בעקבות הקמפיין של ארגון 'בצלם' בו הוא קורא לחיילי צה"ל לסרב פקודה ולא לירות במחבלים בסמוך לגדר, פנה היום (חמישי) שר החקלאות והממונה על השירות הלאומי, אורי אריאל, למנכ"ל רשות השירות הלאומי-אזרחי, שר-שלום ג'רבי, על מנת שיזמן לשימוע דחוף את מנכ"ל ארגון 'בצלם'  ויפעל באופן מידי לביטול האישור להפעלת מתנדבי שירות לאומי בארגון.



אריאל טען כי "פעילות הארגון לעידוד הסרבנות הינה עבירה ברורה על חוק העונשין האוסר קריאה לסרבנות ולכן פניתי למנכ"ל השירות הלאומי שיזמן בשבוע הבא את מנכ"ל  'בצלם' לשימוע לפני שלילת אישור גוף מפעיל מארגון 'בצלם' . לא יעלה על הדעת שארגון שקורא לעבור על החוק וממריד ומסית נגד צה"ל ייהנה מסיוע של המדינה. נפעל בהתאם להנחיות היועמ"ש ונבטל את השירות הלאומי בגוף שקורא לעבור על החוק".



מנכ"ל השירות הלאומי-אזרחי, שר-שלום ג'רבי, הסביר: "השירות הלאומי-אזרחי הינו מוסד ממלכתי בו מעל 18,000 מתנדבים מכלל המגזרים משרתים מטעם מדינת ישראל. לא ייתכן כי מדינת ישראל תקצה תקנים עבור גופים הפועלים כנגדה ומעודדים סרבנות, פעולה האסורה על פי חוק. כמובן שבמדינה דמוקרטית מותר להביע ביקורת ועמדה שונה אולם ראוי לציין כי הבסיס להתנהלות במדינה דמוקרטית הוא שמירה על החוק ולכן, יחד עם השר הממונה אורי אריאל, אנו עומדים על כך שתישמר חוקיות פעולתם של מתנדבי השירות הלאומי-אזרחי. ישנו קו ברור המפריד בין עמדה לגיטימית בשיח הפוליטי הישראלי לבין פעולות בלתי-חוקיות של עידוד סרבנות".



מתוך הקמפיין של בצלם
מתוך הקמפיין של בצלם



כזכור, בעקבות הרג מפגינים לא חמושים ב"צעדת השיבה" קרא ארגון 'בצלם'  לחייילי צה"ל לסרב פקודה ולא לירות במפגינים שאינם חמושים בגבול רצועת עזה. מטעמו של הארגון נטען כי "אנחנו דורשים שהפקודות ישונו עוד לפני יום שישי - זו אחריות הדרג המדיני וזו חובתו. אבל אם הפקודות לא ישתנו - ובכן, על פי החוק, חיילים חייבים לא לציית לפקודות בלתי חוקיות בעליל. אם כך יהיה - אנחנו בטוחים שיהיו מי שייתנו את הסיוע המשפטי הנדרש לחיילים שיפעלו בהתאם לחוק".



עוד מזהירים בארגון כי "האחריות למתן פקודות בלתי חוקיות בעליל מוטלת בראש ובראשונה על קובעי המדיניות, בהם ראש הממשלה, שר הביטחון והרמטכ"ל, אך הציות לפקודות כאלה הוא עבירה פלילית וחובתך לסרב פקודה לירות אש חיה באזרחים לא חמושים שאינם מסכנים איש".



בארגון נימקו את עיתוי מסע הפרסום בהפגנות הצפויות ביום שישי הקרוב. "הצבא נערך להפגנות אלה, ואולם במקום לנסות לצמצם את מספר הנפגעים הבהירו גורמים רשמיים, מראש, כי חיילים יירו אש חיה במפגינים שיהיו במרחק של מאות מטרים מהגדר", נמסר.



" 'בצלם' התריע על התוצאות הצפויות של מדיניות זו וכעת שב ומבהיר כי ירי במפגינים לא חמושים הוא בלתי חוקי וכי פקודות לבצע ירי כזה הן בלתי חוקיות בעליל". בארגון מסרו כי יגישו סיוע משפטי לחיילים שיסרבו לציית לפקודות .