מאז סגירת חולות והוצאת הזרים מסהרונים, כמעט כל המסתננים חזרו לדרום תל אביב, כך הבהיר היום (שני) נציג המשטרה בדיון בוועדת הפנים של הכנסת צחי שרעבי. "ב-2017 הצלחנו לייצר פעולות יחד עם ההגירה, והיו תוצאות, אבל בארבעת החודשים האחרונים, מאז סגירת חולות והוצאת הזרים מסהרונים, כמעט כולם חזרו לדרום תל אביב", אמר.
שרעבי, מפקד תחנת שרת בתל אביב, אמר כי "בגלל העמימות יש כרסום בהרתעה. הם מבינים שאין לאן להרחיק אותם, שאין סנקציות. התרבו מאד דקירות עם בקבוקים. יש רצון לצבור ממון ברחוב. יש עליה משמעותית במקרי השוד. הקורבנות העיקריים הן פיליפיניות. רובן לא מתלוננות. אם רוצים הרתעה או משילות, חייבים להגמיש את הסנקציות. בפן הפלילי הרבה פעמים אין יכולת להגיע לראיות ולכתב אישום, ואז הם משתחררים".

אירוע חריג נרשם במהלך הדיון כאשר חבר הכנסת מיקי רוזנטל (המחנה הציוני) התנפל בצעקות על תושבת דרום תל אביב אילה סינוואני והתקרב אליה בצורה מאיימת כשהוא קורא לעברה "יש לך משהו להגיד לי?!". רוזנטל אמר במהלך הדיון כי "עצוב נורא שהנושא הפך לפוליטיקה. במקום לנסות למצוא יחד פתרון ראוי. כבר לפני 15 שנה עשיתי כתבה על הזנחת דרום תל אביב. אנשים פחדו לצאת לרחובות לפני שהגיעו פליטים מאריתריאה. מי שחושב שיהיה פתרון תוך חודש, או אפילו שנה-שנתיים, מטעה. כל פתרון ייקח זמן".

"חושש מחוסר המדיניות"


יו"ר הוועדה, ח"כ יואב קיש (ליכוד), אמר במהלך הדיון כי הוא חושש מחוסר מדיניות של הממשלה בנושא המסתננים לאחר שהמהלך שהובילה הממשלה נכשל. "טוב עשו שלא הלכו למתווה מסוכן שהיה משאיר פה אמירה כאילו יש פה פליטים. היינו רוצים להחזירם לארצות מוצאם. יש בעיה עם סודן ואריתריאה שאינן מקיימות יחסים דיפלומטיים עם ישראל. הלחץ הכלכלי שאפשר להפעיל באמצעות חוק הפיקדון הוא כלי שיכול לסייע. הוועדה תבדוק האם החוק נאכף, ואם לא מדוע. נוודא שהכלי הקיים הזה ממומש. נעשה את המקסימום להוציא את המסתננים מפה", ציין.



שלמה מסלאווי, חבר מועצת העיר תל אביב, אמר: "מי מונע מהקיבוצים לקלוט אותם? ממתי האו"ם הוא נר לרגלינו? כל ההיסטוריה הם נגד מדינת ישראל. מדברים על שיקום. שכונת התקווה בזמנו של בגין כן השתקמו, אבל עם כניסת המסתננים הכל התמוטט. אנו מגדלים דור חדש של פשע. ביום העצמאות ה-70 גורל תושבי דרום תל אביב לא בטוח. הם נצורים. המדינה מפירה את הבטחתה להיות בית בטוח לאזרחיה".



ח"כ יעל כהן פארן: "הוציאו מיליארד שקל על חולות. הגבול נסגר. מה שדרוש זה מנהלת שתפזר את האנשים, ותפסיקו לעשות קמפיין קיצוני שפוגע בכם ובהם ביחד". ח"כ ענת ברקו ציינה: "צריך לשמור על המדינה. דרום תל אביב היא חלק מהמדינה. פוטנציאל ההסתננות עדיין קיים אם זו תהיה מדינה קולטת עריקים. צריך לעצור את הגל הזה ולהרחיק מסתננים שאינם פליטים. 207 מסתננים ששוחררו אתמול ממתקן חולות לא הגיעו לוועדות הקבלה בקיבוצים, אלא יש לדרום תל אביב, על הגב של אוכלוסיות שזקוקות לעזרה – נשים בנות 75 שלא יוצאות למכולת בלי ליווי שוטר".

הדיון בכנסת מגיע על רקע שחרורם של 200 גברים, אריתראים וסודנים, שיצאו אתמול לחופשי משערי כלא סהרונים שבנגב. שחרור מכלא הוא אמנם בשורה טובה אבל עתידם של המשוחררים נותר חידה בשל המאבק המתמשך בין הרשויות, הממשלה והדורשים לגרשם מן הארץ, לבין מבקשי המקלט והתומכים בהשארתם בישראל. על המשוחררים, שנכלאו משום שהעדיפו להישאר בכלא מאשר להגיע למדינה שאינה חפצה לקלוט אותם, נאסר להגיע לשבע ערים שבהם ישנו ריכוז גבוה של מבקשי מקלט, בהן תל אביב, חיפה, נתניה ואילת, אולם סביר להניח שרובם הגיעו אל דרום תל אביב.



"אני לא יודע לאן לנסוע מכאן", סיפר אחד מהם. "אני לא יודע גם איפה אשן הלילה". השחרור אתמול בוצע בהוראת בית המשפט העליון בעתירה בבג"ץ מהשבוע שעבר לפיה אם היועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט לא ייאשר עד ראשון ב-12:00 בצהריים כי ההסכם עם המדינה השלישית מקובל עליו, ישוחררו מבקשי המקלט הכלואים בסהרונים. משהתברר כי ההסכם טרם נחתם ולא ברור אם ייחתם, לא היתה עוד עילה חוקית להשאירם במעצר.


כלא סהרונים לא ייסגר למרות שחרור 200 הכלואים משום שיישארו בו 51 מסתננים ממדינות אחרות באפריקה, המוחזקים בו בתנאי מעצר בגין מעורבותם בעבירות פליליות.



בארגוני זכויות האדם בישראל בירכו על השחרור. "התוכנית המסוכנת של גירוש פליטים לאוגנדה ורואנדה מתפרקת והפליטים שנכלאו על לא עוול בכפם ישוחררו מהכלא", אמרו בארגונים, "אבל הממשלה ממשיכה לעשות שימוש ציני במבקשי המקלט ומקדמת הצעות חוק אנטי-דמוקרטיות תוך התנערות מחובתה לשיקום שכונות דרום תל אביב".