חמאס לא נענה להצעה מצרית לעצירת "צעדת השיבה הגדולה" תמורת הסרה מוחלטת של המצור הישראלי על רצועת עזה, והתחלת שיחות בנושא שחרור אסירים פלסטינים תמורת הישראלים המוחזקים על-ידי חמאס בעזה. כך דיווח היום (רביעי) עיתון אל-חיאת היוצא בלונדון. על-פי הדיווח, התנועה דרשה כתנאי כי לפני תחילת השיחות ישראל תשחרר 60 אסירים ששוחררו בעסקת שליט ב-2011 ונעצרו מחדש על-ידי ישראל.

אמש, לרגל "יום האסיר" הפלסטיני, אמר ראש הלשכה המדינית של חמאס אסמאעיל הנייה כי חמאס מוכן לפתוח, באמצעות צד שלישי, בשיחות לעסקת שחרור אסירים עם ישראל. בהצהרה שניתנה על-ידי חמאס נאמר כי "האויב שלנו אינו מבין אלא את שפת הכוח". בפנייה לאסירים הפלסטינים במסגרת אותה הצהרה, נאמר כי "התקווה [שאנו תולים] באל בראש ובראשונה, ולאחר מכן בכוח הרצון של ההתנגדות ובקלפי המיקוח שלה, מסוגלת לכפות על האויב משוואה חדשה שתאלץ אותו לשחרר אתכם".

אנשי חמאס בעזה. צילום: קול אל אקצא
אנשי חמאס בעזה. צילום: קול אל אקצא


בדיווח באל-חיאת נמסר עוד כי הפגישה שנערכה בין המשלחת המצרית למנהיגי חמאס ברצועה בשבת האחרונה היתה מתוחה, וזאת על רקע מחלוקות בעניין מהלכי הפיוס הפלסטיני, צעדת השיבה, וכן על רקע סירובם המתמשך של המצרים לאפשר לראש הלשכה המדינית של חמאס אסמאעיל הנייה לצאת מקהיר, בה נערכות בחודשים האחרונים שיחות הפיוס, למסע מדיני במדינות אחרות. על-פי הדיווח באל-חיאת, בחמאס נחושים להתמיד ב"צעדות השיבה" כפעולות בלתי-אלימות, ולקיימן באינטנסיביות גוברת עד שיאן ב-15 במאי. כמו-כן, בחמאס מאוכזבים מחוסר יכולתה של מצרים ללחוץ על אבו-מאזן בעניין הפיוס ולאלץ אותו ליישם את הסכם הפיוס שנחתם בין הצדדים בקהיר בסוף שנה שעברה.

יחד עם זאת, בעקבות לחץ מצרי הסכימה חמאס לשלוח לסבב השיחות הבא בקהיר מנהיגים מן הרצועה. מוקדם יותר השבוע, כפי שפורסם במעריב, דיווח העיתון הלבנוני אל-אח'באר כי בחמאס התעקשו כי המשלחת לקהיר תורכב מאנשי התנועה בקטר ובלבנון, ולא מאנשי התנועה, עמדה ששיקפה את עמידתם של מנהיגי התנועה ברצועה על המשך צעדות השיבה. משלחת חמאס לקהיר צפויה לכלול את סגן ראש הלשכה המדינית סאלח אל-עארורי, חסאם בדראן, מוסא אבו-מרזוק וח'ליל אל-חיה.