ראש הממשלה בנימין נתניהו התייחס הערב (שני) בפוסט אותו העלה בדף הפייסבוק שלו, למתווה המסתננים שסוכם עם האו"ם. "אני שותף מלא לרצון להוציא מכאן את כל המסתננים, לכן הבאתי הסכם שמוציא את המסתננים למדינה שלישית", כתב, "אבל לפעמים יש הפתעות: המדינה השלישית לא עמדה בלחצים, והיא נסוגה מן ההסכם. לכן הייתי צריך להביא הסכם חדש, טוב יותר".



"ההסכם החדש מוציא כ-16,000 איש לעומת ההסכם עם המדינה השלישית שהיה מוציא כ-14,000. אלה שיישארו, יישארו כאן במעמד זמני לחמש השנים הקרובות. מבחינתי גם זה לא סוף פסוק. אבל אנחנו נוציא אותם מדרום תל אביב, נביא אותם למושבים, לקיבוצים, ליישובים החזקים, כדי שהנטל לא ייפול על שכונות המצוקה. את הכסף שנחסוך, וזה הרבה, אנחנו נשקיע בשיקום דרום תל אביב. אלה העובדות, כדאי שתדעו אותם".



נתניהו ושר הפנים אריה דרעי התייחסו מוקדם יותר היום במסיבת עיתונאים מיוחדת במשרד ראש הממשלה בירושלים, למתווה עליו סוכם עם נציבות הפליטים של האו"ם בנוגע להוצאת מסתננים משטח ישראל. "זהו יום חשוב", פתח ואמר נתניהו, "היום לפני שמונה שנים הגבול שלנו עם אפריקה היה פרוץ לחלוטין. לפי כל ההערכות היינו מגיעים למיליון מהגרים תוך עשור. הסיבה היא שישראל היא המדינה המפותחת ביותר באזור. לכן ישראל כאבן שואבת הייתה סופחת כמיליון איש. המשמעות לדבר הזה והעתיד שלנו כמדינה יהודית ודמוקרטית היה קשה ביותר".

"מול הסכנה הזו הוריתי על הקמת גדר וליוויתי את הקמתה", המשיך ואמר נתניהו, "זה נעשה חרף ביקורת אדירה, ספקנות אדירה. הסבירו לי שזה לא יעבוד שאנשים ייכנסו בלאו הכי ואל לנו לבזבז מאמצים בבניית מכשול שלא יעבוד. עד השלמת הגדר קצת פחות מ-60 אלף הצליחו להיכנס. ירדנו ממיליון ל-60 אלף ורבים מהם השתכנו בדרום תל אביב. נקטנו במדיניות נחושה מאוד והוצאנו למעלה מ-35 אלף, רובם מדרום תל אביב והשכונות. הלכתי לשכונות, ראיתי את הסבל של האנשים, ביקרתי בלילות, עשינו אפילו סיור סמוי וראינו את מלוא הבעיה". 



"אמרנו שאנחנו חייבים להוציא את היתר שנמצאים שם. כדי להוציא הייתה בעיה כי ביהמ"ש אסר עלינו להוציא אותם למדינה ללא הסכמתה. חיפשתי מדינה ועמלתי על כך קשה מאוד שתסכים לקבל את האנשים הללו מבלי שהם יסכימו לעבור אליה. התחלנו להוציא אנשים, אבל מהר מאוד התברר שהמדינה השלישית איננה עומדת בתנאים. לכן מרגע שהתברר שהמדינה השלישית כאופציה לא קיימת, נכנסנו למלכודת שאומרת שכולם היו נשארים. זו המשמעות".

"לא ויתרנו וכאן אני משבח את הפעולה של מאיר ראש המל"ל שפעל בהנחייתי להגיע להסכם עם נציבות הפליטים של האו"ם שמוציא 16 אלף איש החוצה למדינות מערביות, איטליה, גרמניה קנדה. זו המחויבות של נציבות הפליטים. בתחילה הייתה דרישה שעל כל אחד שיצא יהיו ארבעה שיישארו. לא הסכמנו לכך. הגענו לבסוף להסכם שכל אחד שיוצא, אנחנו משאירים אחד כתושב ארעי. זה כמובן מאפשר להוציא אוכלוסייה גדולה מאוד. 6,000 פליטים ייצאו כבר בשמונה עשר החודשים הקרובים".

עוד אמר ראש הממשלה כי "אנחנו הולכים להשקיע במנהלת מיוחדת. לקחת מאות מיליוני שקלים שייחסכו ממתקן חולות וגם מעלות השיקום שהיינו צריכים להשקיע. נשקיע אותם בשיקום דרום תל אביב ובפיזור האוכלוסייה במקומות שונים בארץ, כדי להקל על הסבל של תושבי השכונות. אני מבין שהציפייה הייתה שנוציא את כולם למדינה שלישית, אבל מרגע שזה לא עמד על הפרק אנחנו עושים את הדבר הטוב ביותר. זה יום חשוב - יום בשורה".