אוגנדה שוקלת בחיוב לקלוט 500 מהגרים מסודאן ואריתראה לישראל, כך אמר היום (שישי) שר בממשלה. זאת הפעם הראשונה שהמדינה האפריקאית מודה שהיא מנהלת מגעים לקליטת מבקשי המקלט. "מדינת ישראל, יחד עם ארגוני סיוע לפליטים, ביקשו מאוגנדה לאפשר ל-500 אריתראים וסודנים לעבור למדינה", אמר מוסא אצ'וורו, השר לענייני סיוע, מוכנות לאסון ופליטים, בהצהרה. 


מכתבו של אצ'וורו מגיע על רקע הדיון בבג"ץ בעתירות נגד הגירוש, במסגרתו המדינה הודיעה כי ישנם מגעים עם אוגנדה לקליטת מסתננים. בג"ץ קבע ביום שלישי כי במידה והיועץ המשפטי לממשלה, אביחי מנדלבליט, לא יאשר תוך חמישה ימים, עד יום ראשון הקרוב, את ההסכם עם אוגנדה, "המדינה השנייה השלישית", הרי שכל העצורים בכלא סהרונים הנמצאים שם בשל סירובים לצאת למדינה אחרת, ישוחררו. 
בהחלטת השופטים נכתב כי "ככל שעד יום 15.4.2018 בשעה 12:00 לא יאשר היועץ המשפטי לממשלה כי ההסכם המעודכן עם "המדינה השלישית השנייה" וההסדרים לביצועו מקובלים עליו, ישוחררו באותו היום הכלואים במשמורת ב"סהרונים" שסירבו להיות מורחקים למדינה זו, והמוחזקים שם בשל סירוב זה. הטעם בהוראתנו זו נעוץ בכך שבהיעדר הסכם מעודכן כאמור, עם "המדינה השלישית השנייה", אין עוד עילה להמשך החזקתם במשמורת. למען הסר ספק נדגיש כי לעת הזו איננו מביעים עמדה כלשהי באשר לתוקפו או חוקיותו של הסכם כזה, ככל שיושג". 

רשות האוכלוסין וההגירה הודיעה ביום רביעי האחרון על שחרורם של 58 מסתננים המוחזקים בכלא סהרונים. המשוחררים הורשו לצאת למגורים ועבודה בכל מקום למעט שבע ערים: בני ברק, ת"א, פתח תקוה, ירושלים, אילת, נתניה ואשדוד. מדובר בקבוצה של מסתננים שנכלאו עקב סירובם לצאת לרואנדה, המדינה השלישית הראשונה שההסכם עמה קרס, ובעקבות כך סירובם הפך לחסר משמעות.