מליאת הכנסת אישרה היום (רביעי) בקריאה שניה ושלישית את הצעת החוק של השר לביטחון פנים גלעד ארדן ושרת המשפטים איילת שקד למניעת לוויות המוניות למחבלים, אליה הוצמדה הצעת חוק פרטית של ח"כ ענת ברקו (ליכוד). החוק החדש מסמיך את המשטרה לעכב מסירת גופות מחבלים כדי למנוע מהלוויות להפוך למפגן הסתה לטרור. היוזמה הגיעה בעקבות "בג"ץ ג'אברין" שקבע כי למשטרה אין סמכות חוקית לעכב מסירת גופות מחבלים.

רוצים לקבל את החדשות לפני כולם? הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
החוק קובע כי המשטרה תוכל להורות בצו על עיכוב מסירת גופת המחבל עד להבטחת מילוי התנאים אותם דרשה המשטרה ממארגני הלוויה. בנוסף, המשטרה תוכל להפעיל את סמכותה אם קיים חשש כי בשל אירוע הלוויה תתבצע פגיעה בחיי אדם, או תתבצע הסתה לטרור או התבצעו גילויי הזדהות עם המחבל או עם מעשי הטרור. 
רשימת התנאים לדוגמה שהמשטרה רשאית לקבוע לקיום הלוויה: הגבלת מספר המשתתפים, זהותם של המשתתפים, לרבות מניעת השתתפותו של אדם מסוים ככל שנשקפת סכנה לשלום הציבור מאותו אדם או מעצם השתתפותו באירוע הלוויה, מסלול הלוויה, מועד קיום הלוויה ושעת הלוויה, קביעת רשימה של  חפצים שנשיאתם במהלך האירוע אסורה. במקרים מיוחדים רשאית המשטרה לקבוע גם את מקום הקבורה.


גלעד ארדן ואיילת שקד. צילום: יונתן זינדל, מרק ישראל סלם, פלאש 90
גלעד ארדן ואיילת שקד. צילום: יונתן זינדל, מרק ישראל סלם, פלאש 90

 
כמו כן, רשאית המשטרה להורות על הפקדת ערובה כספית להבטחת קיום התנאים שקבעה במהלך אירוע הלוויה של המפגע באחד משני מקרים אפשריים: הראשון, כאשר סברה כי קיים חשש לפגיעה בשלום הציבור וביטחונו בשל אירוע הלוויה או הקבורה; והשני, כאשר סברה כי קיים חשש לגילוי הזדהות עם ארגון הטרור או הסתה לטרור.
השר ארדן אמר בתגובה: "לוויות מחבלים הופכות למפגני הסתה ותמיכה בטרור שמגבירים את הסיכוי לפיגועים נוספים ולכן הובלתי מדיניות נוקשה כנגד קיומן של הלוויות שיש בהם הסתה כדי שהמחבל הארור לא יזכה לכבוד על מעשהו הנפשע. לצערי בג״ץ קבע שאין סמכות למשטר להחזיק בגופת המחבל עד למילוי תנאיה ועלינו לעשות הכל כדי שהחוק יאושר במהירות וסמכות המשטרה למנוע הסתה תוחזר, אני מודה ליו"ר הוועדה ח"כ יואב קיש ולחברי הכנסת ענת ברקו ובצלאל סמוטריץ' שסייעו בקידום החוק".