בצל המשבר בקואליציה סביב חוק הגיוס, ועל רקע ההתפתחות הדרמטית בפרשת בזק, שבמסגרתה נודע כי ניר חפץ, יועצו לשעבר ומקורבו, יהפוך לעד מדינה נגדו, ראש הממשלה בנימין נתניהו נאם היום (שלישי) בוועידת איפא"ק בוושינגטון, כאשר הוא התקבל בתשואות רמות. "תמיד נהדר להיות כאן, אך כפי שאמרתי לטראמפ אתמול, זה נהדר יותר להיות בבירה האמריקאית אחרי שהיא הכירה בירושלים בירת ישראל, תודה לך טראמפ על ההחלטה ההיסטורית הזאת ועל ההחלטה להעביר את השגרירות אליה". נתניהו המשיך והודה לשגריר ארה"ב בישראל, דיוויד פרידמן ושגריר ישראל בוושינגטון, רון דרמר, על עבודתם, ולשלוחת איפא"ק עצמה.

לאחר שלב התודות נתניהו עזב את דוכן הנאומים והחל לגשת לקהל עצמו. "האם אתם זוכרים את הסרט 'הטוב הרע והמכוער' של קלינט איסטווד? אז אני מדבר על הטוב, הרע והיפהפה, הטוב הוא כל הטוב שאנחנו עושים בעולם, הרע, היא פעילות איראן בעולם, ואת היפהפה אשאיר לסוף. ישראל מעולם לא הייתה חזקה יותר צבאית, עם מערכות קרב כמו כיפת ברזל, F-35 ומערכות נוספות שפיתחנו בעזרת ארה"ב, תודה לכם. הצבא המדהים הזה מלווה במודיעין יוצא דופן, הטוב בעולם. שירותי המודיעין הישראלים סיכלו עשרות פיגועים ברחבי העולם. המטוס של האמירויות היה יכול להיות מופל מהשמיים ללא ישראל. אנחנו מצילים חיים ברחבי העולם, ואנחנו עושים זאת בעזרת חיילי וחיילות צה"ל, נשים וגברים, שחורים ולבנים, דתיים וחילונים, להט"ב וסטרייטים, מוסלמים ויהודים". 

נתניהו באיפא"ק. צילום: AFP


"הכלכלה הישראלית פורחת בזכות השוק החופשי שמאפשר להוציא את הגאונות היהודית. בין החברות הגדולות בישראל, ישנן חברות כמו אפל, גוגל, אמזון - לכולן יש מרכזי פיתוח בישראל. זה בזכות שילוב של ביג דאטה, טכנולוגיה וחדשנות. אנחנו מפתחים חקלאות מדויקת, אנחנו מתפילים מי ביוב באחוזים שאף מדינה לא מדמיינת, אנחנו מייצאים טכנולוגית מים לאפריקה, מלמדים הודים חקלאות. החקלאים אמרו 'בזכות הטכנולוגיה הישראלית הכפלנו, שילשנו וריבענו את התפוקה שלנו'". 


"ישראל מניעה את העולם גם בטכנולוגיות חדישות, אנחנו האחראים על פיתוחי רכבים אוטונומיים ברחבי העולם, אינטל נתנה למובילאיי את המפתחות לפיתוח הרכבים הללו. ישראל גם מובילה בסייבר, ישראל היא רק 0.1% מאוכלוסיית העולם, אבל אנחנו מקבלים 20% מההשקעות על סייבר בעולם, בזכות היכולות האלה במודיעין ואבטחה, ובזכות היכולות האזרחיות שלנו, מדינות רבות באות אלינו ומפתחות עמנו קשרים. כשהגעתי למשרד החוץ כ-90 מדינות הכירו בנו, היום כמעט 160. אנחנו צובעים את העולם בכחול. הייתי באפריקה שלוש פעמים בשנים האחרונות, ביקרתי לראשונה כראש ממשלה באמריקה הדרומית, אנחנו צובעים את העולם בכחול. זוכרים את הדיבורים על הבידוד הישראלי? בקרוב מדינות שבודדו אותנו יהיו מבודדות. להחרים אותנו? אנחנו נחרים אותם".

"החדשות טובות, טובות מאוד, והן משתפרות, אבל החדשות הרעות גם הן מחמירות. אני מדבר על איראן, הכוח מאחורי כל כך הרבה רע זה השלטון הרודני הזה. המסר שלי - עלינו לעצור את איראן, אנחנו נעצור את איראן, הזהרתי ממפני ההתעצמות הגרעינית של איראן וההשפעה שלה. היא שולחת זרועות של חושך לעיראק, סוריה, תימן, לבנון ועזה, היא מבקשת ליצור זרוע יבשתית מטהרן לים התיכון, היא מפתחת נשק נגד ישראל, אבל לא ניתן לה לעשות זאת. במגילת אסתר קראנו על ניסיון פרסי להשמיד את העם היהודי, הם נכשלו אז והם יכשלו כיום. לא נאפשר לאיראן לפתח נשק גרעיני, לא היום, לא בעוד עשור ולא אף פעם. גם הנשיא טראמפ אמר דבר דומה, ואני מצדיע לו. הנשיא גם הבהיר כי אם הפגמים בעסקת הגרעין לא יתוקנו, הוא יפרוש מההסכם, ישראל תעמוד לצידו, וגם מדינות נוספות באזור".

נתניהו המשיך ואמר כי "עלינו גם לזכור את אזרחי איראן האמיצים, אנחנו עומדים עמם, עם הנשים שנעצרות על הסרת החיג'אבים, סטודנטים מעונים. אני מאמין שהמשטר הזה ייפול, הידידות בין היהודים לפרסים תחזור. היום יש לנו את המן, בעתיד יהיה כורש. יש לנו הזדמנות לקדם את הטוב בעזרת הרע הזה. רוב המדינות באזור יודעות שאנחנו לא האויבים שלהן, אלא בעלת ברית אפשרית". 

"אנחנו מחויבים להשיג שלום עם כל שכנינו - גם עם הפלסטינים", הוסיף, "הנשיא טראמפ הבהיר שהוא מחויב לשלום, ואני הבהרתי שאני מחויב לשלום. תודה לצוות האמריקאי שעובד למען שלום, אבל כדי שיהיה שלום, אבו מאזן צריך להפסיק לתמוך בטרור ולשלם למחבלים שרוצחים יהודים, הוא משלם כ-10% מהתקציב הפלסטיני למחבלים, הוא משלם לרוצח משפחת פוגל, שני מיליון דולר במשך חייו. יש לי מסר לאבו מאזן - הפסק לשלם לטרוריסטים, איזה מסר אתה שולח לילדים הפלסטינים? תרצחו יהודים ותקבלו כסף". 

"הברית בינינו, ארצות הברית וישראל נבנית על הערכים המשותפים שלנו, צאו ותראו את המונומנטים של וושינגטון, ותראו את הציטוטים מהספר הטוב הזה - התנ"ך. בספר נאמר כי כל בני האדם נוצרו שווים, זה המשפט שנתן השראה לתומס ג'פרסון. דברי דוד השפיעו על אברהם לינקולן במהלך מלחמת האזרחים, והנביא עמוס השפיע על מרטין לות'ר קינג. הערכים הללו הם ערכים משותפים לנו ולארצות הברית והם יעזרו לנו לכתוב ספר חדש בהיסטוריה שלנו. שאלוהים יברך את ישראל, אמריקה, והברית בין המדינות". 

אמש נפגש נתניהו בפעם החמישית בשנה האחרונה עם נשיא ארה"ב דונלד טראמפ, הפעם בוושינגטון. בשלב ההצהרות בחדר הסגלגל בבית הלבן אמר הנשיא האמריקאי: "אנחנו ידידים זה זמן רב. היחסים בין ארה"ב לישראל כרגע הם הטובים ביותר שהיו אי פעם. היו הבטחות בעבר להעברת השגרירות לירושלים ואני עשיתי את זה. אנחנו מאוד קרובים בנושאים הצבאיים ובעבודה מול הטרור ובעסקאות סחר. מערכת היחסים מעולם לא הייתה יותר טובה, ואדוני ראש הממשלה, הכבוד הוא לי לארח אותך כאן". המנהיג האמריקאי הוסיף כי "הפלסטינים צריכים לחזור לשולחן המשא ומתן. אם זה לא יקרה, לא יהיה שלום. זו העסקה הקשה ביותר. אם נצליח להשיג שלום זה יהיה דבר גדול לעולם".

נתניהו וטראמפ. צילום: חיים צח, לע"מ
 
 
ראש הממשלה נתניהו השתדל לשדר נינוחות ופנה לטראמפ: "אני רוצה לומר לך שלעם היהודי יש זיכרון רחוק ואנחנו זוכרים את הצהרת כורש, הצהרת בלפור, את ההכרה של הנשיא טרומן במדינת ישראל, ואנחנו זוכרים כיצד הנשיא דונלד טראמפ הכיר בירושלים כבירת ישראל. העם שלי יזכור זאת דורות רבים".
 
בנושא ירושלים אמר טראמפ: "ירושלים נהדרת ואני שמח שהצלחתי לעשות מה שנשיאים אחרים אמרו שיעשו ולא ביצעו, אנחנו מתחילים בבניית השגרירות, נבנה אותה מהר מאוד". הנשיא ציין את העובדה שעלות הבנייה תהיה גבוהה והוסיף: "דיברנו על סכום אדיר שנשקיע ואנחנו עושים את זה. כרגע מדובר בבניין זמני שאנחנו מתכוונים לשפץ ואנחנו מחפשים מקום קבע". טראמפ אף נשאל אם יגיע לירושלים לטקס פתיחת השגרירות והשיב: "ייתכן".
 
בהמשך דבריו התייחס גם לעניין הפלסטיני והכריז: "ההסכם בין ישראל לפלסטינים הוא ההסכם הקשה ביותר. כשעושים עסקים ויש משא ומתן קשה מאוד סביב עסקה, אומרים אצלנו 'זו עסקה קשה כמו בין ישראל לפלסטינים'. יש כאן התנגדות רבה וגם הרבה שנאה מלבד עניין השטח". לשאלה מה יקרה אם הפלסטינים לא יגיעו לשולחן המשא ומתן אמר טראמפ: "אז לא יהיה הסכם שלום".
 
יצוין כי שעות ספורות לפני פגישתם של נתניהו וטראמפ הזהיר בכיר איראני כי משטר האייתוללות יהיה מסוגל להעשיר אורניום בתוך 48 שעות, אם נשיא ארה"ב יחליט לסגת מהסכם הגרעין שחתמה ארצו עם המעצמות. דובר הסוכנות האיראנית לאנרגיה אטומית בהרוז כמאלונדי הבהיר כי "הצנטריפוגות שיש לנו כיום פועלות פי 24 מהר יותר מאשר הצנטריפוגות הקודמות, ונוכל להעשיר אורניום בזמן שיא אם וושינגטון תצא מהסכם הגרעין".
 
בשיחה לתוכנית "מטהרן" של ערוץ הטלוויזיה האיראני "אל־עאלם" הוסיף כמאלונדי: "לצערי, מאז שטראמפ קיבל את השלטון, במקום שיחזק את הסכם הגרעין הוא מחליש אותו. זה לא חדש. גם בקמפיין הבחירות שלו הוא מתח ביקורת על הסכם הגרעין, ולכן זה אך טבעי שמאז שהגיע לבית הלבן הוא התחיל גם לבצע". כזכור, במהלך קמפיין הבחירות שלו לנשיאות ב־2016 אמר טראמפ כי בכוונתו "לקרוע את ההסכם" וכינה את איראן "מדינת טרור".