שר הביטחון אביגדור ליברמן התייחס בישיבת סיעת ישראל ביתנו למשבר חוק הגיוס ואמר: "בסוגיית הגיוס אני רוצה להבהיר, שאנחנו לא נגד החרדים. אנחנו לא נגד אף אחד. אנחנו בעד. אנחנו בעד ביטחון לישראל, בעד צה"ל ובעד שוויון בזכויות ובחובות. אנחנו, בניגוד לאחרים, עומדים על כך שכולם, לא רק החרדים, אלא גם הערבים, חייבים לתרום למדינה שבה הם חיים. אין שום סיבה שצעיר חרדי או ערבי  לא יישא בחובות. אם לא במסגרת הצבאית אז במסגרת בית חולים או בית אבות. אין בזה שום פסול ואסור לוותר על כך".


לדברי השר, "הפתרון היחידי הוא בדיוק מה שהצענו. ועדה מקצועית במסגרת משרד הביטחון, שתביא הצעה רצינית, לאחר שיקול דעת ובדיקות מעמיקות. הרי איך אפשר בכלל להעביר חוק כזה ולא לשאול מה דעתם של צה"ל ומערכת הביטחון. כולם מדברים על הנושא: יהדות התורה, ליכוד, כולנו, ישראל ביתנו, יש עתיד. רק פרט אחד שכחו: לשאול את צה"ל, מה הוא חושב ומה הוא צריך. עמדת ישראל ביתנו מאוד ברורה. אנחנו נתמוך אך ורק בחוק שיביא הצוות המקצועי של משרד הביטחון ולא בשום מניפולציה חוקתית של גורמים בעלי אינטרס.

"אנחנו לא מחפשים לפרק את הממשלה ולעזוב את הקואליציה. אנחנו לא ממהרים לשום מקום. קודם כל נתמקד במאמץ מבפנים לעצור את אותן יוזמות פסולות ולא מתקבלות על הדעת. נילחם מבפנים עד לרגע האחרון, אבל אם החוק יעבור בקריאה שנייה ושלישית, בנוסח שמדברים עליו כרגע, לא תהיה לנו ברירה אלא לקום ולהסיק מסקנות. אני מקווה שהשכל הישר יהיה מורה דרך לכולם".

כחלון. "מה אומר לקשישים?". צילום: יונתן זינדל, פלאש 90
כחלון. "מה אומר לקשישים?". צילום: יונתן זינדל, פלאש 90


על רקע הניסיון למצוא פשרה במשבר חוק הגיוס, ח"כ משה גפני (יהדות התורה) אמר מוקדם יותר בפתח דיוני ועדת הכספים כי הוא מעריך שלא צפויות בחירות בזמן הקרוב. "הערכה שלי שלא תהיינה בחירות, אני מדבר עם המפלגות וזו הערכה שלי. בינתיים הבעיה לא נפתרת כי כל אחד רוצה להיראות גיבור, כולם ידעו את הדברים מראש", אמר.

חברו לסיעה, ח"כ אורי מקלב הראה גם הוא מתינות ביחסו לפתירת המשבר. בפתח דיון בוועדת המדע והטכנולוגיה, אמר: "יש התקדמות אומנם בעיכוב קצת מסיבות טכניות רה"מ בחו"ל וזה מגביל את האפשרות לדון על זה ברצינות, גם חלק מהשרים שרה"מ מינה לא יכלו אתמול, לכן הדברים התנהלו בעצלתיים".

כחלון: "אין אפשרות שהתקציב לא יעבור במושב הנוכחי"

במקביל לדבריו של השר ליברמן, הצהיר היום שר האוצר משה כחלון, בישיבת מפלגת כולנו, כי "אם התקציב לא יעבור אני מפר את ההסכם עם הבוחר. העשרה מנדטים שקיבלנו מהבוחר מהווים הסכם. אנחנו הבטחנו שנפעל במגוון תחומים. לכן, אני לא רואה איך אוכל לבוא לקשישים ולומר להם שלא ניתן להם תוספות אם לא תהיה הסכמה על חוק הגיוס, ובאופן דומה גם לזוגות הצעירים".

לדבריו, "לא אוכל לומר להם שאין לנו כסף כי החוק לא עבר. נעשתה פה טעות גדולה, כשחיברו את חוק הגיוס לתקציב. אנחנו הקדמנו כספים מ-2019 ל-2018. כלומר, אם לא יעבור תקציב 2019 יש לזה השפעה ישירה על תקציב 2018".

הוא הסביר כי "יש פה אוכלוסיות שקופחו הרבה מאוד שנים. לכן, הייתה החלטת ממשלה של ראשי הקואליציה, ואנחנו נתעקש בנושא. לדעתנו, אין שום סיבה ללכת לבחירות מוקדמות מפני שהממשלה הזו מתפקדת מצוין, והיא צריכה לכלות את ימיה את נובמבר 2019. מי שיגרור אותנו לבחירות מיותרות יביא לפגיעה במשק ובציבור. אני מאוד מקווה שחבריי בקואליציה יתעשתו ושנגיע להסכמות. אין לי ספק שעם רצון טוב נוכל להימנע מבחירות".

כשנשאל אם רה"מ עושה מאמץ אמיתי כדי לפתור את המשבר, אמר: "כן. זה משבר שלא צפינו שיגיע לממדים האלה. ראש הממשלה וראשי המפלגות פועלים כדי לסיים אותו. אני חושב שהחרדים דורשים עמידה בהסכמים הקואליציוניים והם יכולים לקבל את זה, אך בלי לכרוך את זה בתקציב המדינה. ב-20 לחודש אנשים צריכים לקבל קצבאות. מה אספר להם? שאין כסף בשבילם? לתקציב יש השלכה משקית. אסור לכרוך אותו בבעיות קואליציוניות. אנחנו בקשר עם כולם בנושא".