסביר כי "היום הזה לא שונה מימים אחרים שעברו עליי ב-20 השנים האחרונות. מאז שנבחרתי לראש ממשלה לא היה יום אחד שלא השמיצו אותי. ותוקפים לא רק אותי, אלא גם את אשתי וילדיי וזה כואב לי כי אני אוהב אותם מאוד. בשנים הללו הופעלו לחצים כבירים לפתוח נגדי בלא פחות מ-15 בדיקות וחקירות במטרה להפיל אותי מהשלטון. כולם החלו בכותרות מפוצצות, חלקן עם המלצות משטרה מרעישות. כל הניסיונות הללו, בלי יוצא מן הכלל הסתיימו בלא כלום. מכיוון שאני יודע את האמת אני יודע שהדברים הסתיימו בלא כלום".

נתניהו עם מילצ'ן. "חובת רה"מ היא לעזור למי שנפגע משירות שעשה למען ישראל". צילום: פלאש 90
נתניהו עם מילצ'ן. "חובת רה"מ היא לעזור למי שנפגע משירות שעשה למען ישראל". צילום: פלאש 90


לטענתו, "ההמלצות ששמענו היום הסתיימו לפני למעלה משנה. הם מוחזרו מאז שוב ושוב אין ספור פעמים. אני שב ומדגיש כי להמלצות הללו אין מעמד במשטר דמוקרטי. לא המשטרה קובעת, אלא הגורמים המשפטיים. זוהי המציאות הרגילה בישראל, אבל בנוסף בהמלצות שפורסמו הערב מתלווה צל כבד. אי אפשר להשתחרר מהרושם שהן הושפעו מתחושות חסרות בסיס של גורמי חקירה שמאמינים שאני פעלתי נגדם - ששלחתי קצינת משטרה להתלונן נגד בכיר במשטרה ושהפעלתי מישהו בלונדון נגד החוקרים - מדובר בטענות הזויות לחלוטין. תחשב אתם מה זה אומר על החקירה ועל ההמלצות. אם מי שחוקר אתכם אומר שתפרתם לו תיק - איך הוא יכול לנהל חקירה באופן אובייקטיבי? לכן, אין זה מפתיע שאלו ההמלצות. אני בטוח שכשהגורמים המוסמכים יגלו את כל החומר הם יגלו עד כמה הם מקוממים".

נתניהו הוסיף כי "כשנשאלתי בנושא ארנון מילצ'ן אמרתי שמעולם לא פעלתי למענו, אלא רק בעניין אחד - הוויזה. אבל איך אפשר לבוא בטענות שבשביל סיגרים פעלתי אצל האמריקאים כדי שתוחזר למילצ'ן הוויזה שנשללה ממנו? ולמה היא נשללה ממנו? כי פורסמו בתקשורת דברים שעשה בעבר למען מדינת ישראל. חובתו הבסיסית של רה"מ היא לעזור למי שנפגע כתוצאה משירות מיוחד שעשה למען המדינה. כך עשה שמעון פרס שעזר למילצ'ן כשרצו להעמידו לדין בעניינים האלה ממש וכך פעלתי גם אני. איך אפשר להגיד שפעלתי כך בשביל סיגרים? לא אני ולא שמעון פרס העלינו בדעתנו שיהיה אפשר להפיל ראש ממשלה בגלל שעזר לחבר שלו". 
 
"ובנושא השני", המשיך רה"מ, "איך אפשר לומר שפעלתי לטובת נוני מוזס על ידי העברת החוק לסגירת ישראל היום כשגם כאן עשיתי את ההפך הגמור? הובלתי את ההתנגדות לחוק ועשיתי יותר מזה - פיזרתי את הכנסת וסיכנתי את עתידי הפוליטית, ולכן החוק לא עבר. עכשיו, בניגוד אליי 43 שרים וח"כים פעלו לטובת מוזס ובשליחותו - הם קידמו את הצעות החוק שלו וקיבלו סיקור מלטף ב"ידיעות אחרונות". איך רובם ככולם לא נחקרו ולא הוגשה נגדם שום המלצה ודווקא נגדי - מי שהוביל מלחמה נגד החוק והביא להפלתו - יש המלצות?. עולם הפוך!". 

את דבריו חתם באמירה: "אזרחי ישראל, אני לא כאן כדי לעשות לביתי. אם זה מה שהיה מניע אותי הייתי מזמן במקום אחר. אני כאן בשביל דבר אחד - להבטיח את העתיד של המדינה שלנו, ולכן אני אומר לכם - הממשלה שלנו תמלא את ימיה. נמשיך להפוך את ישראל לכוח עולמי עולה - למעצמה טכנולוגית, צבאית וכלכלית שזוכה למעמד בינלאומי כפי שלא היה לנו מעולם. אמשיך להוביל את מדינת ישראל באחריות ונאמנות כל עוד אזרחי ישראל בוחרים בי להנהיג אותם. אני בטוח שהאמת תצא לאור, ושגם בבחירות הבאות אזכה באמונם. תודה לכם". 

עתיד נתניהו - בידי היועמ"ש

כזכור, מוקדם יותר לקראת הגשת ההמלצות נתניהו ביטל את השתתפותו בטקס הנחת אבן פינה למרכז שיקום בפוריה, שהתקיים היום בבוקר. בתוך כך, מאוחר יותר נודע כי וועדת הפנים של הכנסת שינתה את שם הדיון מ"בחינת התנהלות המשטרה בהליכי חקירות ראש הממשלה" ל"התבטאויות מפכ"ל המשטרה בתכנית עובדה ומשמעותן".

נזכיר כי חקירת פרשת 1000 נפתחה לראשונה כבר בדצמבר 2016, ובמהלכה ראש הממשלה נחקר מספר פעמים באזהרה על ידי חוקרי היחידה הארצית לחקירות הונאה (יאח"ה) בלהב 433 בראשותו של תנ"צ כורש בר נור. במרכזה של אותה פרשה, ישנו חשד לכך שראש הממשלה, רעייתו שרה ובני משפחתו הנהיגו נוהל קבלת מתנות בשווי הנאמד בכדי מאות אלפי שקלים מאנשי עסקים במשך כשמונה שנים.

אלשיך ונתניהו. צילום: פלאש 90
אלשיך ונתניהו. צילום: פלאש 90


במסגרת חקירה זו נגבו עדויות רבות. בין העדים: אנשי העסקים המיליארדרים ארנון מילצ'ן אחת מדמויות המפתח בפרשה וג'יימס פאקר שעל פי החשד סיפקו לנתניהו ולרעייתו סיגרים ומשקאות, חליפות ותכשיטים על פי הזמנה מראש ובאופן קבוע ומתמשך. עוד נטען כי פאקר, אף דאג לארח באופן קבוע, בווילה שלו בקיסריה את בנם של משפחת נתניהו.

בין עדי המפתח בפרשה גם הדס קליין עוזרתו האישית של מילצ'ן שבעדותה השנייה כבר הובילה להתפתחות משמעותית בפרשה כששטחה בפני החוקרים את נוהל הזמנת המתנות והתייחסותו של הבוס שלה, שבשלב מסויים "נגעל" מהתנהגות הדמויות הממלכתיות. למרות זאת, הוא המשיך לספק את המתנות כשהוא מצרף לרכישות גם את חברו המיליארדר פאקר. בשלב הזה הפך בעצם מילצ'ן לחשוד בעצמו במתן שוחד והוא נחקר באזהרה.

פרשת 2000 מקורה בהקלטות שנמצאו בעת חיפוש שביצעו חוקרי היאח"ה במשרדו של ארי הרו, לשעבר ראש הסגל בלשכת ראש הממשלה נתניהו במסגרת חקירה אחרת שניהלו נגד הרו. מדובר בחקירה שנפתחה בגין מכירה פיקטיבית של חברת ייעוץ בבעלותו, אשר סיפקה שירותים ללשכת ראש הממשלה בעת שהוא עצמו כיהן בתפקיד הרם.

באוגוסט 2017 חתם הרו, על הסכם עד מדינה שבמסגרתו הוא התחייב להעיד הן בפרשת המתנות כמי שיודע מבפנים על נוהל קבלת המתנות וכן על תוכנן של הקלטות שתיעדו שיחות יזומות בין ראש הממשלה לבין המו"ל של ידיעות אחרונות נוני מוזס. השיחות עסקו בדבר הרעיון לשנות דפוס התנהגות, ולדאוג לסיקור אוהד אודות פעילותו של ראש הממשלה ורעייתו. בתמורה לשינוי, נתניהו יפעל לצמצום הפצתו של העיתון "ישראל היום" שבבעלות מקורבו שלדון אדלסון ולהחלת הגבלות על הפצתו.

לאחרונה נחקר בפרשה זו גם ח"כ איתן כבל וזאת כמי שיזם את חוק החינמונים. החוק לא עבר בסופו של דבר, והוא קודם על ידי חבר הכנסת, כשבמקביל הוא ניהל, על פי החשד שורה של שיחות עם המו"ל של ידיעות אחרונות.