היום (ראשון) מצפה לראש הממשלה בנימין נתניהו יום של הכרעות, שבסופו ייאלץ לבחור בין המשך קיום הקואליציה – חרף משבר חוק הגיוס – לבין פירוקה והליכה לבחירות. אמש, לפני פגישתו של נתניהו עם נציגי המפלגות החרדיות, מסרו מקורביו כי הוא מעדיף להמשיך את פעילות הממשלה עד סוף תקופת כהונתה בנובמבר 2019. אלא שלשם כך דרושה הסכמה של השותפות הקואליציוניות.



לאחר הפגישה, בה לא התקבלה כל החלטה, נמסר מלשכת רה"מ כי הובהר בה שחייבים להתקיים שלושה תנאים לפתרון המשבר: טיוטה מוסכמת על היועמ״ש ועל כל המפלגות החרדיות, הסכמה של כחלון וכל סיעתו לתמוך בחוק זה בשלוש קריאות והתחייבות פומבית של שר הביטחון ליברמן, כמו של שאר הסיעות, לאפשר את המהלך הזה ולהמשיך בשותפות בממשלה לאורך זמן.



הבוקר ייפגש נתניהו עם ראשי כל מפלגות הקואליציה להמשך שיחות. המתח לקראת הפגישה אמש היה בשיאו. כשעתיים לפני הפגישה שיגרו חברות הקואליציה, מלבד ישראל ביתנו, מסר לכיוונו של ראש הממשלה. לפיו, אם יחליט על פירוק הממשלה והליכה לבחירות, הן לא תאפשרנה לקיימן בחודש יוני - אלא ידחו אותן לסביבות אוקטובר.



גפני מגיע לפגישה עם נתניהו. צילום: יונתן זינדל, פלאש 90



להצהרה כזאת יש משמעות, מכיוון שהיא הופכת את מערכת הבחירות למערכת ארוכה של חצי שנה, שבה יכולות להיות תהפוכות רבות, כולל הודעה אפשרית של היועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט על הגשת כתב אישום נגד נתניהו. מעבר לכך, ב"איום" הזה מסמנות חברות הקואליציה כי הן גם אינן מעוניינות לאפשר לנתניהו "לגזור קופון" מחגיגות ה־70 למדינת ישראל באפריל וממעבר השגרירות האמריקאית לירושלים בחודש מאי – שני אירועים שסביר שיקדימו את החלטת מנדלבליט.



בתוך כך, שרת המשפטים איילת שקד הודיעה אתמול כי ישיבת ועדת השרים לחקיקה תידחה מהיום ליום שני בשעה 9:00 במטרה להגיע להסכמות בנושא חוק הגיוס במהלך היום.



אמש הועלו השערות במערכת הפוליטית כי התעקשותו של ליברמן לא להתפשר על נושא חוק הגיוס נועדה כדי לשרת את נתניהו וכי נרקם בין השניים דיל על ריצה משותפת בבחירות הבאות. על כך מסרו מקורבים לשר ליברמן ל"מעריב": "יש המון המון ספינים שמופרכים ביממה האחרונה, הטענות כביכול על דיל עם נתניהו הם קשקוש. אנחנו מכחישים זאת בתוקף, כנ"ל גם על ריצה משותפת. אם תהיינה בחירות 'ישראל ביתנו' תרוץ לבד. אין סרט אחר".

ח"כ בדרכו לפגישה שנערכה אמש. צילום: יונתן זינדל, פלאש 90


באשר לאפשרות כי החברות הקואליציוניות יידחפו לכך שהבחירות לא יתקיימו ביוני אמר מקורב לשר: "אנחנו נגד בחירות ולכן לא עוסקים בהקדמת הבחירות. יש אנשים שנדבקים לכיסא ומתעסקים בספינים, הורדות ידיים ומפריכים אולטימטומים. כמו שלא מצפים מהחרדים לתמוך בתחבורה ציבורית בשבת. כך שלא יצפו מאיתנו לתמוך בחוק הזה".

כשעה לפני הפגישה אמש ניתן לחברי הכנסת של סיעת יהדות התורה, מטעם מפלגת דגל התורה, אור ירוק מהרבנים לקדם את מתווה הפשרה בנושא בגיוס. נתניהו נאלץ להיכנס לעובי הקורה משום שלוח הזמנים הפוליטי צפוף, לחוץ ונפיץ. שר האוצר ויו"ר מפלגת כולנו משה כחלון דורש להעביר עד לסוף השבוע הזה את חוק התקציב לשנת 2019 בקריאה שנייה ושלישית. כחלון גם הזהיר כי אם התקציב לא יעבור "עם ישראל יהיה בליל הסדר בלי תקציב ובלי שר אוצר". החוק מחייב את הכנסת להעביר את התקציב עד סוף דצמבר. אולם כחלון דורש להעבירו כבר השבוע בשל מה שהסביר כ"התחייבויות לבוחר". "אם התקציב לא יעבור עד סוף המושב – אין לי מנדט ציבורי להמשיך כשר אוצר", אמר.



ליברמן. צילום: מרק ישראל סלם



הכנסת אמורה לצאת ביום רביעי לפגרת אביב ממושכת עד לאחר החגים. כדי למנוע את פירוק הממשלה צריך עד אז להכין את תקציב המדינה לקריאה שנייה ושלישית בוועדת הכספים, להניחו על שולחן הכנסת ולהביאו לאישור המליאה במרתון של דיונים שעשויים לגלוש ליום חמישי או אף לשבוע שלאחר מכן במידת הצורך.



משבר חוק הגיוס פרץ משום שלחרדים יש לוח זמנים משלהם. בג"ץ פסל בזמנו את חוק הגיוס הקודם בשל חוסר שיוויון והקציב לכנסת ארכה עד ספטמבר כדי להגיש חוק גיוס מתוקן. אף שנותר עוד מספיק זמן, החרדים חוששים כי אם לא יעבירו את חוק הגיוס עוד השבוע הכנסת עלולה להתפזר בכנס הקיץ מבלי שחוק הגיוס יחוקק מחדש. פירוש הדבר - ביטול הפטור הגורף לבחורי ישיבות המצהירים כי תורתם אומנותם. על כן הרבנים הורו לחברי הכנסת החרדים להעביר את חוק הגיוס בשלוש קריאות עוד לפני אישור התקציב.



בין הפטיש של החרדים לסדן של שר האוצר ניצב השר אביגדור ליברמן, יו"ר ישראל ביתנו, המתנגד בתוקף לכל פשרה עם החרדים בנושא הגיוס ותובע כי את נוסח החוק החדש יקבעו צה"ל ומערכת הביטחון על פי צורכי הגיוס.