יו"ר מרצ, זהבה גלאון, הודיעה היום (רביעי) כי היא מסירה את מועמדותה מהמירוץ לראשות מרצ ולא תתמודד לקדנציה נוספת, אחרי שהתרשמה שחברי המפלגה מעוניינים בהנהגה חדשה. לדבריה, "הצגתי מועמדות פעם נוספת בניסיון להביא למפץ פוליטי בשמאל שיחבר למרצ אנשים ממפלגת העבודה ומהרשימה המשותפת יחד, ואנשים מארגוני החברה האזרחית ומחוץ למערכת הפוליטית ששותפים להשקפת העולם של מרצ וביחד יכולים לייצר כוח שמאל גדול. אך משיחות שהיו לי עם מתפקדים בכל רחבי הארץ בשבועות האחרונים הבנתי שהם רוצים הנהגה חדשה".



במכתב לחברי מרצ כתבה יו"ר המפלגה כי "פתיחת מרצ הייתה הצלחה אדירה ואני לא מתחרטת עליה לרגע. כל חיי הפוליטיים נלחמתי למען עקרונותיי וערכיי. הייתי עושה את הכל שוב גם בידיעת המחיר האישי מראש. אני במרצ וברצ מהיום שניתנה לי זכות בחירה, ועבורי מפלגה היא כלי לשינוי, לא סידור עבודה. לא פעם מתחתי ביקורת על פוליטיקאים שנדבקו לכיס, והיום יש לי הזדמנות לא לדרוש, אלא, גם לקיים ולהעביר מסר: נבחר הציבור הוא שליח הציבור שצריך להיאבק על העתיד לא על התפקיד. אני גאה בזכות שהייתה לי להנהיג את השמאל הישראלי, ואני שמחה לראות את מרצ נפתחת. אני יודעת שאני משאירה למי שיחליף, או תחליף, אותי מפלגה חזקה ומבוססת משקיבלתי לידיי". 




לטענתה, "שוחרי השלום, זכויות האדם, השוויון והצדק נמצאים בתקופה קשה לא רק בישראל, אלא, בעולם כולו. אנחנו רואים גלים עצומים של קנאות, הקצנה, גזענות, שנאה, הסתה והשחתה מכים בישראל, באירופה ובארצות הברית. מרצ היא מגדלור אידאולוגי שעומד על תילו מול צונמי, והמבחנים הקשים רק החלו. אבל היום זה מגדלור עם צבא של 31,000 אנשים". 



"אני פורשת מהמירוץ, אבל נשארת מגויסת למאבק למען ישראל טובה יותר, צודקת, הוגנת, שוויונית ודמוקרטית שתשים את האדם במרכז", הוסיפה גלאון, שאמרה: "אני גאה שהייתה לי זכות לייצג את בוחרי מרצ כראשת המפלגה בשש השנים האחרונות ואסירת תודה לעשרות אלפי מצביעי מרצ שנתנו בי את אמונם".



כזכור, גלאון התפטרה בנובמבר שנה שעברה מהכנסת במטרה לשכנע את ממסד המפלגה להעביר מידיו את בחירת היו"ר והרשימה לכנסת לציבור הרחב בפריימריז. בזכות המהלך שקידמה, המפלגה הגדילה את מספר המתפקדים ב-70% עם 31,000 חברים.



זמן קצר לאחר הודעתה של גלאון הודיע גם יו"ר הסיעה, אילן גילאון על הסרת מועמדותו מהמירוץ. בהודעה שפרסם בדף הפייסבוק שלו כתב כי "בלב כבד אני מסיר את מועמדותי לראשות מרצ. עברתי אירוע רפואי שמגביל את היכולת שלי להמשיך בקמפיין כפי שהייתי רוצה. אמשיך לשרת את הציבור כיושב ראש סיעת מרצ בכנסת - ולקדם את הערכים שבעבורם שלחתם אותי לכנסת. אני רוצה להודות לאלפי האנשים שתמכו, התפקדו, התנדבו, סייעו ותרמו. כל התרומות שקיבלתי - יוחזרו לתורמים. אני רוצה להודות גם לצוות הרפואי בבית החולים 'שערי צדק' על הטיפול המסור.



"המשימה שלנו, של יצירת שמאל אחר וישראל אחרת, לא השתנתה", הוסיף, "בימים הקרובים נתכנס האדומים, הקבוצה הפוליטית הגדולה והמשמעותית ביותר בציונות הסוציאליסטית, ונקבל את ההחלטות לגבי המשך דרכנו המשותפת. יש לנו עוד דרך ארוכה ביחד, שלכן ושלכם - אילן".

בעקבות פרישתם של גלאון וגילאון נותרו במירוץ לראשות מרצ שבעה מועמדים. מקורבים ליו"ר מרצ אמרו כי היא העריכה שבפריימריז הקרובים היא תעלה לסיבוב שני מול זנדברג ובמקרה כזה תומכי גילאון היו מעבירים את תמיכתם לזנדברג, שהייתה מנצחת בבחירות. היא ביקשה לחסוך מעצמה את המעמד והחליטה להסיר את מועמדות ואמרה שאין בכוונתה לתמוך במישהו מבין המועמדים. כל זה לפני הודעת גילאון על פרישה. הסיבוב הראשון בבחירות לראשות המפלגה ייערכו ב-22 במרץ.



ח"כ זנדברג: "זהבה נמצאת בשורה אחת עם שולמית אלוני ויוסי שריד"


ח"כ עיסאווי פריג' (מרצ) אמר בעקבות הודעתה של גלאון כי "זהבה הייתה ותישאר מנהיגה פורצת דרך. פוליטיקאית רודפת צדק, גם במחיר של פגיעה בפופולריות רגעית. זהבה הגיעה לפוליטיקה כדי לשנות מציאות ולא הפסיקה להיאבק למען יצירת מציאות טובה יותר. מדינית, חברתית ומעל לכל מציאות אנושית, בה היחס לאנשים לא תלוי במוצאם, מגדרם או תעודת הזהות שלהם, אלא בהיותם בני אדם".



לדבריו, היא "גם הצליחה לשנות את מרצ, לפתוח אותה, להפוך אותה למפלגה גדולה עם למעלה מ-30 אלף חברים. שינוי שהיא יזמה ונאבקה ליישומו ושכולנו חייבים לה תודה על כך. המבחן הגדול של מרצ היום יהיה בשימור המכלול הרחב הזה. ביכולתנו להמשיך ולהיות מגדלור של ערכים בתוך ים פוליטי עכור ואני מאמין שנעמוד בו. זהבה אולי עוזבת את תפקיד היו"ר, אבל נשארת חברת מרצ ומעל לכל חברת אמת שלי ושל משפחתי. תודה לך זהבה!".



ח״כ תמר זנדברג הוסיפה: "זהבה גלאון היא מנהיגה אמיצה ופורצת דרך, שנמצאת בשורה אחת עם שולמית אלוני ויוסי שריד. כל דרכה הציבורית התאפיינה במחוייבות ערכית עמוקה לשמאל הישראלי. היא הובילה את מרצ והשמאל הישראלי להישגים משמעותיים בתקופה של טלטלות לא פשוטות. גלאון הוכיחה אומץ ואחריות כשהובילה את פתיחת השורות במרצ. זהו סיום של פרק אחד בקריירה המפוארת של גלאון, ואני משוכנעת שהיא תמשיך להיות חלק בהנהגת מרצ בפרק החדש שלה".