ראשי הבית היהודי, שר החינוך נפתלי בנט ושרת המשפטים איילת שקד, פנו היום (שני) למזכיר הממשלה צחי ברוורמן וביקשו ממנו לכנס את ועדת השרים לחקיקה, עוד ביום רביעי הקרוב, וזאת כדי למנוע את מה שהם הגדירו כ"גרירת רגליים" בנושא המסתננים. גורמים ציינו כי בנט נחוש מאוד לקדם את חקיקת פסקת ההתגברות בנושא, אך מפחד שהמומנטום לקדם את המסלול לעקיפת בית המשפט העליון יתמסמס בשל ימי הזיכרון והעצמאות. 



כזכור, נושא פסקת ההתגברות בנושא המסתננים עלה לאחר שבג"ץ הכריע כי לא ניצן להחזיק מבקשי מקלט ומסתננים ללא תאריך שחרור במתקני שהיה כגון מתקן חולות או סהרונים, כדי להביא להסכמתם לגירוש למדינה שלישית. בעקבות פסיקת בג"ץ, פעל ראש הממשלה בנימין נתניהו מול ממשלת רואנדה כדי לקבל ממנה הסכמה לקבלת אותם המסתננים גם ללא הסכמתם, ואף טען כי הגיע להסכם שכזה, אך ברגע האחרון רואנדה הודיעה על חזרתה ממנו.



בעקבות החלטת רואנדה שלא לקבל מסתננים ללא הסכמתם, החל נתניהו במגעים עם מועצת הפליטים של האו"ם, איתה הוא הגיע להסכם בו כמחצית מהשוהים בארץ ייקלטו במדינה, והמחצית השנייה במדינות מערב נוספות. עם זאת, ובעקבות לחץ משותפותיו בקואליציה ובימין, ביטל ראש הממשלה את ההסכם תוך מספר שעות מפרסומו והודיע על כוונתו לפעול בשנית לגירוש ללא הסכמה, תוך חקיקת חוק עוקף בג"ץ בנוגע לאחזקתם של המסתננים ללא הגבלה, חוק שגם שר האוצר משה כחלון, שנחשב למגינו של בג"ץ בממשלה הביע הסכמתו.