האינתיפאדה מכה שוב? מפקד מחוז ירושלים לשעבר, ניצב בדימוס אריה עמית התייחס הבוקר (שני) ב-103FM לקשיים של מערכת הביטחון להתמודד עם טרור לא מאורגן וסבור שהגרוע ביותר עוד לפנינו: "במערכת הביטחון מנסים להתמודד כבר שנים רבות עם טרור הבודדים, 95% מהאירועים הללו לא ניתנים לאיתור טרם התרחשותם. ישנם מעט אירועים בהם ימים לפני הפיגוע המחבל רושם איזשהו פוסט בפייסבוק שיכול להתפרש כמסית לטרור. בשב"כ ובצה"ל פתחו כל מיני שיטות לאתר מילים מסוימות כדי להגיע לאותם בודדים. במקרה הזה מדובר באנשים שמחליטים לבצע פיגוע בינם לבין עצמם ואין שום מודיעין מקדים".

 

"מה שכן ניתן לעשות", המשיך עמית, "זה להגיב מהר מאוד לפיגוע הזה לפני שיפגעו אנשים נוספים. המומחים שלנו הם מומחים בדיעבד כי אנחנו לא יודעים מה הולך לקרות. ברור לכולנו שיש יותר מתח בתקופה האחרונה, החמאס פועל כדי להדליק מחדש את המהומות לקראת תקופת החגים. חודש הרמאדן הוא חודש מאוד בעייתי כי הלחץ הדתי מתעורר בעוצמה גבוהה בחודש הזה שהופך את האזור למבעבע מבחינה מדינית, פוליטית, לאומית. תוסיפו לזה את העברת שגרירות ארצות הברית לירושלים וחגיגות ה-70 לקיומה של מדינת ישראל. אין שום ספק שזה משפיע על הלך הרוח של אותם הבודדים שמתוסכלים מבחינה אישית ומבחינה דתית. לא משנה כמה כוחות נוציא לרחוב יהיו יותר ויותר פיגועים מהסוג הזה בעתיד על ידי בודדים".

לסיום הוסיף: "לטעמי, כל אזרח שיש לו אקדח ברישיון צריך להסתובב עמו עליו כל הזמן. אמנם ישנם אנשים שקופצים ואומרים שזה מסוכן אך אם בודקים את הסטטיסטיקה רואים שהמון פיגועים נבלמו על ידי אזרח שהחזיק אקדח, או חייל שהיה בדרכים והחזיק נשק. זה יהיה מכפיל כוח אדיר לכוחות הביטחון אם הם ידעו שכל מי שיש לו אקדח ברישיון יישא אותו עמו".

 

עריכה: איתמר זיגלמן