חילופי מסרים קשים בתקשורת בין הגורמים בקואליציה על רקע משבר חוק הגיוס המאיים להביא לפירוקה. שר האוצר משה כחלון החריף היום (שלישי) את הטון, כשאיים במסיבת עיתונאים של משרד הכלכלה ומכון התקנים כי "עם ישראל ישב לליל הסדר או עם תקציב או ללא שר אוצר".



מאוחר יותר, אמר גם יו"ר סיעת ישראל ביתנו, ח"כ רוברט אילטוב כי מפלגתו לא תקבל את החוק: "חוק הגיוס הוא עניין עקרוני עבור מפלגת ישראל ביתנו, אנחנו לא מוכנים להתפשר בנושאים הנוגעים לביטחון המדינה". לדבריו, "כל אזרח צריך לתרום את תרומתו למדינה, בין אם בשירות צבאי ובין אם בשירות לאומי ולכן אנחנו אומרים בצורה ברורה, במידה וחוק הגיוס יעבור במתכונתו הנוכחית בקריאה שנייה ושלישית, סיעת ישראל ביתנו תפרוש מהקואליציה". 

משה כחלון במסיבת עיתונאים - צילום: פישל רוזנפלד, 'כל הזמן'


רוצים לקבל את החדשות לפני כולם? הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו

משה גפני - צילום: דוברות ועדת הכספים



השר הסביר כי "לא אוכל לתפקד ולהמשיך לכהן כשר אוצר אם התקציב לא יעבור בסוף המושב. אין שום הגיון לכרוך את הגיוס בתקציב המדינה. על מנת לתת מענה לאוכלוסיות שהוזנחו שנים נאלצנו להקדים כסף מ- 2019 - צהרונים ומס הכנסה שלילי והמשמעות של אי העברת התקציב פוגעת באוכלוסיות גדולות, אותם לא מעניין מתווה הגיוס. אני קורא פעם נוספת לחבריי: תתעשתו, אם עד סוף המושב לא עובר התקציב אני באופן אישי קורא לחבריי בכולנו לקום ולעזוב".



בתגובה אליו, אמר יו"ר דגל התורה משה גפני בדיון ועדת הכספים שבראשותו: "אז יהיה ליל סדר בלי שר אוצר. אם תקבע ישיבה ביום ראשון לאישור החוק - לא יהיה תקציב".



ח"כ אילטוב. "נפרוש מהקואליציה". צילום: מרים אלסטר, פלאש 90
ח"כ אילטוב. "נפרוש מהקואליציה". צילום: מרים אלסטר, פלאש 90



בינתיים נמשכים כל העת מגעים בין יו"ר הקואליציה דוד אמסלם וראשי מפלגות הקואליציה בניסיון למצוא נוסחת פשרה שתאשפר להעביר את תקציב המדינה במועד ולמנוע את הקדמת הבחירות. במגעים עם ראשי המפלגות החרדיות נבחנת הצעה להעביר את חוק הגיוס בועדת השרים לחקיקה תוך התחייבות של כל מרכיבי הקואליציה, למעט ישראל ביתנו, להעביר את חוק הגיוס המתוקן בשלוש קריאות במהלך מושב הקיץ. במגעים שותף גם יו"ר הקואליציה לשעבר ח"כ דוד ביטן שהעלה הצעה להכניס תיקונים בחוק הגיוס שנפסל על ידי בג"ץ.



אתמול בפתח ישיבה של סיעת כולנו בכנסת אמר כחלון: "אם התקציב לא יעבור עד סוף המושב – אין לי מנדט ציבורי להמשיך כשר אוצר. למפלגה שלנו יש הסכם עם הבוחר שאנחנו נפעל בתחומים האלה: דיור, הורדת מסים, הפחתת מכסים, סבסוד צהרונים והגדלת חופשות. ללא העברת התקציב לא נוכל לקיים את ההסכם הזה עם הבוחר. לכן אני לא רואה איך אוכל להמשיך לתפקד כשר אוצר". 
 שר הביטחון ויו"ר ישראל ביתנו אביגדור ליברמן התבצר אתמול מאחורי דרישתו שלא להיכנע לחרדים ולא להעביר את חוק הגיוס. "אנחנו לא נגד החרדים ולא נגד אף אחד", הבהיר השר, "אנחנו בעד - בעד ביטחון לישראל, בעד צה"ל ובעד שוויון בזכויות ובחובות. להעביר חוק כל כך מורכב וטעון כמו חוק הגיוס, שיש לו השלכות ביטחוניות וחברתיות מרחיקות לכת, בשלוש קריאות תוך שבוע אחד - זאת לא חקיקה אלא גניבה בנוסח זבנג וגמרנו".
 
גפני. לא מתרגש. צילום: מרק ישראל סלם
גפני. לא מתרגש. צילום: מרק ישראל סלם

ליברמן הכחיש כי בכוונת מפלגתו לעזוב את הקואליציה ולפרק את הממשלה, אך הבטיח להילחם נגד חוק הגיוס מבפנים ועד הרגע האחרון. כך אמר: "אם החוק יעבור בקריאה שנייה ושלישית בנוסח הנוכחי שמדברים עליו כרגע, לא תהיה לנו ברירה אלא לקום ולהסיק מסקנות". לעומתם, חברי הכנסת החרדים משה גפני ואורי מקלב, שניהם מיהדות התורה, דווקא עשו אתמול ניסיונות להנמיך את גובה הלהבות בקואליציה. גפני אמר בפתח דיוני ועדת הכספים שהוא עומד בראשה כי "דיברתי עם הרבה גורמים בקואליציה ולהערכתי לא צפויות בחירות בזמן הקרוב". 
 מקלב הצהיר בפתח דיון בוועדת המדע והטכנולוגיה כי מדובר במשבר פתיר שלא אמור להפיל את הממשלה. "יש התקדמות אבל יש גם עיכוב מסיבות טכניות – ראש הממשלה בחו"ל וזה מגביל את האפשרות לדון על המשבר ברצינות. אני מאוד מקווה שזה ייכנס לתהליך מואץ יותר ושנוכל להגיע להבנות. יש נכונות מצדנו ואנו רק מקווים שתהיה נכונות בצד השני".
 
שרת המשפטים איילת שקד (הבית היהודי) הביעה אמש בראיון מוושינגטון אופטימיות לכך שניתן יהיה למצוא עד סוף השבוע פתרון למשבר הקואליציוני מבלי ללכת לבחירות. "כולם מדברים עם כולם ואפשר להתקדם לפתרון גם כשראש הממשלה עסוק", אמרה שקד. "זאת ממשלת ימין הומוגנית. אני לא חושבת שיש מפלגה בקואליציה שרוצה להפיל את הממשלה. יש התחייבות להעביר את תקציב המדינה. יש גם התחייבות לחוקק חוק גיוס. צריך לעשות בו תיקונים על בסיס החלטת בג"ץ. אני לא רואה סיבה שלא נמצא פתרון עד סוף השבוע".