תקציב המדינה שהיה אמור לעבור עד חג הפסח, ממשיך לשמש את המפלגות החרדיות ככלי למציאת פתרון ל"חוק הגיוס". חברי הכנסת, אשר טוענים במהלך השבוע האחרון כי מבחינתם החוק חייב לעבור, או שהממשלה תתפרק, ממשיכים בטון התקיף, וטוענים כי יש אפשרות מהירה לפתרון המשבר, אך נדמה כי השותפות לקואליציה ממש לא מסכימות לעניין. בתוך כך, על רקע המתיחות הרבה בקואליציה בנושא, מסתמן כי הנוסח החדש של חוק הגיוס יגיע בשעות הקרובות לידי החרדים, לאחר ששרת המשפטים, איילת שקד והשר לשעבר אריאל אטיאס, מנסים לנסח טיוטה חדשה, כך דווח היום (רביעי) בשעות הצהריים בכאן ב'. החוק יגיע לרבני אגודת ישראל, על מנת שיאשרו אותו. על כל פנים, במפלגה הבהירו כי הם לא מעוניינים בבחירות".


מי שהתייחס הבוקר למשבר הוא יו"ר ועדת הכספים, ח"כ משה גפני (יהדות התורה), שמתח ביקורת על הטיפול בנושא ואמר: "המשבר בנושא חוק הגיוס פתיר לחלוטין. אין שום סיבה שלא יימצא פתרון, אך כפי הנראה מישהו לא מעוניין בכך". לאחר שעקץ, הוסיף גפני: "אין פה כל משבר עמוק שלא ניתן לפתור. אנחנו מאמינים שלומדי תורה, כל מי ש'תורתו אומנתו' צריכים דחייה, תמיד אמרנו את זה, אבל בג"ץ פסל את זה. צריך להכין את התיקון לחוק, וזה לוקח קצת זמן. להפוך את זה לבלתי פתיר זה לעשות צחוק. אני בעשר דקות פותר את הבעיה. אני לא יודע מי לא רוצה לפתור את זה. לא קיבלנו הצעה, גם אריה דרעי לא קיבל הצעה כזאת".

בתוך כך, ח"כ מנחם אלעזר מוזס אמר בתכניתה של אילה חסון ב-103FM כי "כולם מרגישים את רוח הבחירות", וציין כי "חוק הגיוס הוא לא נושא שולי אלא ליבת ההסכם הקואליציוני".



"היה לילה ארוך ללא תוצאות וצפויים לנו עוד לילות ארוכים שכאלה, כולנו עובדים קשה ומנסים לפתור את המשבר", סיפר מוזס. "ביקשתי משר האוצר יועיל בטובו לדחות את התקציב למושב הקיץ כדי שלא ייווצר משהו על רגל אחת. כחלון בנה תקציב לתפארת ואם הוא יתפטר ונלך לבחירות מה הוא יעשה עם התקציב? אנחנו לא רוצים ללכת לבחירות ולהשקיע מיליארד שקל על דברים לא רצוניים, עדיף שהכסף ילך למקום אחר. אנחנו עלולים לראות את לפיד בקואליציה".

"חוק הגיוס הוא לא נושא שולי אלא ליבת ההסכם הקואליציוני שלנו", הוסיף: "כולם מרגישים את רוח הבחירות וליברמן החל לנסות לקושש קולות מלפיד. כל אחד רוצה לעשות שרירים, אנחנו לא זקוקים לכיפופי הידיים אלא בית המשפט היה זה שחייב אותנו להגיש חוק גיוס חדש. אי אפשר לריב על ביצה שעוד לא נולדה. בסיעה שלי כולנו מסכימים פה אחד שיש להעביר את חוק הגיוס. כרגע אין לנו שום דבר ביד כדי להביא למועצת חכמי התורה שנוכל לדון סביבו".

לדבריו, "אנחנו צריכים לראות את חוק הגיוס בעיניים שלנו. מדוע שר האוצר חושש ממה שילד יום בעוד חודשים כפי ולכן אנחנו חוששים מחוק הגיוס. אנחנו מחכים לשובו של נתניהו כדי שנוכל להסתכל לו 'בלבן של העיניים' שייתן לנו תשובות. הנבואה ניתנה לשופטים ולכן אינני יודע לומר מה יהיה".

כשנשאל האם ליצמן זמם עם נתניהו את הקדמת הבחירות השיב: "מה פתאום. אנחנו לא מעוניינים ללכת לבחירות אך אם ייגזר עלינו נלך. אנחנו רוצים להיות בטוחים שיש לנו את הסכם חוק הגיוס ביד, זה מה שחשוב לנו. לפני שנתיים התרחש אותו סיפור וכולם הצביעו ולא טענו שמדובר בסחטנות. התקציב הוא הכלי הערכי ששווה ערך בכובד משקלו הפוליטי עבורנו. נחכה ליום שני אחר הצהריים בכנסת. יהיה סוער ושמח מאוד".
 
בנט. צילום: יונתן זינדל, פלאש 90
בנט. צילום: יונתן זינדל, פלאש 90
 
מי שעוד התייחס לדברים הוא שר החינוך, נפתלי בנט, שמנסה לפתור את הבעיה מארצות הברית, שם הוא שוהה: "ראשי כל המפלגות בממשלה מעוניינים למנוע היגררות למערכת בחירות שתבזבז מיליארדי שקלים לאזרחי ישראל, ולכן כולנו פועלים בתיאום כדי לקדם חוק שיאפשר חזרה למתווה הגיוס ההדרגתי של החרדים. אני מאוד אופטימי ומעריך שכבר בתחילת השבוע הבא נצליח לפתור את המשבר ולהמשיך בניהול אחראי של המדינה.

כזכור, אתמול חלה החרפה בהצהרות של שר האוצר משה כחלון (כולנו), שאמר כי "אם לא יעבור התקציב עד פסח אמליץ למפלגתי לפרוש מהממשלה". ח"כ גפני ענה לו: "אז נחגוג את ליל הסדר בלי שר אוצר". גם במפלגתו של שר הביטחון אביגדור ליברמן ישראל ביתנו הדגישו שוב את עמדתם הנחרצת נגד חוק הגיוס באומרם "אם החוק יעבור – נפרוש מהממשלה".
 
לאור ההסלמה במשבר הקואליציוני, נמשכו אתמול המגעים לפתור את המשבר, ולמאמצים התגייס אמש לראשונה יו"ר ש"ס אריה דרעי. 
מנגד, ביהדות התורה הפנו אצבע מאשימה כלפי ראש הממשלה בנימין נתניהו השוהה בארה"ב, וטענו כי הוא למעשה מעוניין בבחירות כדי להקדים את כתבי האישום שאולי יוגשו נגדו, ולמעשה אינו עושה מאמץ לפתור את המשבר.
 
גורמים בפמליית ראש הממשלה ציינו כי נתניהו העביר גם אתמול מסר לראשי מפלגות הקואליציה, באמצעות ראש הסגל יואב הורוביץ המנהל את המגעים מטעמו, שלפיו הוא מעוניין בפתרון קבוע וארוך טווח למשבר הגיוס ואינו רוצה בחירות מוקדמות. "ראש הממשלה לא רוצה פתרון מקומי וזמני למשבר הפוליטי ושעוד חודש־חודשיים הכל יחזור על עצמו. באופן אמיתי אנחנו לא רוצים בחירות", אמר מקור בפמליית נתניהו. "למרות הסקרים המחמיאים, ראש הממשלה זוכר היטב שאתה יודע איך אתה נכנס לבחירות, אבל לא יודע איך תצא מהן".