התוצאות הלא מחמיאות בסקרים של המחנה הציוני, והתסיסה שבאה בעקבותיהם בין חברי מפלגת העבודה, הוציאו את יו"ר המחנה, אבי גבאי, ותומכיו במפלגה למתקפה. בראיון שערך היום (שבת) גבאי בתוכנית פגוש את העיתונות ב"רשת", תקף יו"ר המחנה הציוני את חבריו במפלגה אשר לטענתו פוגעים בה, ומפריעים לה.



בתשובה להתבטאות של ח"כ חיליק בר - שאמר כי גבאי גרם לנזק בלתי הפיך למפלגה, ולפרסום במוסף מעריב על רצון במפלגה להדיחו, אמר השר לאיכות הסביבה לשעבר: "לא חברי הכנסת בחרו בי, חברי מפלגת העבודה עשו זאת". גבאי המשיך והסביר כי בוחריו עשו זאת מכיוון שהם רצו שינוי. גבאי הוסיף ואיים כי "אותם חברי מפלגת העבודה, לכשיגיעו הבחירות לפריימריז, הם יסתכלו מי תורם למפלגה, ומי לא".



גבאי המשיך והעריך כי "אותם חברי כנסת שפוגעים היום במפלגת העבודה ייראו את הכנסת הבאה מהבית". בנוגע לביקורת נגדו הוא הוסיף: "יש כאלה שתידרכו נגדי כשהיינו 22 מנדטים, זה אותם אנשים זה קשור לפריימריז, אני ממש לא לבד. יש חברי כנסת נהדרים שבאים איתי לכל מקום יש ח"כים מצויינים ויש כאלה שמפריעים. אני לא אכנס לשמות", סיים את דבריו.



יפנה את גבו לשותפותיו? איימן עודה, צילום: מרק ישראל סלם
יפנה את גבו לשותפותיו? איימן עודה, צילום: מרק ישראל סלם



ח"כ בר-לב: מתואמים עם עודה.

מוקדם יותר השתתף גבאי בכנס תומכים בעיר נצרת, בשיתוף עם חברי הכנסת מהמחנה הציוני זוהיר בהלול, מיכל בירן, מרב מיכאלי ועומר בר-לב, יחד עם השר לשעבר ג'אלב מג'דללה, אלוף פיקוד הדרום לשעבר יום-טוב סמיה, וכן בכירים נוספים מהמגזר הערבי במפלגה. במהלך הכינוס הפתיע את השומעים הח"כ בר-לב, ואמר כי הוא "משוחח רבות עם ח"כ איימן עודה, והוא עומד לצידנו. אם יהיה צורך, הוא יפרק את הרשימה המשותפת".

גבאי עצמו אמר, כי "זהו כנס שמתחיל את המסע שלנו לתוך החברה הערבית, ומכאן נגיע לכל כפר וכפר. אין לי בעיה להגיע באופן אישי לכל כפר ולכל עיר או ישוב, ולדבר עם האנשים. אנחנו נטפל בדברים בחברה הערבית שהמדינה לא מטפלת בהם". יו"ר המחנה הציוני כינה את העובדה שמאז 2000 נרצחו 1165 ערבים באירועים פליליים בישראל כ"נורא", והוסיף כי "מדובר במספר בלתי נסבל". ולדבריו, "האג'נדה והעמדות שלנו מאוד תומכות בחברה הערבית. צריך לפעול לצמצם פערים כדי להגיע לשוויון. זה מה שעשיתי בעת היותי שר, וזה מה שאעשה בעתיד".

ח"כ זוהיר בהלול אמר ל"מעריב", כי "מדובר בחשיפה ראשונה וחשובה של אבי גבאי לחברה הערבית. הדרך עוד ארוכה, כי ישנה תחושה של אי-אמון בין החברה הערבית למפלגות ציוניות. ישנו צורך קריטי לנסות ולטעת הרגשה של שייכות של מפלגת העבודה גם בציבור הערבית, מכיוון שללא גוש מרכז-שמאל, כולל הערבים וכולל ערבים במפלגות ציוניות לרבות מפלגת העבודה, אין שום סיכוי להחליף את משטרו של בנימין נתניהו. זה אחד מתנאי הסף להחלפת שלטונו של הימין בישראל".

יישאר בחוץ? ח"כ חיליק בר, צילום: מרק ישראל סלם
יישאר בחוץ? ח"כ חיליק בר, צילום: מרק ישראל סלם


ח"כ חיליק בר: גבאי חטא בחטא הגאווה

כזכור, היום, במהלך אירוע שבת תרבות, תקף מזכ"ל מפלגת העבודה לשעבר , ח"כ חיליק בר, כי גבאי הבריח בוחרים ממפלגת העבודה אל מפלגתו של לפיד, וחטא בהיבריס. "בהתחלה הייתה אופוריה. אבי נכנס למפלגה שלא הכיר אותה ולא את הבייס שלה. לפעמים האופוריה גורמת לך לחשוב שאתה יכול הכל ומותר לך הכל", אמר בר. 

מזכ"ל המפלגה לשעבר הוסיף כי "אבי אמר ועשה דברים שאמרתי לו שהם טעות. האסטרטגיה שלו מלכתחילה היתה מוטעית, לנסות לחבק את הימין ולנסות לגנוב קולות מ מין. אני והרבה חשבנו שזה לא נכון אבל אמרנו אולי הוא יודע דברים שאנחנו לא יודעים. הוא התנצל כשהוא הבין שאתה לא יכול לחנך מחנה שלם שחי טוב מאוד עם הציונות ועם היהדות שלו. הרבה אנשים עזבו את המפלגה או את תמיכה בה כי אמרו אנו לא מוכנים שמישהו יטיף לנו מוסר על מה זה ציונות".

"עכשיו אנחנו צריכים לעוזר לו להתחדד אידיאולוגית. הבעייה בו שהוא היה טיפה מבולבל לגבי איפה הוא חי ועם איזה מחנה פוליטי הוא מתמודד". עם זאת, בר לא קרא להדחתו של גבאי, והבהיר כי "בבחירות האלה אבי גבאי יעמוד בראשנו ונעשה הכל כדי שיצליח. גבי אשכנזי היה צריך להצטרף לפני הבחירות כבטחוניסט. עכשיו גבאי היו"ר והוא יכול להצטרף כמספר 2".

יו"ר הרשימה המשותפת, ח"כ איימן עודה, אמר בתגובה לדבריו של ח"כ בר-לב: "אינני יודע על מה התבסס ח"כ בר-לב וכיצד הגיע למסקנה המופרכת הזו. מהיום שהקמנו את הרשימה המשותפת אנחנו שומעים הערכות ודיווחים לגבי פירוק הרשימה, ובינתיים הוכחנו בדיוק את ההיפך. הוכחנו כי אנו נחושים להישאר מאוחדים במטרה למקסם את הכוח הפוליטי שלנו ואת יכולת ההשפעה לטובת הציבור הערבי וכלל האזרחים. אני מציע לחברי הכנסת של המחנה הציוני להתמקד במצב בתוך מפלגתם ולהבין שהסקרים הם רק שיקוף של חוסר היכולת שלהם להציע לאזרחים אלטרנטיבה אמיתית".