על רקע המשבר הכלכלי וההומניטארי ברצועת עזה, העבירו לאחרונה גורמים אירופיים לחמאס הצעה מרחיקת-לכת לפתרון המשבר: מוסד מטעם מדינות אירופיות ייטול על עצמו את ניהול העניינים ההומניטריים ואת תשלום שכר הפקידים ברצועה, בתמורה לוויתור מצד חמאס על מאבק אלים נגד ישראל לתקופה ממושכת של חמש שנים לפחות. ואולם, חבר הלשכה המדינית של חמאס מחמוד א-זהאר הכחיש בפני ערוץ "אל-קודס" כי חמאס קיבלה הצעה אירופית כלשהי, ואמר כי "עמנו לא מת ברעב".

אף על-פי שהרעיון בדבר שיקום כלכלי והומניטרי של הרצועה תמורת זניחת האלימות והטרור מצד חמאס אינו חדש, ההצעה ייחודית בכך שהיא כוללת נטילת סמכויות מקיפות מצד גוף אירופאי ברצועה. מרכיב מפתה בהצעה מבחינת חמאס הוא הקצאת הסיוע הכלכלי בתחומי הבריאות, החינוך, הפיתוח והמנהל הציבורי ישירות על-ידי הגוף האירופי, ולא דרך הרשות הפלסטינית תחת הנהגת אבו-מאזן כפי שנעשה עד כה. כמו-כן, לגוף המדובר תועבר סמכות גביית המסים שכיום גובה ישראל עבור הרשות הפלסטינית. 

אזרחים בעזה בורחים בעקבות הפצצה של חיל האוויר. צילום: רויטרס
אזרחים בעזה בורחים בעקבות הפצצה של חיל האוויר. צילום: רויטרס
לא פחות חשוב, הרעיון שמאחורי ההצעה עשוי לסמן כיוון התפתחות חלופי לזה של מאמצי הפיוס הלאומי הפלסטיני: על-פי הדיווח ההצעה נועדה למקרה שבו אבו-מאזן יממש את איומיו בדבר החרפת הסנקציות הכלכליות המוטלות על הרצועה עד כדי הסתלקות מוחלטת מכל אחריות עליה. בחמאס, כך נאמר, לומדים את ההצעה וטרם השיבו לה. הפרטים שנמסרים בדיווח על המשך מאמצי התיווך המצריים בנושא הפיוס הפלסטיני, עשויים לחזק את ההשערה כי חמאס יכול להרוויח קלפי מיקוח מול אבו-מאזן מקיומה של אופציה אירופית לשיקום עזה.

כך, בשיחות שהתקיימו ברצועה לפני יומיים, סירב חמאס להיענות לדרישות אבו-מאזן שהועברו אליו על-ידי המתווכים המצריים, ובראשן העברת הסמכויות הביטחוניות, המשפטיות והפיסקליות (קרי, גביית המסים המקומיים) ברצועה לרשות הפלסטינית כתנאי לפיוס. בנוסף, חמאס התעקשה כי המשלחת שתדון בנושא בשבוע הבא בקהיר תורכב מאנשי הלשכה המדינית של התנועה היושבים בקטר ובלבנון, ולא מהנהגת התנועה ברצועה. התעקשות זו, כך עולה מהדיווח, נועדה להבהיר כי הנהגת חמאס שקועה ב"התפתחויות בשטח", כלומר ב"צעדות השיבה" - אשר מהן המצרים דורשים מחמאס לחדול.