יושבת ראש מרצ הטרייה, תמר זנדברג, התראיינה הערב (שבת) ברשת ב' של תאגיד השידור וטענה כי הזמנתו של נשיא הונדורס, חואן אורלנדו הרננדס, היא "מהלך עקום" שנועד לסלול את דרכו של ראש הממשלה בנימין נתניהו לנאום בטקס הדלקת המשואות ביום העצמאות. "מדובר בהזמנה לא ראויה לאחד הטקסים הממלכתיים ביותר של מדינת ישראל ביום העצמאות ה-70", אמרה זנדברג בנוגע למכתב ששלחה בנושא לשרת התרבות מירי רגב.



זנדברג המשיכה וביקרה את ההזמנה של מי שהיא הגדירה כשליט לא דמוקרטי שמפעיל כוח ואלימות כדי לדכא התנגדות לשלטונו. "זה יקבל גוון תמוה וחריג מאוד כאשר ידליק משואה אדם שנקשרו לשמו כל כך הרבה שערוריות", אמרה יו"רית מרצ, ופירטה: הרננדס "הקים משטרה צבאית מיוחדת שכל מטרתה במסווה של שמירה על הסדר היא לרדוף אחר פעילי אופוזיציה ועיתונאים, ובהונדורס נרצחה לפני שנתיים פעילת איכות סביבה מוכרת. מדובר בשליט ששולט על מדינתו לא באמות מידה שבה היינו רוצים שישראל תהיה קשורה להם".



תמר זנדברג, צילום: גילי יערי, פלאש 90
תמר זנדברג, צילום: גילי יערי, פלאש 90



בעבר השתתף בקורס מטעם משרד החוץ



זנדברג הוסיפה ש"אם הגענו למצב שהונדורס היא המדינה היחידה שאנחנו יכולים לקבל את תמיכתה זה מצדיק מאיתנו בדק בית", והוסיפה שהיא "רואה בימים האחרונים שנעשה כאן תהליך שבאופן עקום נועד לשרת תירוץ כדי לפתוח את הבמה לנתניהו. זה נשיא מאוד מפוקפק זה ממהלך תמוה חריג יוצא דופן ואני חושבת שתתכבד מדינת ישראל וכל אזרחיה שלא זה יהיה הנציג שיכבד את מדינת ישראל, אם הזמנה באמת של המנהיג הלא ראוי הזה נועדה לפתור את פולמוס הנאום אז מן הראוי שכל הדבר הזה לא יתקיים".

כזכור, מוקדם יותר היום פנתה זנדברג לשרת התרבות וביקשה ממנה לבטל את ההזמנה שהגישה לנשיא הונדורס לטקס הדלקת המשואות, וזאת בשל הפרות זכויות האדם במדינה. את הזמנתו של הרננדס הסבירה בכך שהנשיא השתת, בקורס של משרד החוץ וידליק את המשואה מטעם המשרד. "ביאן ונידו פרזידנטה הרננדס. ברוך הבא נשיא הונדורס, אני שמחה וגאה שנשיא הונדורס שהינו בוגר קורס של מש״ב יגיע לטקס ויתלווה למדליקת המשואה מטעם משרד החוץ", כתבה רגב, והוסיפה: "המרכז לשיתוף פעולה בין לאומי במשרד החוץ הוא מנושאי הבשורה של מדינת ישראל, ככזו החותרת ל'תיקון עולם'. מש"ב מביא איתו לכל מקום על הגלובוס, בעתות מצוקה ובשגרה, את החכמה והידע שקיימים בישראל, כדי להפוך את העולם כולו לטוב יותר. הגברת הטוב בעולם הוא מטרתה של מדינתנו מדינת ישראל ואני שמחה שהמרכז ישיא משואה במלאת 70 שנים למדינת ישראל".