תומך מפתיע ביוזמה להדחת חנין זועבי: יו"ר יש עתיד, חבר הכנסת יאיר לפיד, הודיע הבוקר (ראשון) בראיון בכאן ב' כי יחתום על ההצעה להדיח את חברת הכנסת מהרשימה המשותפת, זאת לאחר שקראה לפני כשבועיים וחצי למיליוני פלסטינים לצעוד לעבר ירושלים. "אני ועוד שניים מחברי הסיעה נחתום על המסמך, היא לא צריכה להיות בכנסת", אמר לפיד. ואולם, מאוחר יותר הוציא חבר מפלגתו עפר שלח הודעה בנושא, בה התנגד למהלך: "מי שפותח עכשיו, מטעמי מצוקה פוליטית, במסע להדחתה, עושה לה שירות שלא מגיע לה".



"אף פרלמנט בעולם לא היה מסכים שתומכת טרור תכהן בו", הסביר יו"ר יש עתיד, והוסיף: "אני לא אומר שצריך לפסול את הרשימה המשותפת, אבל את בל"ד צריך לפסול משום שהיא תומכת בטרור, וחנין זועבי לא צריכה להיות בכנסת כי היא מייצגת בעיקר את חמאס".



 


שלח, שכנראה לא היה מתואם עם ראש מפלגתו, טען, לעומת זאת, כי "אסור לתת לזועבי את הצ׳ופר הזה. היא פרובוקטורית ירודה, שחצתה כל גבול בשביל כותרת. במקום שתיעלם מהתודעה כראוי לה, עוזרים לה להצטייר כקורבן וכלוחמת למען הדמוקרטיה. אני לא סובל את חנין זועבי. היא פרובוקטורית ירודה, שחצתה כל גבול בשביל כותרת. אסור לתת לזועבי את הצ׳ופר הזה. אסור גם לתת לקואליציה להשתמש בכלי הבזוי שהמציאה".

לדבריו, "התנגדנו לחוק הזה, וכיו״ר סיעה הבטחתי לעצמי שאעשה הכל כדי שלא ימומש אי פעם. אם זועבי עברה על חוק המאבק בטרור או ההסתה או כל חוק אחר, שיוגש נגדה כתב אישום ונסיר את חסינותה, כמו שקרה לבאסל גאטס. לא בדרך הזו. לכן לא אחתום על היוזמה להדיח אותה".

בתוך כך, לפיד התייחס בדבריו גם למתיחות בצפון, והבהיר כי ישראל לא תאפשר לכוחות האיראנים להתבסס בסוריה: "איראן צריכה לדעת שלא נהסס לנקוט בכל האמצעים הצבאיים כדי למנוע את התבססותה בסוריה. אנחנו לא נקבל את זה. אם מישהו חושב שאפשר לקבל סוריה יציבה עם איראן בתוכה - טועה. זה כישלון מדיני של הממשלה, והעובדה היא שארה"ב כרגע לא רוצה להיות מעורבת בסוריה. אנחנו לא צריכים לפחד מזה, אנחנו באזור הזה הרבה יותר חזקים מאיראן. אם תהיה מערכת צבאית בסוריה, אז עלינו לדעת שישראל הרבה יותר חזקה מאיראן באזור הזה".

חנין זועבי. צילום: מרים אלסטר, פלאש 90
חנין זועבי. צילום: מרים אלסטר, פלאש 90


מלבד זאת, טען יו"ר יש עתיד, על רקע תקרית הירי במהלכה נהרג נער בן 15 בעזה במהלך סוף השבוע האחרון, כי "צה"ל בודק את עצמו כל הזמן. מדינת ישראל מצרה כמובן על מותו של כל ילד או חף מפשע, אבל אני מציע שנחכה לבדיקת הצבא גם בתקרית מותו של הנער. בסופו של דבר, חמאס משתמש בילדים ובנשים כמגן אנושי. אף מדינה בעולם לא הייתה מרשה שמאות פעילי טרור יחצו את הגבול שלה או יעבירו מטענים או ינסו לפגוע בחיילים, וישראל לא שונה בזה. לכן, צריך לתת גיבוי לצבא, ובמקום שיש תקלות צה"ל יבדוק את עצמו, כי אנחנו לא מעוניינים לפגוע בחפים מפשע". 

בהתייחס לנאומו הארוך של רה"מ במהלך טקס הדלקת המשואות, והעימות המתוקשר עם יו"ר הכנסת, אמר לפיד כי "העציב אותי לחשוב שבמקום שזה יהיה רגע של הזדהות ושל גאווה במדינת ישראל, בהישגיה ובכוחה, זה הפך להיות רגע של מחלוקת שבו דורסים את יו"ר הכנסת ואת הממלכתיות הישראלית".

"נתניהו רימה את יו"ר הכנסת", המשיך יו"ר יש עתיד. "הוא לא היה כזה, הוא היה פעם אדם שהממלכתיות הייתה חשובה לו. אולי בגלל החקירות, אני לא הפסיכולוג שלו. הוא לא מכבד אותנו, היה משהו מאוד לא מכבד בכל האירוע הזה, וגמרתי את היום הזה עם הנאום של מרים פרץ, שהזדהיתי איתו באופן הכי עמוק שאפשר, ועם פירוק הממלכתיות בטקס המשואות. אנחנו צריכים לחיות פה ביחד, והעניין הזה ששום דבר כבר לא קדוש, מכרסם בנו מבפנים".