"ההתנחלויות ביהודה ושומרון ומזרח ירושלים מהוות פשע מלחמה", כך קבע הנציב העליון של מועצת זכויות האדם של האו"ם, זייד ריאד אל-חוסיין בדוח שחיבר בשבוע שעבר.



לדבריו, "ההקמה וההתפשטות של התנחלויות בגדה המערבית ומזרח ירושלים, כולל מתן תמריצים חברתיים, כלכליים וביטחוניים לתושביהן, מסתכמות בהעברת אוכלוסייה ישראלית לשטחים שנכבשו על ידי מדינה כובשת, מה שמהווה הפרה של סעיף 147 של אמנת ז'נבה, ומוגדר למעשה כפשע מלחמה".



הדוח שחיבר הוא אחד משישה אשר עוסקים בישראל, שיוצגו ב-19 במרץ במועצת הביטחון של האו"ם. מתוכם, חמשה מאשימים את ישראל בהפרת זכויות אדם ביהודה ושומרון ובמזרח ירושלים, והאחרון מתמקד בפעולותיה של ישראל בגולן.



אחד הדוחות עוסק גם בהפרת זכויות אדם על ידי הרשות הפלסטינית בגדה המערבית, וע"י חמאס ברצועת עזה. ישראל היא המדינה שנגדה הוגש המספר הגבוה ביותר של דוחות במועצת הביטחון של האו"ם השנה. המועצה, למשל, פרסמה דוח אחד בלבד העוסק בהפרת זכויות אדם בסוריה ואיראן.



המסמכים החדשים צפויים להביא לפחות לחמש החלטות שיגנו את פעילות ישראל ביהודה ושומרון ובמזרח ירושלים. "במושב הזה תמשיך המועצה עם האובססיה הבלתי מתפשרת שלה כלפי ישראל, תוך הפצת דוחות והחלטות נגדה", אמרה הדיפלומטית הישראלית אביבה רז שכטר.