בעקבות ביטול מתווה המסתננים: ראש הממשלה בנימין נתניהו תקף הערב (שלישי) בחריפות את הקרן החדשה לישראל, וזאת בעקבות לחץ שהיא הפעילה, לכאורה, על ממשלת רואנדה שלא לקבל מסתננים מישראל. בהודעה בחשבון הפייסבוק שלו, אף הודיע ראש הממשלה כי בכוונתו לפנות ליושב ראש הקואליציה, דודי אמסלם, ולבקש ממנו להקים ועדת חקירה פרלמנטרית לבחינת פעילות הקרן.



בפוסט הפייסבוק כתב נתניהו כי"הגורם המרכזי שהפעיל לחץ אירופי על ממשלת רואנדה לסגת מההסכם להוצאת המסתננים מישראל, זוהי הקרן החדשה לישראל", ראש הממשלה הוסיף כי "הקרן החדשה היא ארגון זר שמקבל מימון מממשלות זרות ומגורמים עוינים לישראל, כמו הקרנות של ג׳ורג׳ סורוס. מטרת העל של הקרן היא מחיקת הציביון היהודי של ישראל והפיכתה למדינת כל אזרחיה, לצד מדינת לאום פלסטינית נקייה מיהודים בקווי 67׳ שבירתה ירושלים".



נתניהו האשים עוד את הקרן החדשה בתמיכה בארגונים אנטי ציוניים, ואף בתמיכה במחבלים. "מזה עשרות שנים הקרן מממנת ארגונים אנטי ציונים ופרו פלסטינים, ביניהם כאלה שמוציאים את דיבתם של חיילי צה״ל כמו 'שוברים שתיקה' ו'בצלם' וכאלה שנלחמים למען מחבלים פלסטינים כמו ארגון 'עדאלה" אמר ראש הממשלה והוסיף כי הוא "לא מכיר אף דמוקרטיה מערבית, ובמיוחד ארה״ב, שלאורך זמן הייתה מוכנה לסבול פעילות עוינת הממומנת על ידי מדינות זרות, כפי שקורה כאן בישראל עם הקרן מזה עשרות שנים".



בתגובה להאשמות נתניהו, בקרן החדשה הכחישו כי הם קיימו מגעים עם ראונדה, וטענו כי מתנהל "קרב על הדמוקרטיה הישראלית". "ראש הממשלה עבר הערב כל קו אדום בהסתה נגד הקרן החדשה לישראל. אנו קוראים לכל הציבור שחרד מהאיום שביבי מטיל על הדמוקרטיה הישראלית להתייצב לצד הקרן החדשה לישראל ומצפים כך גם מכל ראשי המפלגות: גבאי, לפיד, זנדברג, עודה, כחלון, בנט, ליברמן, ליצמן ודרעי. וכן גם קולות ליברליים מתוך הליכוד. לגופו של עניין, לא היה לקרן כל מגעים עם ממשלת רואנדה. כל המידע על הפעילות של הקרן החדשה לישראל וארגוניה חשוף, שקוף ומדווח. זה הוא קרב על הדמוקרטיה הישראלית. ישראל זה אנחנו".



"פועל למחיקת הציביון היהודי". יו"ר הקרן החדשה מיקי גיצין
"פועל למחיקת הציביון היהודי". יו"ר הקרן החדשה מיקי גיצין



"ועדת חקירה - שלב חדש בהסתה של נתניהו"



בתגובה להודעתו של נתניהו על הקמת ועדת חקירה אודות התנהלות הקרן החדשה, הודיע מרכז האופוזיציה יואל חסון (המחנה הציוני) כי הוא פנה למבקר המדינה יוסף שפירא כדי שייבדוק את התנהלותו של ראש הממשלה ביממה האחרונה. חסון כתב כי ״בנסיון לרצות את המחנה שלו לאחר יממה הזויה, מנסה בנימין נתניהו לעשות עוד ספינים שאפילו לא מרשימים את תומכיו הגדולים ביותר. בעניין הזה אין כלום ולא יהיה כלום כי הספין של ועדת חקירה תסוכל על ידי האופוזיציה. מחר בבוקר אפנה בשם המחנה הציוני למבקר המדינה כדי שיבדוק את ההתנהלות של ראש הממשלה ביממה האחרונה בכל נושא ההסכם עם האו"ם, האם היה הסכם אי פעם עם מדינה שלישית בעניין מהגרי העבודה וכדי שיבדוק את מחדל הזנחת דרום תל אביב והפקרת תושביה״.



יו"ר מרצ, תמר זנדברג תקפה את נתניהו על הודעתו, ואמרה כי מדובר בצעד שנע בין שקר לפרנויה. ״הדמוניזציה המדומיינת של ראש הממשלה עולה שלב", אמרה זנדברג, ופירטה: "אם הוא מאמין במה שהוא אומר מדובר בפרנואיד, אם הוא לא מאמין מדובר בשקרן מסית. בכל מקרה מדובר במצב שמעלה חשש אמיתי לשלומם של אנשי הקרן החדשה וארגוני החברה האזרחית. אם הקרן החדשה אחראית פה על משהו, זה על קידום ארגוני החברה האזרחית שנאבקו יחד איתנו על פתרון סביר והגיוני שבא לידי ביטוי במתווה של אתמול. מה שצריך לחקור זה את הפליק פלאק שהביא לביטולו״.



גם חברת הכנסת יעל כהן פארן (המחנה הציוני) הצטרפה לביקורת, ואמרה כי "ועדת חקירה על הקרן החדשה זה שלב חדש בהסתה של נתניהו. ביטול ההסכם הוא צעד של חוסר מנהיגות ושל פחדנות. נתניהו לא רוצה להביא פתרון אמיתי, לא לפליטים ולא לתושבי דרום תל אביב, והוא מעדיף לעסוק שוב בהישרדות הפוליטית שלו, תוך כדי המשך הסתה, שיסוע, פחד ושנאה".



חבר הכנסת דוב חנין (הרשימה המשותפת) הוסיף כי "אחרי שתכנית הגירוש קרסה, כי אין לאן לגרש, אחרי שדרום תל אביב הופקרה בלי תכנית פיזור וקליטה של הפליטים בארץ וארצות המערב, בהעדר שום פתרונות אמיתיים לבעיות - נתניהו פונה שוב לנתיב האהוב עליו: הסתה. עכשיו מסומנת הקרן החדשה ואיתה יסומנו כבוגדים גם כל אלה שמשמיעים ביקורת. מיום ליום מתרבות ההוכחות - נתניהו מסוכן לישראל".



"גוף פוליטי זר שפועל כאופוזיציה לוחמת וגלויה"



לעומת זאת, תנועת הימין "אם תרצו" בירכה את ראש הממשלה, ואף קראה לו להוציא את הקרן מחוץ לחוק. יו"ר התנועה מתן פלג אמר כי "אנו מברכים את החלטתו החשובה של ראש הממשלה לבחון את התנהלות הארגון הפוליטי הזר 'הקרן לישראל החדשה'. אין בעולם הדמוקרטי אח ורע לתופעה שבה ארגון פוליטי זר פועל כאופוזיציה לוחמת וגלויה במדינה המארחת אותו. הן נגד ממשלה נבחרת והן להתססת החברה ולהכפשת חייליה.  כפי שאמרנו בתקופה האחרונה פעם אחר פעם, אין מנוס מלהוציא מן החוק את הארגון הפוליטי הזר והחתרני הזה ממדינת ישראל".