אוגנדה לא חוזרת בה מההסכם עם ישראל לקליטת מסתננים, כך תאמר המדינה לבג"ץ בדיון הקרוב ביום שלישי, על פי דיווח ב"החדשות". עם זאת, מקבלי ההחלטות מודעים לאפשרות שהמדינה האפריקאית עלולה ללכת בעקבות רואנדה ולבטל את ההסכם, ולכן החלו לגלגל רעיון לפיו מבקשי מקלט מאריתראה יגורשו חזרה למדינתם. 


על פי הדיווח, ראש הממשלה בנימין נתניהו והיועץ המשפטי לממשלה, אביחי מנדלבליט, צפויים להיפגש ולדון ברעיון. ההצעה מבוססת על פסיקה של בית הדין האירופי לזכויות אדם, שקבע כי אפשר להחזיר לארצו אזרח אריתראי שבקשת המקלט שלו בשווייץ נדחתה, מכיוון שלא נשקפת לו סכנה בארצו. המשמעות היא כי באופן עקרוני אין מניעה להחזיר לארצם גם מהגרים אריתריאים שהסתננו לישראל.
בית הדין קבע כי "אם האזרח יועבר לארצו, הוא לא יהיה בסכנה כתוצאה מהמצב הכללי של זכויות האדם בארצו. יתרה מכך, לא היה בסיס ממשי להאמין כי הנסיבות האישיות שלו יחשפו אותו לסכנה ממשית או ליחס לא אנושי או משפיל אם יועבר לארצו".

הדיון בבג"ץ ייערך, כאמור, ביום שלישי, לאחר שבג"ץ החליט לדחות את בקשת המדינה לדחייה של יום בדיון בעתירות נגד גירוש מבקשי המקלט. בהחלטת בג"ץ נכתב כי "בהינתן הבקשות לארכה ולדחייה החוזרות ונשנות המוגשות ע"י המדינה, לא ראינו להיעתר לבקשה לדחיית הדיון ואנו מורים כי הדיון יתקיים במועד שנקבע והודעות הצדדים יוגשו במועד והודעות שקצבנו לכך".