מדד השלום החודשי של המכון הישראלי לדמוקרטיה ואוניברסיטת תל-אביב, המפורסם היום (חמישי), מוצא כי שני שליש מהציבור מתנגדים לרעיון להעניק חנינה לנתניהו אם יודה בהאשמות נגדו ויתפטר. על פי הסקר מחצית מהציבור (55%) סבורים שאם יוגש כתב אישום נגד ראש הממשלה, עליו להתפטר ואילו 62.5% לא מאמינים לאמירתו של ראש הממשלה כי "לא יהיה כלום כי אין כלום".

 50% מהישראלים סומכים על מקצועיות המשטרה בניהול החקירות נגד נתניהו לעומת 45% שאינם סומכים עליה. בנוסף, 54% סומכים על היועץ המשפטי לממשלה שיכריע באופן מקצועי בנושא תיקי נתניהו ו-55% סומכים על המקצועיות והיושרה של מערכת המשפט בישראל.

 מה יכול לגרום להתפרצות אלימות מהצד הפלסטיני? על רקע הדיווחים על ההידרדרות במצבו הבריאותי של אבו מאזן, הציבור הישראלי חצוי בשאלה האם לאחר שיעזוב תפרוץ אלימות נגד ישראל.  40.5% סבורים שהסיכוי לכך נמוך ו-42.5% סבורים שהסיכוי גבוה. דווקא הנסקרים הערבים, סבורים ברובם, 70%, שהסיכוי להתפרצות אלימה עם לכתו של אבו מאזן נמוך.

לעומת זאת, 61% מהישראלים סבורים שעם ההעברה המתוכננת של השגרירות האמריקאית לירושלים, קיים סיכוי גבוה להתפרצות אלימה. עם זאת, 59.5% מאלו שענו כי יש סבירות גבוהה שפתיחת השגרירות תוביל לאלימות, סבורים שלא כדאי לדחות את פתיחתה מסיבה זו.

הסוגיה הבוערת ביותר שעל הממשלה לטפל בה לפי הסקר, היא סגירת הפערים החברתיים-כלכליים בחברה הישראלית. 41% סבורים שזוהי המשימה החשובה ביותר לטיפול במדינה בעוד ש-23% חושבים שהמאבק בשחיתות צריך לקבל עדיפות עליונה. רק 14.5% סברו שהאיום האיראני הוא הנושא החשוב ביותר לטיפול, 10% סבורים שהמשא ומתן עם הפלסטינים הוא הנושא החשוב ביותר ו- 7% ציינו את שילוב החרדים בצבא ובתעסוקה.

הסקר נערך על ידי פרופ' אפרים יער מאוניברסיטת תל-אביב ופרופ' תמר הרמן מהמכון הישראלי לדמוקרטיה בין התאריכים 13 ל-14 במרץ 2018 בקרב 600 מרואיינים המהווים מדגם ארצי מייצג.