ראש הממשלה לשעבר אהוד אולמרט סיפר הערב (שבת) בשיחה עם גיל ריבה על הרגעים האחרונים בבית, לפני כניסתו לכלא בתחילת שנת 2016. "אולי מצפים לשמוע איזה תיאור סוער מחדר השינה שלנו, אבל פשוט ישבנו ושתינו כוס קפה", הסביר, "המליצו לי אילו דברים כדאי לי לקחת איתי והכנסתי לתיק המון ספרים. נפרדנו בנשיקה ונכנסתי לכלא כמישהו שחשב שנגרם לו עוול". הוא אמר: "הבנתי שאני צריך להתמודד כמו אדם מבוגר, בעל כושר עמידה. הדחקתי את כל המשמעויות שיכלו לטלטל אותי ומי שאומר לך דבר אחר, מסבן אותך פה".



ראש הממשלה לשעבר תיאר את רגעי כניסתו לכלא. "הנהג והמאבטח שלי לקחו אותי לשם", אמר, "בכניסה עברתי במגנומטר וביקשו ממני גם להוריד את הנעליים ואת החגורה. נזכרתי שבתקופה שהייתי ראש ממשלה, היו מסיעים אותי למטוס בלי לעבור במגנומטר. אמנם מדובר בדבר שולי למדי, רק חלק קטן מהפאזל המורכב, זו תמונה מצערת ומכאיבה". אולמרט המשיך ותיאר את החוויה: "ביקשו ממני להוציא את כל מה שהיה לי בתיק, לקחו לי את השעון שאני משתמש בו בריצה, ואת האפטרשייב. הסבירו שיש בו אלכוהול, ושיש אסירים ששותים אותו מרוב תשוקה לאלכוהול. אחר כך ראיתי בקנטינה שמוכרים אפטרשייב עם אלכוהול".



"לקחו לי את האפטרשייב, הסבירו שיש בו אלכוהול". כלא מעשיהו, צילום: אבשלום ששוני
"לקחו לי את האפטרשייב, הסבירו שיש בו אלכוהול". כלא מעשיהו, צילום: אבשלום ששוני



לדבריו, שיחת הטלפון הראשונה שלו מבין כותלי בית הכלא, היתה לרעייתו עליזה. "אמרתי לה אני חי זה בסדר ואחר כך שמתי את הקיטבג בארון בחדר ופרסתי את הסדין והשמיכה על הכרית כדי לסמן שזו המיטה שלי, בחלק האחורי של החדר", הסביר, "ואז אמרו לי שנציבת בתי הסוהר מבקשת לדבר איתי בחדר של מפקדת האגף. נכנסתי ומאחורי עמד בחור גבוה מאוד. חשבתי שהביאו לי מאבטח והיא אמרה 'לא, זה המאבטח שלי'". הוא תהה: "יש לה מאבטח ששומר עליה מפני, ולי אסור שתהיה אפילו חגורה".



אולמרט הושם באגף מיוחד ששופץ והותאם לצורכי האבטחה שלו, שכן בתור ראש ממשלה לשעבר, הוא מחזיק בסודות מדינה רגישים. "היינו 11-10 איש באגף, הכרתי מלפני כן חמישה או שישה מהם", אמר, "מבחינתם הייתי ציר - אם אני הייתי מעלה מחשבה אז זה היה קו המחשבה, אפשר להגיד שהייתי ראש ממשלה בפועל, מהר מאוד. הושבתי את כולם ואמרתי להם אני ממנה את דני דנקנר לראש האגף. כולם צייתו להוראות שלו והוא היה היו"ר. התעקשתי להיות גם ברוטציה שלל התורנויות ואז באו אלי ולקחו ממני את המגב, אמרו לי 'אתה לא תנגב את הרצפה, זה מבייש'". לטענתו, בין לכהן כראש ממשלה לבין להיות אסיר בכלא יש פערים שיצרו אצלו טלטלה רגשית.



"הטלפון צלצל, ואמרו לי שאני מתחיל לכהן כראש הממשלה"



במהלך הראיון, אולמרט התייחס לרגע שבו נודע לו על מצבו הרפואי של אריאל שרון ז"ל. "הטלפון צלצל בשעה 23:00 וישראל מימון אמר לי שראש הממשלה נבצר לפי חוות הדעת של הרופאים, מה שאומר שהסמכויות עוברות אלי ואני מתחיל לכהן בפועל בתפקיד", סיפר, "בלפור זה רחוב מקסים והבית עצמו יפה מאוד, כל הסיפורים ששמעתי על המטבח בקומה התחתונה שלו - זה קשקוש". לדבריו, כל מי שגר בבית הזה צריך להודות על הזכות הזו.



"אני לא יכול ולא רוצה לדמיין מה קורה בבית הזה, אבל ממה שאני קורא נראה שזה מעבר לכל דמיון", הסביר, "אהבתי להיות ראש ממשלה כי יכולתי לעושת דברים שיכלו להשפיע על עתיד המדינה, על איכות החיים של האזרחים".



מה דעתך על המצב כיום?


"העובדה שאנחנו חיים כבר שבע שנים ללא הישג בינינו לבין הפלסטינים זו ההחמצה שלי. אני הייתי ראש הממשלה שהיה הקרוב ביותר להשיג את זה, כשישבתי מול יושב ראש הרשות הפלסטינית". אולמרט סיפר על ההצעה שהעלה בפני אבו מאזן במהלך פגישתם. "הצעתי שחלקה המערבי של ירושלים יהיה בריבונותנו ושהר הבית וכל האגן הקדוש יהיו בנאמנות בינלאומית", הסביר, "הדיבורים כיום על אחדות ירושלים זה מעוררים בי בוז וגיחוך. אנחנו באמת רוצים 300 אלף ערבים? ועל זה אנחנו מניחים את כל גורלה של ארץ ישראל?".



"הייתי הקרוב ביותר להשיג שלום עם אבו מאזן". צילום: רויטרס
"הייתי הקרוב ביותר להשיג שלום עם אבו מאזן". צילום: רויטרס



אולמרט הוסיף: "העזתי ללכת למחוזות שאף אחד לא הלך בהם ועל זה שילמתי מחיר כבד מאוד. כמו שאמר יובל רבין" 'שני ראשי ממשלה שרצו לעשות שלום חוסלו במדינת ישראל. באחד ירו, זה אבא שלי, ואת השני חיסלו אותו בדרך אחרת'. היה ברור לחלוטין שיש כאן איזה מאמץ שמישהו מלבה אותו ומישהו מארגן אותו".



"פתאום בשנה הראשונה לכהונתי כראש ממשלה החלו לצוץ חקירות - כל הדברים היו לא מוכרים וזה הגיע לממדים של רדיפה", אמר, "המחשבה על כך שאני זה שירשתי את אריאל שרון לא נתנה לבנימין נתניהו מנוח. קדימה בראשותי קיבלה 29 מנדטים, שלושה חודשים אחרי שהיא קמה והתפצלה מהליכוד. ביבי קיבל 12 מנדטים וזה צרם לו והוא חיפש כל דרך להפיל אותי, תוך גיוס ממון ואנשים, תוך הבטחות לאנשים לקידום פוליטי אם יצליחו במאמץ הזה". אולמרט אף הוסיף כי "שלדון אדלסון הקים את ישראל היום כדי להפיל אותי". 



"מיכה לינדנשטראוס רודף הפרסום התנהג בצורה מופקרת והדליף באופן שיטתי" טען אולמרט, והוסיף: "היועץ המשפטי לממשלה דאז מני מזוז הוא אישיות בעייתית ביותר. לא יודע להגיד אם הוא ראוי להיות שופט בעליון, הוא הגיע לשם בדרך פופוליסטית. משה לדור הוא איש הזוי - מהיום הראשון של החקירה הוא החליט מראש מה יהיו תוצאותיה". ראש הממשלה לשעבר ציין כי "מבין החקירות, אף אחת מהן לא נגעה בתפקודי כראש ממשלה, לעומת הסיפור הנוכחי של ראש הממשלה. הוא חי כל חייו בתחושת נרדפות".



"חי בתחושת נרדפות". בנימין נתניהו, צילום: יונתן זינדל, פלאש 90
"חי בתחושת נרדפות". בנימין נתניהו, צילום: יונתן זינדל, פלאש 90



לא סולח לבני שלא שירת בצבא, זה כישלון חינוכי



מה אתה חושב על תפקוד התקשורת?


"לא רוצה לעסוק בנתניהו. היו חלקים בתקשורת שנהגו אז, וממשיכים לנהוג עד היום באופן לא מקצועי ולא הגון. יש עיתונאים כאלה כמו אילנה דיין וברוך קרא שהם דוברים של הפרקליטות. לא מעריך אותם מקצועית. הבריחה הכי נוחה של נתניהו זה להגיד שהוא נרדף. אני הייתי אומר לו תתפטר באופן אלגנטי, אולי יש סיכוי שתצליח לשמר מינימום של כבוד לדברים הטובים שעשית", אמר, "לך תברח, תיעלם, שלא נראה או נשמע אותך ואת מה שסובב אותך, זה גם מה שיקרה בסוף". 



אולמרט התייחס להקלטות של שולה זקן, עדת המדינה נגדו וסיפר: "היו לה הרבה גרסאות לאורך הזמן. הסתבר שהיא קיבלה שוחד באופן שיטתי. אני לא ידעתי שבפעמים שהייתי בחו"ל היא טיילה בטיילת של תל אביב עם שמואל דכנר והוא קונה לה מתנות. הוא גם מימן לה חלק ניכר מקניית הדירה", הסביר, "אם מישהו היה אומר לי את זה הייתי אומר לו אתה מטורף. אני נכשלתי בעניין הזה כי התנהגתי בטיפשות - כי אני מאמין בבני אדם. אשתי אמרה לי מה עוד צריך לקרות לך כדי שתהיה יותר חשדן?". לדבריו, בהקלטות נוצר רושם שהיא זו שהקריבה עצמה למעני. "היא הייתה לוקחת שוחד והייתה אלימה כלפי אנשים", הסביר, "היא הייתה ערמומית וכוחנית. עלי היא הצליחה לעבוד".



ראש הממשלה לשעבר הוסיף: "ביקשתי משולה זקן לא להפיל אותי על משהו שלא עשיתי. כל הפרטים האלה לא משנים את העובדה שעמדתי על עמוד הקלון על 60 אלף שקל שלא נכנסו בכלל לכיס שלי, עכשיו לכו תשוו את זה למיליון שקל של מתנות, שמפניות, סיגרים ותכשיטים". ראש הממשלה לשעבר התייחס לעובדה שאחד מבניו, אריאל, לא שירת בצבא. "רע לי מאוד עם העובדה שהוא לא התגייס לצבא, אני לא משלים איתו ולא סולח לו, בגלל שהוא הבן שלי", הסביר, "זה כישלון חינוכי. אני קיבלתי את הבחירות של הילדים שלי - המערכת שלנו בבית היא מערכת נורמלית ומאוזנת, לא רוצה להגיד לך מה אני שומע על משפחה אחרת", סיים את דבריו.



"רודף פרסום שהתנהג בצורה מופקרת". מיכה לינדנשטראוס, צילום: מירי צחי
"רודף פרסום שהתנהג בצורה מופקרת". מיכה לינדנשטראוס, צילום: מירי צחי



תגובות: "במקום לקחת אחריות, אולמרט מכפיש את לינדנשטראוס, שלא יכול להגיב בשל מצבו הרפואי"



אהוד ברק: "נטייתו של אולמרט להעלות טענות שקריות, המשרתות את האינטרסים האישיים שלו, ידועה לכל ואף קיבלה תוקף בבית המשפט. לגבי דרישת ברק להתפטרות אולמרט, ברק גאה בה. בניגוד לגרסת אולמרט לא הייתה 'חברות' ביניהם בשלב זה, וממילא לא נידונה. בעניין עסקת שליט מדובר בספין מעוות וישן של אולמרט. אין שום קשר בין ביקור ברק באוהל המחאה, שהיה צעד אנושי פשוט, לבין עליות וירידות במו"מ עם חמאס".



משפחתו של מיכה לינדנשטראוס: "צר לנו שבמקום לקחת אחריות על מעשיו, בוחר מר אולמרט להכפיש את מר לינדנשטראוס כשידוע לו שנבצר ממר לינדנשטראוס להגיב לדברים בשל מצבו הרפואי. מר אולמרט הורשע בדין ונשא עונש מאסר. דברים המדברים בעד עצמם".



שולה זקן: "מר אולמרט הורשע בעבירות של שוחד, הפרת אמונים ושיבוש מהלכי משפט. לאחר ששני הרכבים של בית המשפט דחו את גרסאותיו ולאחר שגם בית המשפט העליון קבע כך, הייתי מצפה שכראש ממשלה לשעבר, שחייב לציבור דין וחשבון, הוא יתנצל על מעשיו שבעטיים נגררה המדינה למערכת בחירות מוקדמת ולסכנות שלא בטובתה וחזתה בראש ממשלתה מושלך לבית האסורים לתקופה משמעותית. לא אגרר להשמצות, בניגוד אליו מעולם לא השמצתי אותו ולא סיפרתי אודות עניינים רבים שעשויים להביך אותו, ואף לפגוע במעט שנותר מתדמיתו. נשאר רק להביע צער שאדם כל כך מוכשר הידרדר לתהומות כה עמוקים ולאחל לו וכל עם ישראל חג חירות שמח".