ראש הממשלה בנימין נתניהו נפגש הערב (שבת) בלשכתו עם ראשי המפלגות החרדיות, כאשר על הפרק, העברת חוק הגיוס בקריאה טרומית או הליכה לבחירות מוקדמות, אך הישיבה הסתיימה ללא קבלת החלטה והצדדים הסכימו כי הדיונים יימשכו מחר. בלשכת ראש הממשלה מסרו כי הובהר שחייבים להתקיים שלושה תנאים לפתרון המשבר: טיוטה מוסכמת על היועמ״ש ועל כל המפלגות החרדיות, הסכמה של כחלון וכל סיעתו לתמוך בחוק זה בשלוש קריאות והתחייבות פומבית של שר הביטחון ליברמן, כמו של שאר הסיעות, לאפשר את המהלך הזה ולהמשיך בשותפות בממשלה לאורך זמן.



זמן קצר לפני תחילת הפגישה, אמר ח"כ אורי מקלב, בצאתו מבית הרב חיים קנייבסקי, כי "הכל תלוי כעת בראש הממשלה". מסביבת רה"מ נמסר מוקדם יותר כי "רה"מ מעדיף שהממשלה תמשיך את פעילותה עד סוף 2019". מקורבי נתניהו הוסיפו כי "אין לו סיכום או תיאום עם ליברמן".



בהודעה המלאה צוין כי "ראש הממשלה נתניהו ייפגש מחר בצהריים עם כל ראשי סיעות הקואליציה. ההעדפה של ראש הממשלה היא להמשיך את פעילות הממשלה עד סוף תקופת כהונתה בנובמבר 2019 ולשם כך דרושה הסכמה של השותפות הקואליציוניות איתן הוא ייפגש הערב ומחר".



בתוך כך, לפי דיווח בחברות החדשות, השותפים הקואליציוניים של נתניהו לא מוכנים ללכת לבחירות בחודש יוני, מה שרה"מ, לפי הערכות, מעוניין בו. לכן, הם מאיימים כי יפעלו לדחיית הבחירות מאחורי גבו על מנת לדחות אותן כדי שלא יתקיימו ביוני.



זמן קצר לפני כן, שר הביטחון אביגדור ליברמן כתב בחשבון הטוויטר שלו, מספר שעות לפני הפגישה המכרעת, כי "בחיים, יש רגעים שבהם צריך ללכת עם מה שאתה מאמין ולא עם מה שכדאי או משתלם. זהו בדיוק הרגע".



עם זאת, ליברמן לא איים בשלב זה לפרוש מהקואליציה. כזכור, יו"ר ישראל ביתנו אמר בשבוע שעבר כי אם החוק, בנוסח אותו מקדמים החרדים, יעבור בקריאה שנייה ושלישית, בכוונתו לפרוש מתפקידו, אך נראה כי אם הנוסח יאושר בקריאה טרומית בלבד, שר הביטחון יישאר בממשלה, חוק התקציב יעבור בשבוע הבא, והממשלה תשרוד עד המשבר הבא. בינתיים, כאמור, העיניים של כל המעורבים נשואות ללשכת ראש הממשלה. 



ראוי להזכיר כי שר האוצר משה כחלון דרש להעביר עד סוף השבוע הקרוב, מועד צאתה של הכנסת לפגרת האביב, את חוק התקציב לשנת 2019 בקריאה שנייה ושלישית. כחלון אף הזהיר כי אם התקציב לא יעבור "עם ישראל יהיה בליל הסדר בלי תקציב ובלי שר אוצר".



החרדים, לעומת זאת, דורשים להעביר את חוק הגיוס המתוקן עוד לפני צאתה של הכנסת לפגרת האביב ביום רביעי הקרוב, משום שהוא חוששים מכך שהקואליציה תתפרק במהלך כנס הקיץ מבלי שהחוק יעבור, ובכך יבוטל הפטור הגורף הניתן כיום לבחורי ישיבות חרדיות משירות צבאי.



תחילה, דרש סגן שר הבריאות יעקב ליצמן מיהדות התורה, במצוות האדמו"ר מגור, להעביר את חוק הגיוס כבר בשבוע הקרוב בשלוש קריאות, אולם כעת החרדים מוכנים להתפשר על קריאה טרומית.



שרת המשפטים איילת שקד והשר לשעבר אריאל אטיאס (ש"ס), ניסחו במהלך השבוע הצעת פשרה כדי למנוע הליכה לבחירות. השרה שקד אף הניחה על שולחן ועדת השרים לחקיקה, שתתכנס מחר, את הצעת חוק הגיוס של חבר הכנסת יואב בן צור מש"ס ללא תיקונים, ואלו אמורים להיות מוכנסים להצעת החוק בהמשך. כדי שהמשבר ייפתר צריכים הח"כים החרדים לקבל את אישור מועצת גדולי התורה.



מנגד, שר הביטחון אביכדור ליברמן מתנגד בתוקף לכל הצעת פשרה, ואמר כי הצעת החוק המתגבשת כרגע היא לא פשרה, אלא כתב כניעה, ואף "סחטנות". ליברמן תקף את מתווה החוק, אותו מקדמת שרת המשפטים, ואמר כי את החוק צריך לגבש במערכת הביטחון ובצה"ל ולא בסיעות החרדיות.



מה שנותר עדיין בגדר נעלם, כעת, הוא האם ראש הממשלה מעוניין להוביל את המערכת הפוליטית לבחירות, על רקע גיוס עדי המדינה נגדו בחקירותיו. למעשה, כל השחקנים במערכת הפוליטית יודעים כי בסופו של דבר הכדור בידיו, זאת לאחר שאמר בעת ביקורו בארה"ב אמר כי הוא מוכן שלא יהיו בחירות אם כל השותפות יתחייבו לכך שהקואליציה לא תתפרק עד סוף 2019.