פעילי ימין פולנים טוענים כי נשיא המדינה ראובן ריבלין הפר את חוק השואה שנחקק לאחרונה במדינה ומבקשים להגיש תביעה נגדו, זאת בעקבות הנאום שנשא במצעד החיים ביום השואה והגבורה בשבוע שעבר במחנה אושוויץ-בירקנאו.
ריבלין האשים בנאומו את העם הפולני בפשעי הנאצים הגרמנים בזמן השואה. כריסטוף בוסק, סגן יו"ר קבוצת הפעילים, ציין כי הבקשה הוגשה באופן רשמי למערכת המשפט בפולין.
כאמור, ריבלין התייחס בנאומו לסערת החוק הפולני, ולא היסס לתקוף את ורשה על המהלך ואת אירופה כולה, שלדבריו מנסה להכחיש ולמחוק את הזיכרון: "אנו עומדים כאן ויודעים, מן המקום הזה לא נוכל לקוות לצדק. במקום הזה, שספוג באפר אחינו ואחיותינו, לא יצמח עוד צדק. איננו מצפים לצדק באירופה המנסה, מהר מדי, לשכוח, להשכיח, להכחיש, להשמיד ראיות. אבל, הזיכרון שלנו, בני העם היהודי, הוא היפוכה של הבהילות הנאצית. אנחנו עם זוכר, הזיכרון שלנו סבלני. כל שעשה לנו עמלק נחרט בזיכרוננו, זיכרונו של עם עתיק. נחרטו בזיכרוננו גם אלה שסייעו לעמלק. אלה שעמדו מן הצד, אלה שראו את הארובות העשנות, אלה ששמעו את זעקותינו, ולא נקפו אצבע. נחרטו בזיכרוננו, אלה שרצחו וירשו. נחרטו בזיכרוננו אלה שחשבו אחרי המלחמה, שדם יהודי הוא זול, הוא הפקר, וטבחו ביהודים ששבו לביתם. יש שואה, ויש מכחישי שואה ומשכיחי שואה, וההבדל בין אלה לאלה - הוא האמת, ואנו הזוכרים, העומדים כאן, יודעים, האמת מארץ תצמח". 

ריבלין פנה לנשיא פולין ואמר לו: "מכובדי נשיא פולין, האומה הפולנית יצאה בעור שיניה ממלחמת העולם השנייה. פולין הפכה בספטמבר 1939 לשדה המוות, הרצח והחורבן הגדול באירופה. היא היתה שטח תחת כיבוש נאצי, והפולנים היו עם רמוס שחי בפחד, והייתה גם מחתרת פולנית, וממשלה פולנית גולה. העם הפולני הקים מקרבו אלפי חסידי וחסידות אומות עולם. אנשים ונשים שסכנו את עצמם ואת יקיריהם למען הזולת, וגם אותם, אנחנו זוכרים, ולנצח נזכור ונוקיר, כל איש ואישה. עם זאת, אי אפשר להתכחש לאמת. מכונת המוות הנאצית לא היתה מצליחה לממש את חזון הבלהות שלה, אם לא היו מסייעים לה; אם היא לא היתה פוגשת קרקע מדושנת בשנאת יהודים להכות בה שורש. נכון, לא הפולנים ציוו על הקמת המחנות, אבל בני עמנו לא נרצחו רק במחנות. בני עמנו נבגדו על ידי העמים בתוכם חיו, בצרפת, בהולנד, ובבלגיה, הם נרצחו על ידי אוקראינים, ליטאים וכן - גם על ידי פולנים. אזרחים רבים מדי במזרח אירופה ובמערבה, גנבו רכוש יהודי, השתלטו על בתים יהודיים, הסגירו שכנים יהודים, הרגו בהם, והפנו עורף למי שהיו חלק מהם עד לפני רגע. וכאשר חזרו שורדי השואה אחרי המלחמה הם נתקלו לעתים בעוינות, אלימות, פוגרומים ורצח". 
עוד הוסיף הנשיא: "מכובדי. אזרחי פולין נהרגו ונרצחו במלחמה אכזרית, אנחנו, היהודים, נשחטנו בשואה. שואה, שבה היינו יעד לרצח שיטתי ומוחלט. שואה שכללה לא רק מחנות ריכוז, אלא בורות הריגה, גטאות, עבודות כפייה ופוגרומים. שואה שכללה טבח ורצח, ומוות בעינויים, של מיליון וחצי ילדים ותינוקות, שכל חטאם היה, שנולדו יהודים. לכל אומה יש את הזכות לחבר מחדש את חלקי הסיפור שלה. מותר לכל אומה, ראוי לכל אומה, לבנות את עצמה מחדש מתוך הריסותיה. אינני מתערב בהיסטוריה של פולין. פולין תדע לעשות עם עצמה את חשבון הנפש שלה. אך, אם העם הפולני סבור שתדמיתו עוותה תחת מאורעות השואה, חשוב יותר שנשתף פעולה, שנשקיע בחינוך, שנקים יחד מכוני מחקר, שנעסוק יחד בהנצחה ובזיכרון, שנלמד יחד, פולנים ויהודים, מה היה. שנבטיח - שלעולם לא עוד". 

כזכור, בסוף חודש ינואר, בית המחוקקים הפולני אישר הצעת חוק שקובעת עונש של עד שלוש שנות מאסר, למי שיגיד אמירות הרומזות כי פולין נושאת באחריות לפשעים נגד האנושות שבוצעו בידי גרמניה הנאצית בזמן מלחמת העולם השנייה. פולין נלחמת במשך שנים בטענות לפיהן היא נושאת באחריות חלקית למחנות ההשמדה בהם נרצחו מיליונים, רובם יהודים, בזמן השואה. בעיקר נלחמו הפולנים בשימוש בביטויים כמו "מחנות המוות הפולנים". המחנות נבנו והופעלו על ידי הנאצים לאחר שפלשו לפולין ב-1939. 

בתחילת החודש, הליגה הפולנית נגד השמצה הגישה תביעה ראשונה בבית המשפט בוורשה לאחר כניסתו לתוקף של החוק, נגד אתר חדשות ארגנטינאי בשם פוג'ינה 12, בעקבות הוגשה בעקבות מאמר שנכתב באתר, העוסק בטבח בידוובנה, ביולי 1941.
 
האתר השתמש בכתבה, בתמונה שצולמה על ידי קבוצת לוחמים פרטיזנים, שלחמו נגד המשטר הסובייטי בפולין. לדברי הארגון הפולני, חיבור הפוגרום שבוצע בעיירה, עם לוחמי העצמאות הקומוניסטים הוא "מניפולציה" ו"מנוגד לאומה הפולנית, ולשמם הטוב של החיילים הפולני". הליגה הפולנית נגד השמצה הוסיפה: "אתר החדשות הפגין בורות בנושא ההיסטורי, והוא צריך להתנצל בצורה רשמית בפני כל הפולנים".