על רקע שביל העצמאות, המנציח לאורך קילומטר את ההיסטוריה של העיר העברית הראשונה ושל מדינת ישראל, פגש אתמול נשיא המדינה ראובן ריבלין 70 תושבים מתל אביב, שנולדו ביום הכרזת המדינה - ה' באייר תש"ח. המפגש המרגש התקיים בשדרות רוטשילד בתל אביב, מול בית העצמאות, שבו הכריז ביום הולדתם דוד בן־גוריון על הקמת מדינת ישראל.



יום ההולדת המשותף נערך בחסות הנשיא וראש עיריית תל אביב רון חולדאי, כחלק מאירועי חנוכת "שביל העצמאות", שייפתח לקהל הרחב ביום העצמאות ה־70 למדינת ישראל.



"אחיותי ואחי הצעירים, הילדים, הייתי בן 9 כשקמה מדינתנו", אמר ריבלין לחוגגים. "אנחנו הילדים הבנו ממש מה זה להיות עם חופשי בארצנו, ארץ ציון וירושלים. בשבילנו אלה לא היו מילים, זו הייתה ערגה, זו הייתה כמיהה, זו הייתה תקווה, תקווה בת שנות אלפיים".



"ואתם הגעתם אלינו צוציקים, בני 70, ילדים כולכם", הוסיף הנשיא בחיוך. "קיבלנו אתכם באהבה גדולה כל כך, כי הבנו שנולדו בארצנו ילדים שהם חופשיים בארצם, מולדתם ומדינתם. חג שמח ילדי 1948, ילדי העצמאות".



חולדאי וריבלין. צילום: מארק ניימן, לע"מ
חולדאי וריבלין. צילום: מארק ניימן, לע"מ



"אנו עומדים במקום שבו נולדה המדינה, בביתו של ראש העירייה הראשון של תל אביב. במקום זה בחר ראש הממשלה הראשון דוד בן־גוריון להקריא את המסמך המכונן של ישראל – מגילת העצמאות", ציין חולדאי בטקס. "חשבנו שמקום זה הוא הראוי ביותר לחגוג לכם יום הולדת, שכן אתם קצת מקופחים. ולמה מקופחים? כי בכל שנה, ביום ההולדת שלכם, תשומת הלב מופנית ליום ההולדת של המדינה - ואתכם קצת שוכחים. והשנה ייתכן שהרגשת הקיפוח


תהיה גדולה עוד יותר, כי השנה מציינים למדינה יום הולדת עגול וחגיגי. לכן חשבנו שנכון לחגוג לכם במקום הזה".



חולדאי הוסיף כי "במקום הזה עמדו האבות והאמהות המייסדים של המדינה וליוו את צירי הלידה של מדינת ישראל, בזמן שהאמהות שלכם חוו צירי לידה פרטיים. במקום הזה עמדו אלפי אנשים והזילו דמעות של שמחה על לידתה של המדינה – בדיוק ברגע שההורים שלכם פרצו בבכי של התרגשות על לידתכם שלכם. במקום שבו אלפי אנשים פרצו במחול כשהמדינה הגיחה לאוויר העולם – בזמן שהמשפחה שלכם קפצה משמחה על שאתם הגחתם לאוויר העולם; לדעתנו, אין מקום מתאים מזה לחגוג לכם – ולמדינה – 70 שנה. מזל טוב לכל ילידי ה' באייר תש"ח".



חולדאי הגיש לנשיא כוס גזוז ופרוסת עוגה לרגל חגיגות יום ההולדת, ולאחר מכן סיירו הנשיא וראש העירייה ב"שביל העצמאות".מנהל הפרויקט איתן שוורץ ליווה אותם בהסברים על כל אחד מהמבנים ההיסטוריים לאורך השביל ההיקפי, העשוי מפליז מוזהב ומואר בשעות החשיכה.



"שביל העצמאות" הוא אתר מורשת לאומי חדש, הקושר בין עשרה אתרי מורשת מתולדות תל אביב וישראל ומספר את סיפור הקמתן של העיר העברית הראשונה ומדינת ישראל. השביל הוקם לפי המודל של שביל המורשת בבוסטון בארה"ב, המושך אליו מיליוני מבקרים מדי שנה.



העלות הכוללת של הקמת השביל מוערכת בכ־20 מיליון שקל. הוא הוקם במימון עיריית תל אביב ומשרדי התיירות והמורשת. לפי התוכנית, לקראת הקיץ יבוצעו עבודות שיפוץ נרחבות בבית העצמאות, במימון המדינה. העבודות יימשכו כשלוש שנים, ובמהלכן המיצגים של בית העצמאות יועבר למגדל שלום הסמוך. בעתיד יבוצעו עבודות שיפוץ נרחבות גם בבית הכנסת הגדול ברחוב אלנבי, שצפוי להפוך לאחד ממוקדי הביקורים של תיירים, מהארץ ומחו"ל, המגיעים לתל אביב.