הכנסת פרסמה היום (חמישי) את תקציב ההוצאות של חברי הכנסת לשנת 2017. שיאנית ההוצאות, המכונות משום מה "הוצאות קשר עם הציבור", היא דווקא ח"כ יפעת שאשא ביטון (כולנו), חברת מפלגתו של שר האוצר שהוציאה סכום של 136,127 שקל. ייאמר מיד כי מדובר בהוצאות כדין, למרות שאין חובה להוציא את כל הסכום או אפילו את חלקו. ראש הממשלה והשרים נהנים גם מתקציב דומה מלשכותיהם מעבר לתקציב כנסת.
 
הכנסת מעמידה לרשותו של כל ח"כ סכום שנתי של כ-94 אלף שקל אולם הסכומים משתנים בהתאם לתפקיד (ח"כ, שר, סגן שר), במשך כהונתו במהלך השנה. כמו כן חברי כנסת יכולים להעביר עודפי תקציב שלא נוצלו משנה קודמת. הכספים משמשים את חברי הכנסת למימון לשכה פרלמנטרית חיצונית, ציוד משרדי, טלפונים סלולריים, אינטרנט, יעוץ מקצועי, לימודי שפות, עיתונים, קורסים אבל גם להוצאות כיבוד והחזר קבלות על נסיעות. במשך השנים עשו בכנסת "מאמצים" כדי שדו"ח ההוצאות השנתי יהיה מצומצם ככל האפשר בעקבות כתבות שליליות בתקשורת.
 
ח"כ שאשא ביטון, העומדת בראש הועדה לזכויות הילד, הוציאה את עיקר הכסף, סכום של 71,225 שקל, על הפעלת אתר אינטרנט ורשתות חברתיות. עוד כ-18,000 שקל הוציאה על "יעוץ מקצועי". 1,390 שקל שילמה לצורך כיבוד קל בלשכתה. בתגובה אמרה ח"כ שאשא ביטון: "התקציב מומש לצורך מה שייעד אותו החוק. הדבר מעיד על שמילאתי את חובתי לציבור – לנהוג בשקיפות מולו ולפרוס בפניו את פעילותי בכנסת, לשתף אותו בהחלטות ובסיכומי הדיונים של הוועדה שאני עומדת בראשה וכן להנגיש עבורו מידע".

בני בגין. צילום: מרק ישראל סלם
בני בגין. צילום: מרק ישראל סלם

 

חברת הכנסת הוסיפה: "אני גאה בכך שרוב התקציב הוקדש להסברה בנושאים הקשורים למוגנות ילדים ובטיחותם, זכויותיהם, שמירה על בריאותם, והיווה חלק מהמאמץ הכולל להעלאת המודעות לסוגיות אלה וסוגיות נוספות שהן בבחינת דיני נפשות בכל הקשור להגנה על ילדינו. אין שימוש ראוי מכך ומבחינתי מילאתי את חובתי כלפי הציבור".
בין שיאני הוצאות הקשר לבוחר 2017: ח"כ נאוה בוקר (ליכוד) 114,989 שקל; יו״ר והוועדה לביקורת המדינה, ח״כ שלי יחימוביץ (המחנה הציוני), 114,396 שקל; חנין זועבי, (הרשימה המשותפת) 113,320 שקלים; יו״ר הרשימה המשותפת, איימן עודה 110,986 שקל; ח״כ יוסף ג׳אברין, 109,616 שקל. ח״כ עמיר פרץ (המחנה הציוני) 106,135 שקל; יו"ר סיעת מרצ, אילן גילאון, 104,328 שקל; יו״ר מרצ הפורשת זהבה גלאון, 103,555 שקל; והמועמדת לראשות מרצ, ח״כ תמר זנדברג, 101,900 שקל.

מנגד, ח"כ בני בגין (ליכוד) יכול להתהדר בתואר הח"כ החסכן ביותר. מתוך סכום של 105,700.00 שקל שהועמד לרשותו, כולל העברות משנה קודמת, הוא הוציא סכום של 787 שקל בלבד. ראש הממשלה בנימין נתניהו לא השתמש כלל בסכומים שהכנסת העמידה לרשותו וכך גם שר הפנים אריה דרעי ושר הביטחון אביגדור ליברמן, שהתפטרו  מהכנסת במסגרת החוק הנורבגי.