שר החינוך נפתלי בנט, שרת המשפטים איילת שקד, יחד עם השר אריה דרעי ויו"ר ועדת הכספים משה גפני, בידיעת שר האוצר משה כחלון, הגיעו למתווה מוסכם לחוק גיוס חדש, שאמור להיות מובא היום (חמישי) לאישור מועצת גדולי התורה. כעת הכל תלוי בשר הביטחון אביגדור ליברמן.



העבודה על המתווה החדש נעשתה בתיאום היועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט, כדי שיעבור את מבחן בג"ץ. מבחינת הבית היהודי והמפלגות החרדיות, כל זה אמור להביא לסיומו של המשבר, בהנחה שאביגדור ליברמן לא יטרפד את האירוע. "גם אם ליברמן יימנע, החוק הזה יכול לעבור והכל יהיה בסדר", אמר ל"מעריב" אתמול גורם בכיר בקואליציה. "השאלה היא אם הוא יתעקש להתפטר ולקחת את המדינה לבחירות".



ליברמן עצמו נשמע מיליטנטי במיוחד אתמול ונשבע למקורביו שאין לו כוונה להתפטר. "נראה אותו מפרק ממשלת ימין על השטות הזו", אמרו לעומת זאת גורמים בבית היהודי. לדבריהם, מתווה החוק החדש טוב יותר לשיטת ליברמן מהחוק הנוכחי, תחתיו מתפקד ליברמן כשר ביטחון. "אין אופציות למתווה של חוק אחר", אמרו גורמים בכירים בקואליציה, "מקווים שליברמן לא יתעקש".




ממתינים לשר הביטחון, ליברמן. צילום: אבשלום ששוני
ממתינים לשר הביטחון, ליברמן. צילום: אבשלום ששוני



במקביל, רבים בקואליציה משוכנעים שהמשבר הנוכחי נוצר ותוזמר על ידי לא אחר מאשר בנימין נתניהו. "הוא יכול היה לפתור אותו בחמש דקות", אומרים גורמים בקואליציה, "הכל קרה כי ליצמן ודרעי ניסו לקבל איתו פגישה שבועיים ולא הצליחו, אז נאלצו לאיים". גורמים בכירים בקואליציה הבהירו אתמול ל"מעריב" כי אם נתניהו חושב שיוכל לקחת את המדינה לבחירות בקלות, הוא טועה.



"אם הוא יתפטר, יש סכנה שימצא ממשלה חלופית בלעדיו", אמר גורם בכיר בקואליציה, "ואם יילך לחוק לפיזור הכנסת, הוא יגלה שנשיג רוב לבחירות בספטמבר, ולא ביוני, מה שלא מתאים לתוכניות שלו. עד ספטמבר הוא יישחק וכל השפעת יום העצמאות והחגיגות תתפוגג".