הישג ליו"ר הבית היהודי:הקוד האתי לאוניברסיטאות, שניסח פרופסור אסא כשר ונתמך על ידי שר החינוך נפתלי בנט, אושר על ידי המועצה להשכלה גבוהה (מל"ג). בפוסט שפרסם הבוקר (ראשון) השר בחשבון הטוויטר שלו, הוא צירף את הנוסח, וכתב: "כדי להימנע מספינים ומעיוותים, הנה המסמך שעבר בוועדת המדיניות של המועצה להשכלה גבוהה ביום שלישי האחרון בעניין מניעת פוליטיזציה באקדמיה הישראלית. תקראו. כל מילה הגיונית".



הקוד עוסק בכללים המומלצים להתנהלות הראויה באקדמיה, ובין היתר בכך שעל מוסד להשכלה גבוהה להתרחק מהזדהות עם פעילות פוליטית וממתן חסות לפעילות פוליטית. כמו כן, עליו להימנע מהוצאת פרסום אקדמי ללא העדפת שיקולים הקשורים בפעילות פוליטית של חברי הסגל ואי השמעת דעות פוליטיות של חברי הסגל במהלך הרצאות או הדרת סטודנטים אותם הם מלמדים בשל השקפותיהם האישיות.



במסמך שפרסם בנט הבוקר נכתב כי "המועצה להשכלה גבוהה קוראת למוסדות להשכלה גבוהה לפעול, באמצעות תקנוני המשמעת של הסגל האקדמי, לאכיפת העקרונות הבאים: איסור על קריאה לחרם אקדמי על ישראל ומוסדותיה האקדמיים ו/או פעילות לקידום חרם שכזה, איסור על הפלייה לטובה או לרעה, של סטודנטים בשל דעותיהם הפוליטיות, איסור על הפליה, לטובה או לרעה, של חבר סגל או מועמד לכך, בתהליכי מינוי ראשוני או בקידום דרגה, וכן בתהליכי מינוי או בחירה לתפקיד אקדמי או מנהלי, בשל דעותיו הפוליטיות".



פרופ' כשר. צילום: אבשלום ששוני
פרופ' כשר. צילום: אבשלום ששוני



מלבד זאת, האוניברסיטאות נקראו לאכוף "איסור על תעמולה מפלגתית במסגרת ההוראה ואיסור על הצגה או פרסום מטעים של דעה פוליטית אישית כאילו היא עמדה מוסדית".



במסמך נטען כי "עקרונות אלו יש להטמיע בתקנוני המשמעת של הסגל האקדמי במוסדות להשכלה גבוהה עד תחילת 2019".



המסמך בנושא, שנשלח בחודש מאי 2017 לשר החינוך ועסק, כאמור, בהתנהלות ראויה לדברי המחבר, בהקשרים אקדמיים שבהם יש אפשרות לחפיפה בין פעילות אקדמית לפוליטית, יצר סערה ציבורית. "אם הקוד יאושר יהיה זה סופה של האקדמיה הישראלית, אני קורא לכל אדם באקדמיה להפר את הכללים הללו באופן בוטה", אמר אז מרצה בכיר, שהוסיף: "אני גם מציע שאם המסמך ייושם יש ליישמו גם בישיבות. לא יעלה על הדעת כי בישיבות יתבטאו רבנים בסוגיות פוליטיות כמו שטחים שעה שתפקידם הוא ללמד תלמוד. רק החלה שוויונית היא החלה צודקת".



פרופסור כשר לא נותר אדיש לביקורת, ובהרצאה באוניברסיטת בר אילן, במסגרת כנס על החרם האקדמי, הוא התייחס לטענות נגד המסמך: "הביקורות על המסמך לא ענייניות. העולם האקדמי יביע דעתו כשיבוא תורה של האקדמיה להתבטא, בינתיים אלה השוליים של עולם האקדמיה. פגשתי את ועד ראשי האוניברסיטאות במהלך העבודה שלי ואני יודע בדיוק מה הם חושבים על זה. הם פועלים כמו הרבנים החרדים. מדובר באינסטינקט השמרני של קבוצה שרוצה לשמור על הכוח של עצמה, זו בדיוק הייתה התגובה שלהם כשמוניתי, וגם עכשיו כשהגשתי את המסמך הזה".