ברקע המתיחות לאחר ההפצצה של הבסיס הצבאי הסורי הסמוך לחומס, שיוחסה לישראל, והאיומים מצד האמריקאים על תגובה למתקפה הכימית בדומא, נשיא רוסיה ולדימיר פוטין שוחח היום (רביעי) עם ראש הממשלה בנימין נתניהו והפציר בו לא לנקוט שום מהלך שיערער את יציבות סוריה ויאיים על ביטחונה. 



בלשכת ראש הממשלה מסרו כי נתניהו חזר והבהיר לנשיא הרוסי בתגובה לדבריו, שישראל לא תאפשר התבססות איראנית צבאית בסוריה.



בתוך כך, דווח היום ברשתות הערביות כי המשטר הסורי פינה את כל הבסיסים ושדות התעופה החשובים בשטחים שתחת שליטתו, מחשש ממתקפה משולשת מצד ארה"ב, בריטניה וצרפת. ברשת אל-ערביה פורסם כי המתקפה צפויה לכלול את בסיס אל-שעיראת בחומס (שהותקף בשנה שעברה), בסיס חמיימים שבאל-לד'קיה, בסיסים נוספים בחומס, חמאה וטרטוס ותשעה בסיסים בדמשק. בתצלום לווין שפרסמה חברת ImageSat International  נראות ספינות רוסיות עוזבות את נמל טרטוס שלחוף הים התיכון.

צילום: ImageSat International: (ISI)

 
צילום: ImageSat International: (ISI)

בציוץ בטוויטר שהעלה הנשיא האמריקאי בשעות הבוקר הוא התייחס לאיומים של גורמים רוסיים, בהם של השגריר הרוסי בלבנון, אלכסנדר זסיפקין, כי הם יפילו את הטילים שישגרו האמריקאים ובני בריתם לעבר סוריה בתגובה למתקפה הכימית בעיירה דומא - ושלח מסר משלו: "תהיי מוכנה רוסיה, כי הטילים מגיעים, יפים וחדשים ו'חכמים'!", צייץ טראמפ. "אתם לא צריכים להיות שותפים לחיה שהורגת בגז שמחסל את בני עמו ונהנה מכך!".
 
בציוץ נוסף קבע טראמפ: "היחסים שלנו עם רוסיה גרועים כעת יותר מאשר היו אי פעם, וזה כולל את המלחמה הקרה. אין סיבה לכך", הוסיף. "רוסיה צריכה אותנו כדי שנעזור עם הכלכלה שלהם, משהו שיהיה קל מאד לעשות, ואנחנו צריכים שכל המדינות יעבדו יחד. לעצור את מרוץ החימוש?".
 
מול כל האיומים, הכריז אתמול פוטין כי "מצב ענייני העולם מעורר דאגות, הוא הופך ליותר כאוטי". בטקס שנערך לכבודם של שגרירים חדשים שהוצבו במוסקבה, הוסיף פוטין: "למרות זאת, אנחנו מקווים שההיגיון יגבר בסופו של דבר והיחסים הבינלאומיים ייכנסו למסלול חיובי, וכל המערכת הבינלאומית תהפוך ליציבה ולצפויה יותר". 
 
קודם לכן, כבר בשעות הבוקר, מיהרה דוברת משרד החוץ הרוסי, מריה זכרובה, להגיב על הציוץ של טראמפ ואמרה: "טילים חכמים צריכים לטוס לעבר טרוריסטים, לא לכיוון הממשלה החוקית של סוריה שהעבירה שנים בלחימה נגד הטרור הבינלאומי על אדמתה". זכרובה גם האשימה כי האמריקאים מבקשים לערער את הבדיקות שאמורים לבצע נציגים מטעם הארגון למניעת כלי נשק כימיים בדומא. "האם הפקחים של הארגון מודעים לכך שטילים חכמים עומדים להרוס את כל הראיות לשימוש בכלי נשק כימיים על הקרקע?", תהתה. "או שזו התוכנית האמיתית - להסתיר את כל הראיות של ההתקפה המפוברקת הזו עם תקיפות של טילים חכמים כדי שלפקחים הבינלאומיים לא יהיו ראיות לבחון?".

"תהיי מוכנה רוסיה". טראמפ. צילום: רויטרס

 
במקביל, ניסה דובר הקרמלין, דמיטרי פסקוב, לשלוח מסר רגוע יותר. "בהתייחס לכל מה שיכול לקרות אם תהיה תקיפה כלשהי, אנחנו עדיין מקווים שכל הצדדים יימנעו מצעדים כאלה, שהתעוררו בגלל משהו שאינו אמיתי ואשר יכולים לערער מצב בלתי יציב באזור", אמר.
מיי מבקשת עוד הוכחות
משרד ההגנה הרוסי שב אתמול על הטענה כי לא התגלו סימנים כלשהם לחומרי לחימה כימיים בדומא והאשים כי ארגון הסיוע הסורי "הקסדות הלבנות" הוא שביים את האירוע. "ב-7 באפריל, ככל הנראה, נעשה הניסיון האחרון להמחיז התקפה כימית במזרח ע'וטה", אמר סגן מפקד המבצעים במטכ"ל הרוסי, ויקטור פוזניקיר. "'הקסדות הלבנות' הידועים לשמצה, שפועלים כחלק מארגוני טרור, ביימו וצילמו התקפה כימית על אזרחים בעיירה דומא".
 
למרות הטענות הרוסיות והסוריות כי לא התרחשה התקפה כימית, דיווח אתמול ארגון הבריאות הבינלאומי כי כ-500 בני אדם הפגינו "סימנים וסימפטומים התואמים חשיפה לרכיבים כימיים רעילים" אחרי ההפצצה בדומא. "הארגון דורש גישה מיידית וללא הפרעה לאזור על מנת לספק טיפול למי שהושפעו, להעריך את ההשלכות הבריאותיות ולספק תגובה מקיפה", אמר סגן מנהל הסוכנות לענייני מוכנות למצבי חירום, פיטר סלאמה.
 
 בינתיים, לא ברור אם בריטניה תצטרף למתקפה הצפויה בסוריה. ראש הממשלה תרזה מיי שוחחה עם הנשיא טראמפ ביום שלישי בערב, ולאחר מכן נמסר כי היא דרשה לקבל הוכחות נוספות לאחריותו של המשטר הסורי להתקפה לפני שתתקבל החלטה על התפקיד שתמלא בריטניה בתגובה הצבאית. חברי פרלמנט הזהירו את מיי שלא לפעול ללא אישור בית הנבחרים בלונדון, אם כי רבים הביעו תמיכה בתגובה צבאית.