גורמים ברשות האוכלוסין וההגירה, שאחראית על הטיפול במסתננים, מעריכים כי למרות חזרתו של ראש הממשלה בנימין נתניהו מהמתווה שהושג מול סוכנות הפליטים של האו"ם, המתווה ישוב לתוקף תוך כמה ימים. הגורמים חשפו בשיחה עם מעריב כי ברשות הופתעו מהודעת ראש הממשלה שהוא משעה את ההסכם, ואז מבטל אותו.



כזכור, בצוהרי יום שני האחרון הודיע נתניהו על כך שהגיע למתווה לגירוש מסתננים יחד עם סוכנות הפליטים של האו"ם, אשר במסגרתו כמחציתם יפוזרו ברחבי הארץ, ומחציתם השנייה ישוכנו מחדש במדינות המערב. עם זאת, שעות ספורות לאחר מכן, ולאחר שספג ביקורת רבה מימין, בהם גם משותפיו לקואליציה שר החינוך נפתלי בנט ושר האוצר משה כחלון, ומבכיר הליכוד לשעבר גדעון סער, הודיע נתניהו על הקפאת המתווה ולאחר מכן על ביטולו. 



מסתננים מפגינים נגד ביטול המתווה, צילום: יונתן זינדל, פלאש 90
מסתננים מפגינים נגד ביטול המתווה, צילום: יונתן זינדל, פלאש 90




נתניהו דרש "פסקת ההתגברות", כחלון הסכים



בעקבות הביטול הודיע אתמול ראש הממשלה על כוונתו לנסח מתווה חדש, שיכלול כליאה המונית של מסתננים, תוך עקיפת החלטת בג"ץ בעזרת "פסקת ההתגברות". כחלון הביע תמיכה במתווה שכזה ואמר כי "כולנו תתמוך בכל הצעת חוק שתקל על מצוקת תושבי דרום תל אביב, כולל פסקת ההתגברות". גם בנט אמר כי "הבית תומכת בחקיקה מחדש של החוק למניעת הסתננות, עם פסקת התגברות, על מנת למנוע שוב מבג״ץ לפסול אותו. ‏כך יווצר תמריץ עבור המסתננים לעזוב את ישראל. ‏אנו מגבים את ראש הממשלה גיבוי מלא בקידום פסקת ההתגברות ומצפים להשלמה מהרה של החקיקה".



במהלך הפגישה בין נתניהו לנציגי שכונות דרום תל אביב, בה הוא הודיע על ביטול המתווה, אמר ראש הממשלה: "מדי שנה אני מקבל אלפי החלטות שמיטיבות עם מדינת ישראל ועם אזרחי ישראל. מעת לעת מתקבלת החלטה שיש צורך לשקול אותה מחדש. ביממה האחרונה קיימתי התייעצויות רבות עם שר הפנים אריה דרעי, עם גורמי מקצוע ועם נציגים של תושבי דרום תל אביב. שמעתי בקשב רב הערות רבות על ההסכם. בעקבות זאת, ולאחר שערכתי מאזן מחודש של היתרונות והחסרונות, החלטתי לבטל את ההסכם".



לדבריו, "למרות המגבלות המשפטיות והקשיים הבינלאומיים שהולכים ונערמים, אנחנו נמשיך לפעול בנחישות למצות את כל האפשרויות העומדות לרשותנו להוצאת המסתננים. במקביל נמשיך לחפש פתרונות נוספים. ההחלטה על הקמת המנהלת לשיקום דרום תל אביב תישאר בתוקף. המנהלת תתחיל את פעולתה בזמן הקרוב, בשיתוף נציגי השכונות בדרום תל אביב". פעילים מדרום תל אביב שתומכים במסתננים לא הוזמנו לפגישה, והפגינו מחוץ לקרייה בה היא התקיימה.



כיום יש כ-38 אלף מסתננים מאפריקה בישראל, רובם מרוכזים בדרום תל אביב, השאר באילת ובערים נוספות מרחבי הארץ. רוב המסתננים האפריקאים בישראל הגיעו מדרום סודן ואריתריאה בין 2007 ל-2012, אז הוקמה הגדר בין ישראל למצרים, שהפחיתה את מספרם של הנכנסים לארץ לבודדים בשנה.