שר החינוך, נפתלי בנט, ושרת המשפטים, איילת שקד, יקדמו כבר בשבוע הבא את פסקת ההתגברות על מנת שהכנסת תוכל לחוקק מחדש את החוק למניעת הסתננות בגרסתו הראשונה. בישיבת ראשי מפלגות הקואליציה בשבוע הבא, ידרוש בנט לקדם את פסקת ההתגברות הכללית בחוק יסוד: כבוד האדם וחירותו, כבר במהלך הפגרה. לחילופין, ידרוש השר לתקן את חוק הכניסה לישראל מבלי להסתכן בפסילה של בג״צ. ההצעה היא ששרת המשפטים תכנס את ועדת השרים לענייני חקיקה כבר בשבוע הבא, לאחר סיום חג הפסח, על מנת להעביר את החוק ולהתחיל בהליך החקיקה.

בנט צייץ בחשבון הטוויטר שלו וכתב כי "‏לא ״חוק עוקף בג״צ״, אלא חוק לפיו העם הוא הריבון. ‏החלטנו לכנס כבר בשבוע הבא ועדת שרים לחקיקה על מנת לאשר את פיסקת ההתגברות שתאפשר לנו להוציא את המסתננים הבלתי חוקיים מישראל, ללא שבג״צ פוסל לנו את החוק שוב ושוב. אני משוכנע שכל גורמי הקואליציה יתמכו במהלך מהיר של חקיקה".

ח״כ רויטל סויד מהמחנה הציוני אמרה בתגובה ״בנט ושקד מדגימים ניצול הזדמנויות מהו. באיצטלה של חוק המסתננים הם מקדמים את משאת ליבם- חוק שיחליש את בית המשפט העליון ואת שלטון החוק. חוק עוקף בג״צ הוא לא יותר מתירוץ על מנת לקדם אידיאולוגיה מסוכנת שתותיר את מדינת ישראל ריקה משומרי הסף שלה. השר כחלון, אל תטעה. חוק עוקף בג״ץ לא יתפר למידות של מתווה המסתננים בלבד. הוא יחול על כל החוקים האנטי חוקתיים שירצו בבית היהודי להעביר. אל תיתן לזה יד״.

עימותים בין מסתננים למפגינים בת"א. צילום: אבשלום ששוני

 
כזכור, בעקבות הלחצים שהופעלו עליו, ראש הממשלה בנימין נתניהו הודיע אתמול כי הוא החליט לבטל את מתווה המסתננים, זאת לאחר התייעצויות שקיים בנושא עם ראש המל"ל, שר הפנים אריה דרעי וגורמים נוספים. מוקדם יותר הוא הזמין את נציגי שכונות דרום ת"א לפגישה עמו ועם שר הפנים אריה דרעי בקריית הממשלה, כשברקע התקיימה הפגנה של מתנגדי גירוש המסתננים תחת הכותרת - "חוזרים לרחובות". מחאות נוספות התרחשו מול משרד ראש הממשלה בירושלים וביתו של שר האוצר, משה כחלון, בחיפה. 

בפתח פגישתו עם נציגי דרום תל אביב, אמר: "מדי שנה אני מקבל אלפי החלטות שמיטיבות עם מדינת ישראל ועם אזרחי ישראל. מעת לעת מתקבלת החלטה שיש צורך לשקול אותה מחדש. ביממה האחרונה קיימתי התייעצויות רבות עם שר הפנים אריה דרעי, עם גורמי מקצוע ועם נציגים של תושבי דרום תל אביב. שמעתי בקשב רב הערות רבות על ההסכם. בעקבות זאת, ולאחר שערכתי מאזן מחודש של היתרונות והחסרונות, החלטתי לבטל את ההסכם". 



לדבריו, "למרות המגבלות המשפטיות והקשיים הבינלאומיים שהולכים ונערמים, אנחנו נמשיך לפעול בנחישות למצות את כל האפשרויות העומדות לרשותנו להוצאת המסתננים. במקביל נמשיך לחפש פתרונות נוספים. ההחלטה על הקמת המנהלת לשיקום דרום תל אביב תישאר בתוקף. המנהלת תתחיל את פעולתה בזמן הקרוב, בשיתוף נציגי השכונות בדרום תל אביב".



הסערה החלה לאחר שנתניהו ודרעי הודיעו שלשום על מתווה שסוכם עם נציבות הפליטים של האו"ם בנוגע להוצאת מסתננים מישראל. בשעות הערב התרחשה התפנית הדרמטית כאשר רה"מ פרסם שהוא משהה את יישום ההסכם לצורך בחינה מחדש.  



שר החינוך היה מראשי תוקפי מתווה המסתננים ואמר כי "ההסכם מול האו״ם על קליטת המסתננים הוא רע לישראל. לא די להשעותו; אני קורא לראש הממשלה לבטלו כליל. אישורו יהווה בכייה לדורות, ויקבע תקדים שישראל מעניקה תושבות למסתננים בלתי חוקיים במוצהר. ממשלת ישראל לא תצליח לשכנע בעתיד איש שההסתננות לישראל אינה כדאית", אמר בנט.