על רקע הדיווחים על מתקפה כימית שביצע הלילה משטרו של בשאר אסד בסוריה, בה נהרגו מאות אזרחים סורים, הסביר הבוקר (ראשון) ראש החוג למזרח התיכון באוניברסיטת תל אביב פרופסור עוזי רבי, בתכניתם של דרור רפאל, ניסים משעל ולאה גולדין ב-103FM כי "אסד מרשה לעצמו להשתמש בנשק כימי בעקבות התנהלותה של ארה"ב".



"זה סוג של טירוף מערכות בסוריה", קבע רבי, שהוסיף: "כששאלתי את עצמי מה אסד מרוויח מהתקיפה הזו, הגעתי למסקנה שהתקיפה מיותרת מבחינתו כי כולם כבר יודעים שהוא ניצח בקרב על המדינה. לדעתי אסד פשוט לא היה מסוגל לעצור לרגע ולחשוב על המעשים שלו, ולכן תקף ללא הבחנה".



 


המומחה למזרח תיכון ציין גם כי "ישנם סורים שאינם נאמנים לאסד אשר אינם נחשבים בעיניו כבני מינו, ולכן הוא בחר להרוג אותם. האיש קצר אנשים בנשק כימי ללא חשבון. אסד רואה את ההתנהלות של אמריקה מול קוריאה ואיראן ומבין את המציאות שנוצרה סביבו, ולכן הוא מרשה לעצמו להשתמש בנשק כימי ולרצוח בלב שלם את כל מתנגדיו על מנת לייצר סוריה נקייה בשבילו".

"העולם בתגובה ממשיך לזמר את מנגינות הפוליטיקה, אך אין לו את הכוח לשנות", הוסיף רבי. "אנחנו נמצאים בעולם שהתרוקן מכל ערכיו, ולכן ממשיך לנהוג כפי שהוא נהג בעבר. ישראל התריעה לעולם על המתרחש בסוריה במשך שנים רבות והסבירה שוב ושוב שישנה 'איראניזציה' במזרח התיכון. מבחינת ישראל התקיפה הכימית היא התפתחות לא טובה, אך כמוה גם סעודיה ומצרים שמודאגות מהנושא. זהו לא אותו מזרח תיכון בו ישראל הייתה האויב היחיד".