תגובות חריפות במערכת הפוליטית לדברי ראש ממשלת פולין לגבי שיתוף הפעולה עם הנאצים. מתאוש מורבייצקי אמר בכנס מינכן לביטחון כי היו משתפי פעולה פולנים עם גרמניה הנאצית, כשם שהיו יהודים שעשו זאת. את הדברים אמר מורבייצקי לאחר שנשאל על ידי העיתונאי הישראלי רונן ברגמן אם יספר את סיפור הישרדותה של אמו בפולין הוא ייענש. "אם אני מבין נכון, ברגע שאספר את הסיפור הזה בפולין אני צפוי להיענש, מדוע אתה עושה את זה? אתה מושך יותר אש לעבר המוערבות הפולנית בשואה", אמר ברגמן וזכה למחיאות כפיים מהיושבים באולם. 

ראש הממשלה הפולני ענה לשאלתו של ברגמן באריכות, תוך שהוא משלב אלמנטים של הכחשת שואה. "פולין היא המקום היחיד בכל רחבי אירופה בו שכנים, אזרחים, חברים וכפרים הושמדו לחלוטין בגלל שעזרו ליהודים", אמר, תוך שהוא התעלם מרצח של חסידי אומות עולם ברחבי אירופה. "לשאלת העונש, אנחנו לא נעניש מי שיאמר כי היו משתפי פעולה פולנים עם הנאצים, כי אכן היו כאלה, כשם שהיו פושעים אוקראינים ויהודים ששיתפו פעולה עם הנאצים. אנחנו לא נהפוך את הפושעים לקורבנות". 
מורבייצקי תיאר גם את המצב הפוליטי בפולין במהלך הכיבוש: "פולין הייתה המקום היחיד שנכבש על ידי הגרמנים ולא הוקמה בו ממשלת בובות שסייעה לנאצים. גם מספר הפולנים ששיתפו פעולה עם הנאצים היה קטן בהרבה מכל מקום אחר באירופה שנכבש על ידם".



חברת הכנסת ציפי לבני (המחנה הציוני), הנמצאת במינכן, אמרה כי ״קשה היה להאמין לתשובת ראש ממשלת פולין ולהשוואה הבלתי נסבלת בין היהודים לפולנים, בין הקרבנות לבין אלה שהשתתפו באופן פעיל ברצח. מרגש היה לשמוע את רונן ברגמן תוקף את ראש מממשלת פולין על החוק הפולני שעבר כשהוא מספר את סיפורו המשפחתי".

"מדיניות מחושבת של טיהור האומה הפולנית מהעבר הנוראי ולא רחוק"

חברת הכנסת קסניה סבטלובה (המחנה הציוני) אמרה כי "ראש ממשלת פולין בעצם מאשים את היהודים בשואתם. רק כך ניתן להבין את דבריו המזעזעים. החוק הפולני שאוסר לדבר על מעורבותם של הפולנים בשואה הוא אינו מעידה מקרית אלא מדיניות מחושבת של טיהור האומה הפולנית מהעבר הנוראי ולא רחוק". 

"למגמה הזאת אחראיות גם מדינות אירופאיות אחרות. מדובר במגמה, ולכן התגובה הישראלית החריפה חשובה כל כך. אחרת בעוד כמה שבועות או חודשים נגלה שדברים דומים נשמעים גם בבירות אחרות באירופה. אגיד שוב - מדינה שמשכתבת את השואה איננה יכולה להיות חברה ושותפה של ישראל, המדינה היהודית היחידה בעולם. ממשלת ישראל חייבת לפעול כנגד הדברים האלה ולהתנגד להם בתוקף, כולל החזרתם של השגרירים ועד ניתוק היחסים".

ח"כ תמר זנדברג (מרצ) אמרה כי "בזמן שממשלת ישראל מגמגמת ומנסה 'להידבר' על החוק הפולני, ממשלת פולין לא עוצרת וממשיכה ברצף שמפלרטט עם הכחשת שואה ועיוות ההסטוריה של השואה. שום אינטרס פוליטי לא יכול להצדיק את זה - על ממשלת ישראל להפסיק את הטנגו המסוכן עם מפלגות ומנהיגים אנטישמים. במקום שישראל תוביל קו של אפס סבלנות לאנטישמיות, גזענות ועיוות זכר השואה, היא מתפתלת וקושרת קשרים עם גדולי האנטישמים".

ח"כ מרב מיכאלי אמרה: "אילו היתה לנו מנהיגות אחראית היא היתה מחזירה את השגרירה שלנו מפולין מיד כשזה התחיל. אילו היתה לנו מנהיגות אחראית היא היתה יושבת וחושבת עכשיו מה לעשות כדי שסה לא יהפוך למפולת גם במדינות אחרות".
ח"כ איציק שמולי (המחנה הציוני) אמר כי זהו עולם הפוך. "בשלב הבא בפרויקט העלוב של מורביצקי למחיקת פשעי העם הפולני תבוא כנראה גם האשמת היהודים בשואת עמם והצגת הנאצים כקורבן של הנסיבות. הוא ייאלץ לתבוע את ששת מיליון הנרצחים ואת קרוביהם ששרדו לפני שזה יקרה".

חבר סיעתו של שמולי, ח"כ נחמן שי, אמר כי "הגיעה העת כי ממשלת ישראל תנקוט צעדים מעשיים ותבהיר לפולין כי החוק וההצהרות החוזרות ונשנות לגבי הפולנים ושואת יהודי אירופה הם בגדר הכחשת שואה. היא חייבת לדרוש שינוי החוק המעוות הזה ועד אז להוריד דרג השגרירות בוורשה. האינטרסים המדיניים של היום חשובים, ההיסטוריה היהודית חשובה יותר״.

"אנטישמיות מהסוג הישן והרע. הפושעים אינם הקורבנות"

חבר הכנסת יאיר לפיד (יש עתיד) התייחס לאמירה וכתב בחשבון הטוויטר שלו כי "אמירתו של ראש ממשלת פולין היא אנטישמיות מהסוג הישן והרע. הפושעים אינם הקורבנות. מדינת היהודים לא תתן להאשים את הנרצחים במותם". הוא הוסיף: "אני קורא שוב לראש הממשלה להחזיר מיד את השגרירה לישראל". 
שר הביטחון לשעבר, חבר הכנסת עמיר פרץ (המחנה הציוני) הגיב: ״דברי ראש ממשלת פולין על ׳פושעים יהודים׳ במלחמת העולם השניה בה נרצחו שישה מליון יהודים הם מחליאים וחסרי אחריות״, אמר פרץ והוסיף כי הדברים סוללים את הדרך למכחישי השואה ועלולים עוד לתת השראה לקולות חולניים עוד יותר שיאשימו את היהודים בהתאבדות קולקטיבית של שישה מיליון. אסור לעבור לסדר על אמירות אלה, במיוחד כאשר הן מגיעות מצדו של ראש ממשלת פולין״. 

ח"כ איילת נחמיאס ורבין (המחנה הציוני) התייחסה לדברים ואמרה כי "הבית של היהודים, מדינתו, חוף המבטחים היחיד שהיו לנו מזה 2000 שנה,  לא יכולה להשלים עם הכחשת שואה". לדבריה, כשראש ממשלת פולין אומר כי היו משתפי פעולה פולנים, בדיוק כפי שהיו משתפי פעולה יהודים, זה הזמן שממשלת ישראל תעשה את המינימום ותחזיר סוף סוף את השגרירה בפולין לארץ.
 
"אם ישראל, מדינת היהודים לא תנקוט צעדים חריפים נגד הכחשת השואה מצד הפולנים, האנטישמיות תעלה ותתחזק", הסבירה, "אין דבר כזה לעמוד לצידה של ישראל ולשנוא יהודים. הגיע הזמן שממשלת ישראל תתפכח מכך". היא סיכמה ואמרה כי "כל זמן שהדיון בועדת החוץ והביטחון משתהה, אסור לנו לשבת ולספוג דברים כאלה ובכוונתי להחתים כבר בראשית השבוע, מכתב של חברי כנסת הדורש לעשות זאת".