אלון בן דוד ויואב לימור דנו היום (שלישי) בתכניתם ב-103FM בהחלטה של ראש הממשלה להקפיא את הסכם העברת הפליטים מישראל למדינות מערביות, עליו הכריז יום קודם לכן במסיבת עיתונאים.



יו"ר המחנה הציוני אבי גבאי התייחס להתנהלות ראש הממשלה בעניין מבקשי המקלט ששוהים בדרום תל אביב וטען: "זאת הפעם הראשונה שממשלת ישראל אומרת לציבור הישראלי את האמת ומודה שאינה רוצה שישראל תכיל את מהגרי העבודה בתוכה ושהמצב הנוכחי נוצר מתוך אילוץ. אני מפרגן לשר דרעי שסייע לראש הממשלה לקבל את ההחלטה באופן ממלכתי. מה שמפריע לי הוא ההיפוך שראש הממשלה מבצע כל פעם מחדש לאחר שמופעל עליו לחץ ציבורי. זה קרה גם במתווה הכותל, בסגירת החנויות בשבת. הכל בגלל תגובות בפייסבוק".



לדבריו, "לפני כארבע שנים מפלגת העבודה בראשות שלי יחימוביץ' הכינה תכנית לטיפול במסתנני העבודה שדומה מאוד לתכנית שאושרה כעת על ידי נתניהו והשר דרעי. לראש הממשלה לקח ארבע שנים להגיע לאותה מסקנה אליה הגיעו במפלגת העבודה כבר מזמן, אך אני שמח שהוא סוף סוף סיפר לציבור את האמת. אין לי שום בעיה שיפזרו את המסתננים ברמת השרון ובכפר שמריהו. המדינה יכולה להגדיר למסתננים איפה מותר להם לגור והיא לא צריכה לממן להם שום דבר לשם כך. כל שישראל צריכה לעשות הוא לבדוק מי פליט ומי לא כשמי שאינו פליט יקבל מעמד זמני כזה או אחר".



 


הוא הוסיף כי "ההסכם אליו הגיעו הוא טוב, אך שש שעות לאחר מכן התהפכו הדעות בעקבות ביקורת ציבורית. מדובר בפוליטיקאים שחיים מסקרים וטוקבקים אשר לא פועלים לפי מה שהם חושבים, זה מעציב אותי מאוד וזה אמור להטריד כל אזרח במדינת ישראל. אני מכבד עמדות הפוכות משלי, גם של אלו שכתבו לנתניהו שהם מאוכזבים מההסכם שהושג אך אני חושב שראש ממשלה צריך לקבל החלטות בהתאם למה שהוא חושב לנכון ולא לפי מה שהפייסבוק אומר לו".

עיתונאי חדשות 20, שמעון ריקלין, הגיב לדברי גבאי: "אבי גבאי צריך להבין את ההבדל בין פופוליסט לפופולרי. זה מדהים כמה הוא לא מבין כלום מהחיים שלו. חטפתי המון בגלל שביקרתי את נתניהו על חתימת ההסכם ואני שמח שהוא חזר מהחלטתו לעת עתה. כשנתניהו שינה את החלטתו לטובת השמאל הוא קיבל מהתקשורת חצוצרות וחגיגות, כשהוא התחרט הוא המשיך לקבל ביקורת. נתניהו החליט להילחם בביקורת ולבצע הערכה מחדש. אני חושב שראש הממשלה טעה בהחלטתו וזה בסדר גמור שהוא טעה וחזר בו מהר מהחלטתו. אני איש ימין וחושב שבגלל שנתניהו גם כן מהימין לא מאפשרים לו לשלוט ולכן אני גם תומך בו ומצביע כבר מספר שנים למפלגת הליכוד".

"מופע הלוליינות הזה נוצר בעקבות החלטת בג"ץ, טען ריקלין. "בג"ץ תרפד את ההסכמים של הממשלה. ממשלת הימין צריכה להחזיר את האיזון בינה לבין בג"ץ, לא ייתכן שבית המשפט יחליט כאן הכל. זו עוד פאשלה של ממשלת הימין. עד שהנושא לא יטופל אמשיך לבקר את נתניהו על כך".

באופן דומה, גם ח"כ מיקי זוהר (הליכוד) התייצב מאחורי רה"מ: "ראש הממשלה עצר באומץ את כניסת המסתננים לישראל כשהחליט לבנות את הגדר. לאחר מכן הוא יצא לדרך במימוש תכנית גירוש מאוד אמיצה ומלאת ביקורת ציבורית שבעיני הייתה מצוינת. בית המשפט העליון פסק שבהתאם לאמנות בין לאומיות ישנה בעיה עם התכנית ולכן בחר לאמץ הצעה מהאו"ם שפתרה 50% מהבעיה. על הנייר נשמע נהדר אך הבייס הליכודי ששלח אותנו לכנסת צעק בקול גדול שהתכנית הזו בלתי מקובלת עליו. נתניהו היה קשוב לרכשי העם ולמצביעי הליכוד והחליט להקפיא את התכנית עד שיבין מה הציבור רוצה באמת. בדמוקרטיה רק העם קובע ותפקיד הממשלה הוא להוציא לפועל את מדיניות הציבור ששלח אותנו".

 

יואב לימור זעם על דבריו של ח"כ זוהר: "איך נדע שהמנהיגים שלנו מקבלים החלטות ביטחוניות שלא ממניעים פוליטיים וציבוריים? צ'רצ'יל לקחת את עמו למלחמה בה ניצח אך הפסיד בבחירות מיד לאחריה, בן גוריון הקים מדינה בניגוד לכל הסיכויים, שניהם היו מנהיגים שהלכו נגד הזרם ולא פעלו לפי מה שפופולרי. ראש הממשלה מקשיב רק לציבור שבחר בו לראשות הממשלה למרות שהוא ראש הממשלה של כל העם הזה, גם של השמאל. מההתנהלות של רה"מ בתקופה האחרונה אנחנו מבינים שמדובר באדם לחיץ שקל לגרום לו לשנות את דעתו. הוא מקבל החלטות מבלי לבדוק מראש מה חושב הציבור וזה מדאיג".

"הנהגה שהולכת נגד רצון העם שלה עתידה להיכשל", הסביר ח"כ זוהר: "מי שרוצה לשמור על אינטרס הציבור עליו ללכת עמו בעמדותיו. ראש הממשלה לא התרגש מהדברים של בנט שביקר אותו אך ראה שהבייס הציבורי ששלח אותנו לכנסת התרעם באופן שלא ראינו במשך שנים. הוא הבין שההחלטה שקיבל תגרום לנזק ולכן החליט לחזור בו. ראש הממשלה הוא מנהיג שהוכיח בעבר שהוא יודע לקבל החלטות קשות. הטעות היחידה של ראש הממשלה הייתה היא שהוא לא הכין את השטח להסכם הזה ולכן עשה נכון כשבחר להקפיא את התהליך לבינתיים. אני מקווה שהשטח יקבל את עמדתו ונוכל להוציא את התכנית הזו לפועל".

יואב לימור ואלון בן דוד סיכמו את הדיון בשיחה עם חבר מועצת העיר תל אביב ויו"ר ועד שכונת התקווה, שלמה מסלאווי, שסיפר על מצבם של תושבי דרום תל אביב כיום. "לא הרווחנו כלום מכל הסאגה הזו ונשארנו באותו מצב בו אנו נמצאים כבר עשר שנים. לא רואים אור בקצה המנהרה. ממשלת ישראל צריכה לדאוג לאותם מסתננים ולהחזיר אותם למדינות מהן באו. עליה לקחת את הכספים שיכנסו כתוצאה מסגירת מתקן "חולות" ולהשתמש בהם כדי לשלוח אותם לביתם". 

עוד הוסיף מסלאווי, כי רה"מ לא מבין את פשר ההחלטה שהכריז עליה אתמול. "אני מעריך שהיועצים של נתניהו ודרעי הטעו אותם ולכן התקבלה החלטה כה שגויה. אני דורש מן הממשלה לקיים את הבטחתה ולהוציא את הפליטים מדרום תל אביב. תושבי השכונות זקוקים לאוויר לנשימה".

עריכה: איתמר זיגלמן