השר לשעבר גדעון סער אמר הערב (שלישי) כי החלטתו המקורית של ראש הממשלה בנימין נתניהו בסוגיית המסתננים הייתה מביאה ל"נזקים בלתי הפיכים" וכי הוא יודע מי אחראי להפצת ההודעות נגדו בשם נאמני נתניהו בליכוד. בהודעה שהופצה אתמול ברשת הוואטסאפ הותקף סער על דברי הביקורת שהשמיע נגד ההסכם עם האו"ם לגבי המסתננים, ונטען כי כשר פנים הוא "לא סילק אפילו מסתנן אחד" וכי עזב את תפקידו "בנסיבות מוזרות".
"כמו תמיד דיברתי בקול מתון ושלוו הסכם עם נציבות האו"ם שהיה נותן מעמד חוקי בישראל לרוב המסתננים היה פשוט בכייה לדורות. כי למי שנתת מעמד אתה לא יכול להגביל אותו מלהביא משפחות", אמר סער בראיון לתוכניתו של עודד בן עמי בחברת החדשות. "בן אדם עם מעמד יש לו כבר זכויות באותו רגע זה בלתי סביר לתת מעמד למספר גדול יותר מהאנשים שמבקשים מקלט".
שר הפנים לשעבר אמר כי הכרעות משפטיות באירופה מאפשרות לישראל לגרש את המסתננים לאריתראה. "מדינת ישראל הוציאה עד היום למעלה מ-15 אלף מסתננים גם למדינות אחרות. החלופה המרכזית שאני מציע: במהלך 2017 בית הדין האירופי לזכויות אדם וגם בית המשפט הפדרלי בשווייץ קבעו שניתן לגרש נתיני אריתראה לאריתראה, אין איזו סכנה כללית", אמר סער. "על כולם, גם מדינת ישראל צריכה לבחון מחדש את המדיניות. מה שיפה לבית הדין האירופי לזכויות אדם אפשר לנסה לשכנע גם את בית המשפט העליון של ישראל. רוב הסודנים כבר יצאו מהמדינה, רוב המסתננים שנותרו כאן זה מאריתראה. אסור לנו להניף דגל לבן כי יהיה לזה השלכות אסטרטגיות ליכולת שלנו לשמור על הגבולות שלנו במדינה".


ההודעה שהופצה נגד גדעון סער. צילום מסך
ההודעה שהופצה נגד גדעון סער. צילום מסך

 
סער, שנחשב למועמד עתידי להחלפת נתניהו בראשות הליכוד, ביקר את החלטתו המקורית של ראש הממשלה. "אני חושב שהייתה טעות בהודעה ובהחלטה המקורית. טוב עשה ראש הממשלה שחזר בו מהמתווה אם הוא לא היה חוזר בו אז היו נגרמים נזקים בלתי הפיכים", אמר. "ככלל אני חושב שמדובר בסוגיה לאומית מרכזית, הממשלה קיימה דיונים על זה. לא היה נכון לקיים משא ומתן במשך תקופה ממושכת באופן שאינו בידיעת חברי הממשלה ומנוגדים למדיניות הממשלה. תמיד קודם זה 'המה' ההסכם לא היה נכון והיה שגוי. אם היו שומרים על 'האיך' לא היה צורך. במהלך דיון ציבורי שקוף ועם חברי ממשלה אחרים הוא היה שומע את ההסתייגויות וזה לקח חשוב לעתיד". 
הפוליטיקאי לשעבר מטעם הליכוד הגיב להודעות הנאצה שהופצו נגדו בשם תומכיו של נתניהו בתנועה. "קודם כל אני רוצה להגיד לך, אני יודע מי עומד מאחורי הפצת ההודעות הללו. חברי הליכוד ברובם הגדול תומכים בעמדתי וראש הממשלה נתן שבחים רבים למה שאני עשיתי להוצאת המסתננים", אמר סער. "היינו מוציאים מספרים גדולים מדי חודש בתקופת כהונתי הוא היה מפרסם את זה מדי חודש בפייסבוק. אני יודע מה הוא חושב על הדברים שאני עשיתי. אנחנו רגילים לאנשים שיכולים לגרום גם לנזקים. אני יודע מי זה הוא לא חבר ליכוד והוא לא אדם שמקפיד על שמירת החוק. אני מכיר את חברי הליכוד. הגישה שלי ממלכתית כשצריך לשבח את נתניהו אני משבח, ובנושא כזה שאני מלווה הרבה זמן הייתי חייב להביע את דעתי". 

הפגנת מסתננים, ארכיון. צילום: יונתן זינדל, פלאש 90
הפגנת מסתננים, ארכיון. צילום: יונתן זינדל, פלאש 90