משבר ישראל - פולין: ראש הממשלה בנימין נתניהו שוחח היום (ראשון) בצהריים בטלפון עם ראש ממשלת פולין מורבייצקי, לאחר ההתבטאות של השני בוועידת הביטחון במינכן, לפיה "היו פושעים פולנים ששיתפו פעולה עם הנאצים כשם שהיו גם יהודים פושעים ששיתפו פעולה". ההתבטאות עוררה בערה ענקית במערכת הפוליטית בישראל.
נאום נתניהו בוועידת מינכן לביטחון

נתניהו אמר לראש הממשלה הפולני כי "לחלוטין לא מקובלים עלינו הדברים שאמר, השאלה לאן הולכים, אני מרגיש שעדיין לא מיצינו הנושא אני מקווה שנמצה אותו על הצד הטוב ביותר". ראש הממשלה התייחס לצוות הבין מדינתי שהוקם כדי לדון בהשלכות החוק הפולני, אבל הדגיש כי "אינו פוסל כי ישנם עוד מהלכים דיפלומטיים על השולחן". 

"השוואה כוזבת". ר"מ פולין מורבייצקי. צילום: רויטרס
"השוואה כוזבת". ר"מ פולין מורבייצקי. צילום: רויטרס


ראש הממשלה התייחס לדרישה במערכת הפוליטית לגרש את השגריר הפולני מישראל ולהחזיר את שגרירת ישראל מוורשה: "אני לא הייתי קובע מה יהיה ומה לא יהיה. אנחנו עדיין מנסים להגיע לתיקון. הכל אפשרי, בוא ניתן לתוצאה הטובה ביותר להתממש. אולי נופתע לרעה ואז נשקול זאת שוב".

נתניהו המשיך ואמר כי ככל הנראה מדובר באי הבנה: "אני חושב שזה ניתן לפתרון, אני מרגיש שיש פה איזה לקונה, אני באמת חושב שיש כאן אי הבנה יסודית של ההיסטוריה וחוסר רגישות כמובן". נתניהו סיכם: "בדיפלומטיה קל מאוד לשבור את הכלים אבל קשה לבנות אותם מחדש". 

ראש הממשלה התייחס בתדרוך עם הכתבים המלווים אותו לשורה של נושאים, בעניין איראן אמר: "תקשיבו למה שאני אומר לכם, הולך להיות לנו עולם קשה מאוד. שלאיראן תהיה הלכה למעשה בארסנל טילים בליסטיים שנושאים נשק גרעיני. זה יקרה בתוך שמונה ומשהו שנים אם לא יהיה שינוי בתפיסה כלפיה". בנאומו בוועידת הביטחון אמר נתניהו כי ישראל שומרת לעצמה את האפשרות לתקוף לא רק את השלוחות של איראן בשטח אלא גם את איראן. על כך הוסיף גורם מדיני בכיר כי "לא נאמר מה נתקוף והיכן, אבל איראן תוקפת את ישראל וזה וודאי. מי שמחמש את חיזבאללה בלבנון וחמאס בעזה ומי שמעודד את זה ומי ששולח כטב"מים זו איראן. לפיכך, לאיראן אין שום חסינות".

מוקדם יותר התייחס לנושא נתניהו בוועידת מינכן לביטחון. את עיקר נאומו אמנם הקדיש לנושא האיראני, אך בפתח דבריו התייחס לשתי הזוועות שחוו העם היהודי וישראל בעיר הגרמנית: "עבורנו, לפני ארבעה עשורים הבנו עד כמה הביטחון כאן חשוב. בלי ביטחון שום דבר לא יכול להתקיים, לא שלום, לא ביטחון לא שגשוג. עבור העם היהודי שני דברים מכריעים קרו כאן, ב-1972 11 ספורטאים שלנו נרצחו כאן. לפני 80 שנה אירוע אחר קרה כאן, עם השלכות קשות יותר. נחתם כאן הסכם שנתן את האות לתקופה הכי קשה בהיסטוריה העולמית. המנהיגים שחתמו היו אנשים עילאיים וחשבו שזה מה שיביא שלום לעולם, אבל הסכם מינכן רק חיזק את המשטר הנאצי. במקום לבחור במסלול שהיה מונע את זה, המנהיגים הללו גרמו למלחמה להיות הרבה יותר אפשרית". 

נתניהו התייחס לחוק הפולני ולדברי ראש ממשלת פולין אתמול על משתפי הפעולה עם הנאצים, ואמר כי "לעולם לא נשכח ולעולם לא ניתן לסלף את לא נשכח, לא נסלח נילחם על האמת זוהי צוואת הנספים".