בצל משבר פסקת ההתגברות, טענה הבוקר (שני) שרת המשפטים איילת שקד (הבית היהודי), בראיון בגלי צה"ל, כי "לא נסכים לרוב של 70 ח"כים לשם העברת פסקת ההתגברות המורחבת".  מלבד זאת, התייחסה שקד לפרשת השופטת רונית פוזננסקי-כץ, שהודתה והורשעה בהתנהגות בלתי הולמת בפרשת המסרונים, ואמרה כי "זו התנהגות שלא הולמת שופט". 



"סוף סוף נוצרה הזדמנות לעשות סדר ביחסים בין הרשויות", אמרה שקד בפתח דבריה, והסבירה: "לפני שלושה חודשים פרסמנו תזכיר חוק. זה שצריך חוק שיעשה סדר, הוויכוח הוא על הרוב. אנחנו דורשים רוב רגיל. עם 70 עדיף לא לעשות כלום, אנחנו לא נסכים לזה. אי אפשר יהיה לקבץ 70 ח"כים לשם כך. במציאות הפוליטית לא יהיה ניתן לגייס מספר כזה, ואז ניתן לבית המשפט סמכות להחליש את מעמד הכנסת".



על הדיווח לפי ראש הממשלה נפגש עם נשיא בית המשפט העליון לשעבר אהרן ברק, אמרה: "זכותו של נתניהו להיפגש עם אהרן ברק. הגרסה שהוא מוכן לה היא לא הגרסה שאנחנו מוכנים לה, הוא גאון משפטי אך לא נוכל להגיע איתו להסכמה בנושא. אני חושבת הפוך ממנו - בית המשפט העליון של היום צבר כוח רב".



עם זאת, ציינה כי "אני סומכת על הכנסת, אני סומכת על הריבון. עד אמצע שנות ה-90 היינו דמוקרטיה חזקה. זה לא שהפכנו לדיקטטורה חשוכה בעקבות המהפכה החוקתית, ולכן גם אם יהיה רוב לשמאל בעניין הזה, אני בטוחה שחברי הכנסת יחוקקו חוקים נכונים. הכנסת תתגבר על מקרים שהם יותר רכים, ולכן אני לא מפחדת מהרוב של 61".



בתוך כך, היא ביקרה את התנהלותה של השופטת פוזננסקי-כץ, שהורשעה בפרשת המסרונים: "כל מיני פוליטיקאים מנסים לגזור הון פוליטי על גב המקרה הזה. יש כאן התנהגות שאינה הולמת שופט. שופט לא צריך להיות בקשר כזה עם תובע. הצוות אתמול הגיש לנשיאה את המסקנות והיא מתכוונת לטפל בזה ולהוציא נהלים ברורים בנושא. אני חושבת שההליך שניהלנו הוא מאוד ראוי, ולא צריך סתם לערוף ראשים ולזרוק כל מיני ססמאות נבובות ולא נכונות. מכיוון שאני חלק מההליך הזה, אני אחכה לגזר הדין. אחרי שהוא יינתן אתייחס לזה באריכות".






"יש כאן ישראבלוף"



חברה למפלגה של שקד, ח"כ בצלאל סמוטריץ', התייחס ב-103FM לחשיבות חוק ההתגברות. "להסכמים קואליציוניים יש חשיבות גבוהה מאוד. בהסכמים שכאלה אין לכחלון זכות וטו על חוק התגברות", אמר סמוטריץ'. "לכל אחת ממפלגות הקואליציה יש זכות וטו על כל זכות ייסוד מלבד סעיף ההתגברות בגלל שדרשנו מחברי הקואליציה להיות מסורים אליה, מפלגתו של כחלון הוחרגה מהסעיף ההתגברות ואפשרו לה חופש הצבעה בנושא כחלק מההסכם הקואליציוני. אני מעריך שהרוב המוחלט שבוחריו של כחלון הם מהימין ועליו להסתכל עליהם ב'לבן של העיניים'".
"יש כאן ישראבלוף", הסביר. "על פי השיטה החוקתית שלנו כיום בדיאלוג בין הכנסת לבית המשפט - בית המשפט הוא שקובע. עלינו לרענן את השיטה ולבצע דיאלוג חוקתי. דעתו של בית המשפט חשובה אך המילה האחרונה צריכה להיות של הכנסת".


עריכת תוכן 103FM: איתמר זיגלמן