לאחר שבועות ארוכים של עימותים בנוגע למקומו של ראש הממשלה בנימין נתניהו בטקס שנת ה-70, נראה שנתניהו ויו"ר הכנסת יולי אדלשטיין מנסים למצוא פשרה שתאפשר מצד אחד את השתתפותו של רה"מ בטקס, ומצד שני לא תחרוג מפרוטוקול הטקס. לשכתו של אדלשטיין אישרה היום (ראשון) כי נערכים מגעים בין השניים, שנפגשו היום, במטרה להגיע לנוסחת פשרה, אך הבהירו כי בשלב זה השניים לא הגיעו להסכמות והמגעים נמשכים. במגעים היו מעורבים גם מנכ"ל הכנסת אלברט סחרוביץ' וראש הסגל של בנימין נתניהו יואב הורוביץ.



גורמים המקורבים לנושא העריכו כי במסגרת מתווה הפשרה, נתניהו ידליק משואה בטקס, אך לא יישא דברים. הפשרה באה לאחר שבמהלך החג דווח שראש הממשלה החליט שהוא יגיע לטקס יום העצמאות, וזאת למרות להתנגדותו של אדלשטיין, שבאופן מסורתי מנוהל על ידו כראש הרשות המחוקקת, בין הדוחפות העיקריות להשתתפותו של נתניהו בטקס היא שרת התרבות מירי רגב שאחראית על הטקס עצמו.



טקס הדלקת המשואות. צילום: שלומי כהן, פלאש 90
טקס הדלקת המשואות. צילום: שלומי כהן, פלאש 90



גורם בכיר בכנסת התייחס למגעים, ואמר כי "מדובר בלידה קשה, אך מגיעים למתווה מוסכם", חבר הכנסת יהודה גליק שאתמול קרא לנתניהו ואדלשטיין להגיע לפיוס התייחס לידיעה וצייץ: "שמח מאד לברך את ראש הממשלה uאת יו"ר הכנסת על הפגישה היום ועל הפשרה המסתמנת שתביא לכך שאירוע המשואות יהיה אירוע ממלכתי מכובד ומאחד כראוי לאירועי שנת ה70 למדינת ישראל".



באופוזיציה, כמובן, תקפו בחריפות את המתווה המסתמן, ח"כ יואל חסון, הגדיל והשווה את נתניהו ל"לירן חולצה אפורה", שמוכר בכך שהוא נמצא במקומות בהם יש מצלמות ונעמד מאחורי המראיין או המרואיין. חסון אמר: "אם זה נכון וראש הממשלה לרוצה להדליק את המשואה, אז במקומו יכולים להדליק ישראלית או ישראלי שתרמו למדינת ישראל. אבל כשראש הממשלה עסוק בעצמו ושרת התרבות של מדינת ישראל עסוקה בראש הממשלה, קיבלנו את נתניהו חולצה אפורה שנדחף לפריים הדלקת המשואות. זו הנהגה נעדרת ממלכתיות וכבוד".




בנוסף לראש הממשלה נתניהו - אם אכן ידליק משואה במסגרת הפשרה, השרה רגב הודיעה כי בין מדליקי המשואות יהיו הזמר שלמה ארצי, השחקנים ליא קניג וזאב רווח ונשיא הונדורס חואן אורלנדו הרננדס.