בעקבות הלחצים שהופעלו עליו, ראש הממשלה בנימין נתניהו הודיע היום (שלישי) כי הוא החליט לבטל את מתווה המסתננים, זאת לאחר התייעצויות שקיים בנושא עם ראש המל"ל, שר הפנים אריה דרעי וגורמים נוספים. מוקדם יותר הוא הזמין את נציגי שכונות דרום ת"א לפגישה עמו ועם שר הפנים אריה דרעי בקריית הממשלה, כשברקע התקיימה הפגנה של מתנגדי גירוש המסתננים תחת הכותרת - "חוזרים לרחובות". מחאות נוספות התרחשו מול משרד ראש הממשלה בירושלים וביתו של שר האוצר, משה כחלון, בחיפה. 



בפתח פגישתו עם נציגי דרום תל אביב, אמר: "מדי שנה אני מקבל אלפי החלטות שמיטיבות עם מדינת ישראל ועם אזרחי ישראל. מעת לעת מתקבלת החלטה שיש צורך לשקול אותה מחדש. ביממה האחרונה קיימתי התייעצויות רבות עם שר הפנים אריה דרעי, עם גורמי מקצוע ועם נציגים של תושבי דרום תל אביב. שמעתי בקשב רב הערות רבות על ההסכם. בעקבות זאת, ולאחר שערכתי מאזן מחודש של היתרונות והחסרונות, החלטתי לבטל את ההסכם".



לדבריו, "למרות המגבלות המשפטיות והקשיים הבינלאומיים שהולכים ונערמים, אנחנו נמשיך לפעול בנחישות למצות את כל האפשרויות העומדות לרשותנו להוצאת המסתננים. במקביל נמשיך לחפש פתרונות נוספים. ההחלטה על הקמת המנהלת לשיקום דרום תל אביב תישאר בתוקף. המנהלת תתחיל את פעולתה בזמן הקרוב, בשיתוף נציגי השכונות בדרום תל אביב".



 


כזכור, הסערה החלה לאחר שנתניהו ודרעי הודיעו על מתווה שסוכם עם נציבות הפליטים של האו"ם בנוגע להוצאת מסתננים מישראל. בשעות הערב התרחשה התפנית הדרמטית כאשר רה"מ פרסם שהוא משהה את יישום ההסכם לצורך בחינה מחדש.  

בתוך כך, שר החינוך נפתלי בנט ממשיך להגביר את הלחץ על נתניהו וקרא לו להביא לביטול המתווה. "ההסכם מול האו״ם על קליטת המסתננים הוא רע לישראל. לא די להשעותו; אני קורא לראש הממשלה לבטלו כליל. אישורו יהווה בכייה לדורות, ויקבע תקדים שישראל מעניקה תושבות למסתננים בלתי חוקיים במוצהר. ממשלת ישראל לא תצליח לשכנע בעתיד איש שההסתננות לישראל אינה כדאית", אמר בנט.

מפגינים מחוץ לפגישה עם תושבי דרום ת"א. צילום: אבשלום ששוני
מפגינים מחוץ לפגישה עם תושבי דרום ת"א. צילום: אבשלום ששוני



"מה תגיד להם ברגע שאתה נותן להם תושבות - שהם לא יכולים לצאת מקיבוץ מחניים?", תהה בנט. "אי אפשר להגביל את חופש התנועה. ברגע שאתה נותן מעמד תושבות קבע למסתנן בלתי חוקי והעברת אותו לקיבוצים, שגם אני לא יודע על איזה קיבוצים בדיוק מדובר, הוא יחזור בסופו של דבר למקום שבו יש פרנסה. אסור לנו לעבוד על הציבור".

בתוך כך, הוא טען כי "צריך להעביר חוק למניעת הסתננות. זה לא בסדר, יש לנו אחריות לאומית כלפי כלל אזרחי ישראל, וצריך להבין שהמתווה שנחתם אתמול היה אמור לתת תושבות קבע לאנשים שלא טוענים בכלל שהם פליטים".

כבר אתמול, לפני המתקפה של בנט, זעמו רבים במערכת הפוליטית על נתניהו. בתחילה היו אלה שותפיו לשולחן הממשלה וגורמים בתוך סיעות הקואליציה שתקפו את ההחלטה על המתווה, שלטענתם היווה כניעה לקמפיין נגד הגירוש.

הפגנות מחוץ לקריית הממשלה. צילום: אבשלום ששוני
הפגנות מחוץ לקריית הממשלה. צילום: אבשלום ששוני


מנגד, באופוזיציה מיהרו כמובן לברך על ההחלטה, באירוע פוליטי יוצא דופן בו מצא עצמו נתניהו תחת מתקפת הימין, בעוד הוא זוכה לתמיכת השמאל. סביר להניח כי הסיטואציה הנ"ל הייתה זאת שגרמה לכך שראש הממשלה בחר לסגת מיישום המתווה בשעות הערב, מה שהוביל כמובן לתגובות תומכות בימין בעוד בשמאל זעמו על השינוי שהתרחש.

באיחוד האירופי מיהרו להגיב על החלטתו של נתניהו לסגת מההסכם ובציוץ שפרסמו אמש כתבו "מניחים שזה אחד מאותם ימים. בשעה 20:57 מברכים את ישראל והפליטים על הסכמתם, ב-21:46 מברכים בעקבות הודעת משרד החוץ הישראלי על העסקה, בשעה 22:50 ראש הממשלה משהה ומאשים, בין היתר, גורמים באיחוד האירופי (שם קיוותה נציבות האו"ם לפליטים ליישב מחדש מספר משמעותי של פליטים)".