סוכנות הפליטים של האו"ם, ה-UNHCR, הגיבה לביטול ההסכם בין הארגון לישראל בנוגע לגורל המסתננים, ואמרה כי היא מקווה שראש הממשלה בנימין נתניהו יחזור בו מההחלטה לבטל את ההסכם. דובר הארגון, ויליאם ספינדלר אמר במסיבת עיתונאים כי הסוכנות מקווה "שראש הממשלה ימצא בקרוב את התמיכה לה הוא זקוק כדי לממש את ההסכם, שמועיל לכל הצדדים".



ספלינדר הוסיף עוד כי הסוכנות למדה על ביטול ההסכם מהתקשורת, אך מאז ההודעה יצרה הממשלה קשר עם הסוכנות, וכי הוא בטוח שיימצא פיתרון למשבר. כזכור, דבריו של ספינדלר באים לאחר החלטתו של נתניהו לסגת מההסכם שחתם עם הסוכנות, ובמסגרתו כמחצית מהמסתתנים מאפריקה ששוהים בישראל יישארו במדינה, וחציים האחר יפוזר במדינות המערב.



ויתר על הסכם שמועיל לכולם? בנימין נתניהו, צילום: מרק ישראל סלם
ויתר על הסכם שמועיל לכולם? בנימין נתניהו, צילום: מרק ישראל סלם



הודיע על ההסכם בצוהריים, ביטל אותו בבוקר



רק אתמול בצוהריים קיים ראש הממשלה מסיבת עיתונאים, בשיתוף עם שר הפנים אריה דרעי, בה הוא הודיע על ההסכם, אך בשעות הערב, עם התגברות הביקורת על ההסכם מצד חברי הקואליציה, בהם שר החינוך נפתלי בנט, אנשי ימין בולטים ופעילי שכונות דרום תל אביב, הודיע ראש הממשלה על השעיית ההסכם, והיום בבוקר הודיע על ביטולו לאחר פגישה עם נציגי השכונות.



בפתח פגישתו עם נציגי דרום תל אביב, אמר: "מדי שנה אני מקבל אלפי החלטות שמיטיבות עם מדינת ישראל ועם אזרחי ישראל. מעת לעת מתקבלת החלטה שיש צורך לשקול אותה מחדש. ביממה האחרונה קיימתי התייעצויות רבות עם שר הפנים אריה דרעי, עם גורמי מקצוע ועם נציגים של תושבי דרום תל אביב. שמעתי בקשב רב הערות רבות על ההסכם. בעקבות זאת, ולאחר שערכתי מאזן מחודש של היתרונות והחסרונות, החלטתי לבטל את ההסכם".



לדבריו, "למרות המגבלות המשפטיות והקשיים הבינלאומיים שהולכים ונערמים, אנחנו נמשיך לפעול בנחישות למצות את כל האפשרויות העומדות לרשותנו להוצאת המסתננים. במקביל נמשיך לחפש פתרונות נוספים. ההחלטה על הקמת המנהלת לשיקום דרום תל אביב תישאר בתוקף. המנהלת תתחיל את פעולתה בזמן הקרוב, בשיתוף נציגי השכונות בדרום תל אביב". פעילים מדרום תל אביב שתומכים במסתננים לא הוזמנו לפגישה, והפגינו מחוץ לקרייה בה היא התקיימה.