נשיא המדינה ראובן ריבלין התייחס הערב (ראשון) למשבר בקואליציה סביב סוגיית חוק הגיוס והסביר כי "אי אפשר לפתור אותה בכפייה אלא רק בהסדר ובהידברות". בדברים שנשא בכינוס השנתי הראשון של מועצת העיתונות בישראל שנערך בלוד, אמר ריבלין שהנושא "נוגע בנקודה רגישה מאוד עבור החברה הישראלית. רגישה לציבור המשרתים בצה״ל, רגישה לציבור החרדי ולעולם התורה. זו לא הממשלה הראשונה שהסוגיה הנפיצה הזו מערערת את יציבותה". 



הנשיא הוסיף בנושא: "לאורך זמן, אם לא נשכיל לפתור את המחלוקת הזאת בהידברות עמוקה, מתוך ניסיון למצוא הסדרים אחראיים, מכבדים ומציאותיים, הסוגיה הזו תמשיך ותערער את יציבות המערכת הפוליטית בישראל וחמור מכך, תעצים את המתח בין המגזרים השונים. על מנת להרגיע את המתח ולהתקדם עלינו למצוא מנגנוני שיח נוספים בינינו באופן שיהיה ברור שלא מדובר במחלוקת בין שונאי צה״ל מצד אחד לשונאי תורה מהצד השני, אלא בין ישראלים, שכולם גם מעריכים את צה״ל וגם מכבדים את התורה ואת לומדיה".

"תקופה לא פשוטה לעיתונות"
לוד נבחרה לפתוח את המפגשים השנתיים של המועצה שיתקיימו ביישוביי וערי פריפריה ויעסקו באתיקה עיתונאית וחופש הביטוי בישראל. באירוע נשאו דברים גם נשיאת מועצת העיתונות בישראל ושופטת בית המשפט העליון בדימוס דליה דורנר וראש עיריית לוד יאיר רביבו העיר המארחת את הכינוס.


הנשיא הקדיש את עיקרי דבריו לשיח המתחולל בימים אלה סביב אמינות התקשורת. "זו תקופה לא פשוטה להשתייך בה לגילדת העיתונות בעולם", אמר, "עיתונאים, עיתונאיות ומערכות חדשות נמצאים תחת מתקפה. הם מואשמים ביצירת 'פייק ניוז', בסיקור מוטה, בחוסר גיוון. אף קבוצת וואטסאפ ושום ערוץ טלגרם לא ישנו את החובה והמחויבות של העיתונאי לקוראיו. מחויבות שעומדת בלב לבו של המקצוע ולא השתנתה מאז שז'בוטינסקי היה עיתונאי - המחויבות להביא סיפור מבוסס עובדות. המחויבות לברר את כל העובדות. המחויבות לתת תמונה שלמה ככל הניתן ולהאיר פינות חשוכות".
 
הנשיא הדגיש כי רצוי לבקר את התקשורת אך לא להשתיקה. "אפשר וראוי לבקר את התקשורת, חובה לגוון אותה, אבל אסור להשתיק את התקשורת ואת השיח שהיא יוצרת, גם כאשר זה לא נעים לנו בין אם מימין ובין אם משמאל", ציין ריבלין, "חשוב לזכור זאת, עיתונות ותקשורת הן מוסד חשוב בדמוקרטיה ודווקא בגלל זה יש עדיין ציפייה מהעיתונאים להיות סופרמנים - ישרים, מקצועיים, נאמנים, מחוייבים. היום יותר מתמיד עבודתה של מועצת העיתונות חשובה. שאלות גדולות וחשובות עולות בעת הזו סביב שני הנושאים שהם לב הפעולה של המועצה - אתיקה מקצועית וחופש הביטוי. חשוב שאנחנו האזרחים נמשיך ונאמין כי המציאות שסביבנו ניתנת לפענוח, להבנה, להתמודדות. וזו אמונה שאנחנו זקוקים לה, זקוקים לה כל כך".