בממשלת ישראל יש מי שמבקשים לנצל את ההזדמנות שנוצרה עקב משבר המסתננים ולקבוע עובדות בשטח ביחסי הכנסת ובית המשפט העליון. השרים איילת שקד ונפתלי בנט יעלו הבוקר (רביעי) בישיבת ראשי הקואליציה את האופציה לחוקק את חוק המסתננים הקודם, זה שבג"צ פסל אך הפעם עם פסקת ההתגברות, אותה פסקה שתאפשר לכנסת לחוקק את החוק על אף התנגדות בג"ץ.



לפסקת ההתגברות יכולות להיות שתי תצורות, אחת רחבה ואחת צרה. בצרה, פסקת ההתגברות תהיה רלוונטית רק לחוק המסתננים, ורק במקרה שלו חקיקת הכנסת תגבר על פסיקת בג"צ. על נוסח כזה של פסקה גם שר האוצר משה כחלון מסכים, ומסביר זאת בכך שמדובר בהסכמה לטובת תושבי דרום תל אביב. "פסקת ההתגברות לא פוגעת בבג"ץ", אמר כחלון אמש בריאיון ל"כאן 11", והוסיף כי הוא יכול לומר בוודאות שהממשלה תמלא את ימיה עד נובמבר 2019. מנגד ישנה הפסקה בתצורתה הרחבה, כך שכל חקיקה של הכנסת תגבר על פסיקת בג"צ ובית המשפט העליון יהפוך מסמכות קובעת לסמכות ממליצה בלבד. כחלון כבר אמר כי מפלגתו לא תצביע בעד פסקת התגברות בתצורה כזאת.



פועלים לקדם את פסקת ההתגברות. נפתלי בנט ואיילת שקד, צילום: יונתן זינדל, פלאש 90
פועלים לקדם את פסקת ההתגברות. נפתלי בנט ואיילת שקד, צילום: יונתן זינדל, פלאש 90



"נתניהו יצמיד את כחלון לקיר וייאלץ אותו לפרוש מהממשלה"



בינתיים הורה ראש הממשלה נתניהו על דחיית כינוס ועדת השרים לענייני חקיקה שהייתה אמורה לדון היום בפסקת ההתגברות של הבית היהודי, ובמקביל הורה לשר יריב לוין להכין נוסח אחר מטעם הליכוד. "היום זו שעת מבחן גדולה עבור נתניהו, יכול להיות שאנחנו חוזרים אחורה למשבר הפוליטי הקודם" אמרו גורמים בקואליציה ל"מעריב־השבוע". "אם נתניהו יביא לדיון את פסקת ההתגברות הרחבה ביודעו כי כחלון לא יוכל לחיות עם זה, אזי אינו מעוניין לקדם את הנושא והוא תוקע לו מקלות בגלגלים". עוד העריכו גורמים בקואליציה כי המשבר יכול בקלות להדרדר לבחירות: "נתניהו להוט לבחירות. הוא יצמיד את כחלון לקיר וייאלץ אותו לפרוש מהממשלה".



תסריט נוסף: בנט וכחלון יחברו לפני כינוס ישיבת ראשי הקואליציה ויודיעו שהם תומכים בפסקת ההתגברות בתצורתה הצרה, ובכך יסנדלו את נתניהו - שלא יוכל לטעון כי ניסה לקדם את המהלך אך חלקים בקואליציה מנעו זאת. בתוך כך, בדיון בעתירה שהגיש עו"ד איתי מאק בשמם של מבקשי המקלט הטוענים כנגד החלטת הממשלה להוציא נגדם צווי גירוש למדינה שלישית, לכאורה בכפייה, דחה הרכב של בית המשפט העליון את מתן ההחלטה למועד אחר.



בדיון שבו ייצג את העותרים טען בא כוחם של מבקשי המקלט, עו"ד ברק כהן: "מה שקרה הוא שאין הסכם עם אף מדינה שלישית ולכן בתנאים הללו לא ניתן לא לגרש ולא לכלוא".



סגנית יו"ר הכנסת ח"כ רויטל סויד (המחנה הציוני) יצאה נגד יוזמת השרים שקד ובנט (הבית היהודי) לתיקון חוק יסוד כבוד והאדם וחירותו. "השניים מנסים לחולל הפיכה בשלטון החוק. מדובר רק בעלה תאנה למטרה האמיתית - רמיסת בית המשפט העליון", טענה.