המדינה הולכת לבחירות: למרות קריאתו של ראש הממשלה היום (שני) לשותפות הקואליציוניות להישאר לפעול לפתרון המשבר ולהישאר בממשלה, הרי שבמערכת הפוליטית מערכים כי הכיוון הוא בחירות מוקדמות. שר בליכוד אומר למעריב אונליין כי "אי אפשר באמת להמשיך ככה, גם ביבי יודע את זה. אין ברירה, צריך ללכת לבחירות", ואילו שר נוסף במפלגת השלטון הוסיף כי "ראש הממשלה לא החליט, הוא יחליט הערב, אבל לדעתי הוא הולך לבחירות". 


בתוך כך, לפי דיווח בחברת החדשות, השרה מירי רגב תועדה כששלחה הודעה לאחד מיועציה, ככל הנראה, בה נכתב: "תבטלו את המלון, יש בחירות". כתב החדשות, עמית סגל, אף צייץ את התמונה בחשבון הטוויטר הרשמי שלו.  

במקביל, נמשכות ההערכות למי מתאים בחירות ביוני ומי ירצה לדחות אותן למועד מאורח יותר, כמו ספטמבר. גורמים בקואליציה טוענים כי "יש עתיד יצביעו בעד פיזור הכנסת וקיום בחירות ביוני, הם לא יכולים להתייבש עכשיו עד הבחירות ולראות את ישראל ביתנו נוגסת לה מנדטים בענייני דת ומדינה. ואם הם יצביעו אז גם למחנה הציוני לא תהיה ברירה".

ואילו באופוזיציה מבקשים לפזר את הכנסת. סיעות יש עתיד ומרצ פנו במכתב דחוף ליו"ר הכנסת, יולי אדלשטיין, בדרישה להעלות ביום רביעי להצבעה הצעה לפיזור הכנסת – זאת אם יעלה באותו יום להצבעה חוק הגיוס. ח"כ עפר שלח ותמר זנדברג, ראשי הסיעות, טוענים במכתבם כי העלאת חוק הגיוס תהיה חריגה מסדר היום של הכנסת, ולכן יש לאפשר לאופוזיציה להניח את ההצעה לפיזור הכנסת.

ח"כ עפר שלח, יו"ר סיעת יש עתיד אמר לאחר הגשת המכתב ליו"ר הכנסת: "ראש הממשלה, שגרר את המערכת הפוליטית לסחרור רק כדי להתחמק מצרותיו המשפטיות, ממשיך בטענותיו חסרות השחר, ובהן האמירה שהאופוזיציה חוששת מבחירות. לאזרחי המדינה מגיעות בחירות בהקדם, כדי להחליף את השלטון הנוכחי במי שטובת המדינה, ולא ניסיונותיו להיחלץ מכתב אישום, מדריכים את מעשיו".

ח"כ עפר שלח. צילום: פלאש 90
ח"כ עפר שלח. צילום: פלאש 90


"אם יהיו בחירות ננצח"

ראש הממשלה נאם אחר הצהריים במליאת הכנסת והתייחס למשבר הפוליטי. "היום הוא יום מטלטל בפוליטיקה הישראלית", אמר, "אינני חושב שהיינו צריכים להגיע למצב הזה, משום שהממשלה הזו היא ממשלה מצוינת. היא מתנהלת באחריות, בשיקול דעת, ביציבות ומביאה הישגים גדולים למדינה".

נתניהו הוסיף כי פניו לא לבחירות אך אם יצטרך הוא ינצח אותם. "אזרחי ישראל יודעים להאריך מה שאנחנו עושים מבחינתם. אני אומר זאת לא מפני שאני חושש מבחירות. להפך. הציבור רואה את ההישגים שלנו בכלכלה ובמדיניות החוץ. מעולם לא ראיתי כזו תמיכה בי ובמשפחתי ובמדיניות של הממשלה בראשותי. אם יהיו בחירות - נתמודד בהן וגם ננצח", אמר.

לדבריו, "ממשלה שנשענת על חודו של קול לא יכולה לתפקד. היינו בסרט הזה. צריך לעשות מאמץ לשמר אותה". "קודם לכן", הוסיף, "יש לי מספר מילים לחברי באופוזיציה. אתם צריכים להעריך יותר את הציבור הישראלי, שיודע להבדיל בין עיקר לטפל. שמעתי את הדברים שלכם ולא נפלתי מהכיסא. תמיד אתם מדברים גבוהה-גבוהה עם אין סוף קביעות ומסקנות, ואחר כך האבק שוקע".

"מכיוון שהציבור יודע להבין בכך, אתם יושבים שם ואני אעמוד כאן כראש ממשלת ישראל", אמר ראש הממשלה. "כנראה שגם אתם יודעים זאת. קורה כאן דבר מדהים - הייתי בטוח שאתם, בעקבות המשבר הזה, תגישו חוק לפיזור הכנסת היום, אבל זה לא קרה. אני עוד לא ראיתי אופוזיציה שמפחדת מבחירות".

"זו אופוזיציה שרוצה שהממשלה תמשיך לכהן כי היא חוששת מבחירות. זו האמת הפשוטה". בשלב זה רה"מ החליט לפנות לראשי הקואליציה: "דווקא בגלל ההישגים הגדולים שלנו, דווקא בגלל האתגרים הגדולים שעומדים לפנינו, אני קורא לחבריי, ובראשם שר הביטחון אביגדור ליברמן וראשי הסיעות החרדיות - השעה מאוחרת, אבל לא מאוחרת מדי. צריכים לפעול באחריות. המדינה זקוקה לממשלה יציבה, איתנה, רחבה, שמתפקדת לאורך זמן. היא זקוקה לממשלה שלנו, וכדי להמשיך את ההישגים הכבירים שלנו ולעמוד באתגרים הגדולים שלפנינו אנחנו צריכים להמשיך יחד. בשעה המאוחרת הזו, צריך לעשות דבר אחד - לרדת מצמרות העצים אל קרקע האחריות ולעשות מאמץ עליון כדי להשאיר את הממשלה הטובה הזו על כנה לאורך זמן". במהלך נאומי הח"כים, עבר ראש הממשלה על נאומו, שקטעים מתוכנו נתפסו בעדשת המצלמה.