יחידת 8200 של אמ"ן חושפת: מידע מודיעיני בלעדי שהעבירה היחידה לידי אוסטרליה הוביל לסיכול פיגוע אווירי גדול שתכנן דאעש. האירוע התרחש בשלהי 2017, כאשר שיתוף פעולה של קהילת המודיעין הישראלית אפשר את העברת המידע לרשויות הביטחון המקומיות וגרם למעצר גורמי הטרור, שנמצאו במוכנות גבוהה מאוד לקראת הוצאת הפיגוע אל הפועל באותה מדינה.



בישראל מעריכים שסיכול הפיגוע הביא להצלה של עשרות רבות של אזרחים. מעבר לזה לא ניתן להרחיב לגבי התקרית, שנחשפה באופן חלקי בלבד, לצד סיכולים נוספים של פיגועים ברחבי העולם, שגם אותם לא ניתן לחשוף בשלב הזה.



יכולת הסיכול המרשימה התאפשרה בעקבות התגברות איומי הטרור של המדינה האסלאמית בשנים האחרונות. לאור כך, ב-8200 ריכזו מאמץ גם בחזית זו בשנים האחרונות, כאשר המטרה הראשונה נובעת מתוך אינטרסים ישראלים מובהקים.



ואולם, מתוך ריכוז המאמץ בזירה זו התחזקה גם היכולת של ישראל לסייע למאבק הבינלאומי בארגון, כפי שהיה באירוע המדובר ובאירועים נוספים שלא ניתן לפרסם לגביהם בשלב הזה. לנוכח התפתחות איום המדינה האסלאמית גם בגבול בסיני, גדל מאוד נתח ההשקעה של גופי המודיעין גם באזור הזה. במהלך חריג יחסית אפשרה היחידה השבוע סיור ותדרוך לעיתונאים לגבי אופי פעילות היחידה באחד מבסיסיה בדרום.



36% ממשרתי היחידה נמצאים בשירות בקבע, 61% אחוז חיילים, ועוד 3% אזרחים עובדי צה"ל. היחידה נחשבת צעירה בגיל המשרתים בה ו-66% מהחיילים, הנגדים והקצינים בה הם מתחת לגיל 27. תחלופת כוח האדם ביחידה היוקרתית, שנחשב איכותי מאוד, היא גבוהה מאוד. בחלוקה לנשים וגברים במקצועות המודיעין הנדרשים ביחידה יש רוב ברור לטובת הנשים 56% לעומת 44% גברים.



לעומת זאת, במקצועות הטכנולוגיים השונים, בתוכם גם תחום הסייבר, יש יתרון מובהק של 80% לעומת 20% בלבד לטובת הגברים. לאור זאת, בשנה האחרונה מרכזים באמ"ן מאמץ כדי לשנות מגמה הזו ולהגדיל את נתח הנשים שמתגייסות למערכים הטכנולוגיים.



מעבר לתפקידים הקלאסים של 8,200 בתחום האזנות ועיבוד המידע האדיר שעובר במערכות השונות לצורך הפקת מודיעין איכותי, התרחב מאוד בשנים האחרונות תפקיד היחידה באתגרי הסייבר השונים ההגנתיים וההתקפיים. במסגרת הסיור נחשף כי חיילי היחידה סיכלו מתקפת סייבר איראנית שכוונה כנגד ארגונים פרטיים וציבוריים בישראל. ביחידה מציינים כי הסיכול התאפשר בעקבות מעקב הדוק אחר פעולות המערך האיראני וזיהוי מוקדם של ניסיונות התקיפה כלפי אותם גופים בישראל.



פעילי דאעש. תכננו פיגוע ענק באוסטרליה. צילום: אל מיאדין
פעילי דאעש. תכננו פיגוע ענק באוסטרליה. צילום: אל מיאדין



מדובר בפעולה משותפת יחד עם אגף התקשוב בצה"ל, שמוביל את המאמץ ההגנתי בסייבר בצה"ל, כאשר באמ"ן אחראים על התחום ההתקפי. באמ"ן אומרים כי אפשר להבחין באופן ברור במאמצים של איראן לפגוע בישראל גם בתחום הזה והם מפתחים יכולות גבוהות באזור, הרבה מעבר ליכולת של חיזבאללה בתחום הזה, אבל גם ארגון הטרור הלבנוני פועל בהשראה ובהדרכה שמסופקת מאיראן.



לפי הפרטים שפורסמו בעקבות חשיפת המזימה בקיץ שעבר, פעיל דאעש בכיר דאג כי הרכיבים לפצצה יישלחו בדואר אוויר מטורקיה אחרי ששני החשודים המרכזיים, האחים ממוצא לבנוני חאלד ומחמוד מהעיר סידני, יצרו עמו קשר באפריל 2017.



השניים הצליחו להרכיב את מטען החבלה וב-15 ביולי ניסו להבריח אותו לתוך מטוס של חברת התעופה איתיחאד שעמד לטוס לאבו דאבי בתוך המזוודה של אח נוסף שלא ידע על הפיגוע המיועד. בסופו של דבר, האחים ויתרו על התוכנית מאחר שהמטען היה כבד מדי, וגם במשטרה האוסטרלית הבהירו כי חומר הנפץ לא היה מצליח להגיע למטוס.



לאחר מכן, הנחה בכיר דאעש את השניים לבנות מטען חבלה כימי המבוסס על מימן גופרתי על מנת לשחרר את הגז הרעיל במקום ציבורי. במשטרה ציינו כי ברשותם של האחים היו רכיבים כימיים דרושים וחלקים עבור הפצצה, וכי הם אף החלו בניסויים עם החומר המסוכן, אולם הם לא הגיעו לשלב של יישום.



שני האחים נעצרו בסדרת פשיטות בסוף יולי והם עומדים למשפט על הכנה או תכנון של פיגוע טרור. אדם נוסף שנעצר, חאלד מרהי, מואשם בהחזקה בלתי חוקית של כלי נשק, בעוד שאדם רביעי שוחרר ללא כל אישומים.